Och allt skall vara kärlek

Lundberg, Kristian

| 2011

Kristian Lundberg jobbar inte längre på Yarden, omställningsplatsen i Malmö hamn som han skildrade i romanen med samma namn. Nu bor han istället i en lägenhet med utsikt över sin gamla arbetsplats och rannsakar sig själv. Han är inte säker på om den bok han skrev var den han egentligen ville skriva. Han undrar om han någonsin kommer att sluta fred med sitt förflutna. Och så är det kärleken. Hur kan man beskriva något så oerhört, så omvälvande? Även om det verkar omöjligt tycks han ha fått en andra chans. Är det möjligt att vända tillbaka, att gottgöra det onda man en gång gjort? Och allt skall vara kärlek är en berättelse som tar vid där romanen Yarden slutar, men som ändå är början på allt. "Det är inte bara längtan efter henne som gör att jag rastlöst rör mig genom den sovande staden, det är också detta, det andra som jag måste formulera. Att jag är son till min far, att jag är son till...

Henrik Johansson

2019-08-13

Svårt att bestämma mig, vemodigt vackert om utsatthet eller egocentriskt pretentiös. Oavsett det, känslomässigt stark kring sitt eget misslyckande.

Sofia S

2014-03-22

Åh jättesvår bok. Det är som att lyssna på en förvirrads monolog, det börjar om gång på gång och bryr sig inte om att förklara eller hjälpa lyssnaren att hänga med. Jag gillar dess kapitulation inför kärleken. Men den kräver troligen många omläsningar innan jag faktiskt förstår...

Maria Nordström

2013-08-31

Fyra komma fem är betyget, Lundberg skriver som den poet han är och det går rakt in i hjärtat.

Gorazde Slimovic

2012-10-29

Om livet och framför allt kärleken för en psykiskt nedbruten malmökille.

astro cyt

2012-10-12

Inte lika bra som Yarden, inte alls. Upprepningarna stör mig litegrann. Inte mer än en trea.

Maria Eriksson

2012-09-15

En fortsättning på hans tidigare bok Yarden. Här får hans personliga historia mer substans och förklaring. Den är skriven i en slags förvirring, där han upprepar sig upphörligt. Det stör mig till en början, men gestaltar nog på ett sätt hur han har det.

h4l h4rtl3y

2012-09-12

Yarden knockade mig. Den här känns inte lika tät, inte lika mycket. Visst, när det bränner till, är det riktigt bra. Men inte samma nerv som i yarden.

Emelie

2012-06-16

En något svag 3:a, då jag upplevde att Lundberg inte använde sin fulla potential. Då syftar jag inte på upprepningarna (eftersom jag anser att detta är ett uttryck för den genuina klang som genomsyrar boken) utan på språket. Det finns delar som är oerhört välformulerat, eftertänksamt och vackert, men vissa delar är tonen som bortblåst. Kanske är även detta effekten utav att skriva så genuint som möjligt.

Eva Sandhammar

2012-05-18

Mycket vackert språk men som berättelse är det för mycket upprepningar och ältande för min smak.

Ulla Englund

2012-05-06

Ett vackert språk, med väl mycket upprepningar. Nu bara måste jag läsa Yarden också.

Ingrid Selnes

2011-12-30

Efter den gripande Yarden blev detta en besvikelse. Rörig komposition, tjatiga upprepningar som leder till stigande irritation hos mig som läsare. Av den "intensiva kärlekshistorien" som omtalas på baksidan märks intet...Men här och var drabbas man av författarens språkliga briljans, formuleringar om tillvaron värda att spara i "bra citat"-boken.

Merja A

2011-12-19

Om man har läst Lundbergs "Yarden"känner man igen många delar i boken. Författaren återblickar till sin tid som dagavlönad i Malmö hamn.
Jag tycker väldigt mycket om Kristan Lundbergs vackra språk.

Rasmusmatte .

2011-09-05

Yarden är bättre

Peter Allanson

2011-08-09

Kristians ord berör mig starkt. Rekomenderas varmt.

Man är där. Känslan han förmedlar
är så äkta och så nära.

"Yarden" var en av förra årets bästa böcker. Den här fristående fortsättningen har inte alls samma skärpa och fokus. Mycket splittrat och förvirrat. Grymt introvert. Ältande. Men det kanske är meningen... KL speglar ju ett sargat inre, och gör det autentiskt. En stark trea i betyg.

Jakob Nylin

2011-07-18

En berättelse utan början och utan slut. Självutlämnande och reflekterande om uppväxten med en sinnessjuk mor, åren som missbrukare, erfarenheterna från Yarden och om kärleken som fick honom att riva sin egen Dödsbok. Gripande vackert.

Kristina Simar

2011-04-12

Kristian Lundbergs biografi är en av de finaste böcker jag läst på länge. Den är vemodigt och sentimentalt skriven. En nutidens arbetslitteratur och Kristian Lundberg kommer säkert minnas som en av våra stora berättare på 2000-talet, precis som vi minns Ivar-Lo Johansson och Per-Anders Fogelström från början och mitten av 1900-talet. Kristian Lundberg skriver på sitt speciella sätt, med speciella ord och korta meningar. Jag sträckläste boken, trots att den ofta var sorglig, den var så vackert skriven och jag älskade hela berättelsen. Jag kommer numera att läsa allt som Kristian Lundberg skriver. Han är en författare man bara måste läsa och ha kvar i minnet.