Och bergen skall rämna

»Nagelbitare värd att läsa.« Norrländska Socialdemokraten»Vissa böcker kan få tid och rum att upphöra att existera. Och bergen skall rämna är en sån bok ... Jag sveps med i denna hisnande beskrivning av livet i den svenska fjällvärlden anno 1901. Helt överväldigad och otroligt imponerad ... en fantastisk roman.« Boksann»En fängslande och välskriven roman som får mig att längta efter att få läsa författarens nästa bok! Betyg 5/5.« Bloggen Villivonkans booksSommar år 1901. I det karga norrländska samhället Tornehamn bor prästfrun Hedvig och hennes make Georg. Mellan fjällen, där renarna betar och samerna lever, ska järnvägen ta plats. Livet i norr har inte blivit som Hedvig hade hoppats. Dagarna är långa och ensamma och hon tyngs av sorg och samhetskval. Först när Hedvig börjar undervisa en grupp samiska barn fylls hennes liv med mening. Och...

Eva Boktokig

2019-08-17

Erika Olofsson Liljedahl har lyckats fånga det tidiga 1900-talet i övre Norrland och det märks att hon har gjort research. ”Och bergen skall rämna” är en fantastisk och fängslande bok. Berättelsen berör mig djupt och är oförglömmerlig.

Det är så vackert och finstämt skrivet. Orden är väl valda. Själva sättet att skriva passar oerhört väl samman med den tiden och det faktum att boken utspelar sig i Tornehamn i Norrbotten.

Det här är en bok som kommer stanna kvar i mig för alltid.

Eva Boktokig

2019-08-17

Solveig Andersson

2019-08-16

talbok, storytel
Ett utomordentligt exemplar på ett framtida författarskap bland de allra stora. Jag gläds åt allt: Prosan, miljön, historien. Enastående bra och skicklig ung inläserska. Läs den!

Jag är helt tagen av den här fantastiska boken! 🥰
Och bergen skall rämna än en stark historia som berör. Jag tänker medan jag läser att den är vacker, trots att själva berättelsen egentligen är ganska dyster. Det är lätt att komma in i den, och jag gillar att man får följa händelseförloppet ur olika personers synvinkel. Framför allt handlar det om prästfrun Hedvig och man riktigt känner hennes tristess och frustration, hennes återhållna känslor och längtan efter ett barn.
Jag gillar språket i boken, miljöbeskrivningarna och att det är ett ganska långsamt tempo. Det känns också lite speciellt eftersom jag kommer att passera Tornehamn under en resa om några veckor.
Mitt betyg blir 💙💙💙💙💙 av 5. Rekommenderas varmt!

Fantastisk, gripande & vackert skriven!