Och allt skall vara krlek

Lundberg, Kristian

| 2011

Kristian Lundberg jobbar inte lngre p Yarden, omstllningsplatsen i Malm hamn som han skildrade i romanen med samma namn. Nu bor han istllet i en lgenhet med utsikt ver sin gamla arbetsplats och rannsakar sig sjlv. Han r inte sker p om den bok han skrev var den han egentligen ville skriva. Han undrar om han ngonsin kommer att sluta fred med sitt frflutna. Och s r det krleken. Hur kan man beskriva ngot s oerhrt, s omvlvande? ven om det verkar omjligt tycks han ha ftt en andra chans. r det mjligt att vnda tillbaka, att gottgra det onda man en gng gjort? Och allt skall vara krlek r en berttelse som tar vid dr romanen Yarden slutar, men som nd r brjan p allt. "Det r inte bara lngtan efter henne som gr att jag rastlst rr mig genom den sovande staden, det r ocks detta, det andra som jag mste formulera. Att jag r son till min far, att jag r son till...

Henrik Johansson

2019-08-13

Svrt att bestmma mig, vemodigt vackert om utsatthet eller egocentriskt pretentis. Oavsett det, knslomssigt stark kring sitt eget misslyckande.

Sofia S

2014-03-22

h jttesvr bok. Det r som att lyssna p en frvirrads monolog, det brjar om gng p gng och bryr sig inte om att frklara eller hjlpa lyssnaren att hnga med. Jag gillar dess kapitulation infr krleken. Men den krver troligen mnga omlsningar innan jag faktiskt frstr...

Maria Nordstrm

2013-08-31

Fyra komma fem r betyget, Lundberg skriver som den poet han r och det gr rakt in i hjrtat.

Gorazde Slimovic

2012-10-29

Om livet och framfr allt krleken fr en psykiskt nedbruten malmkille.

astro cyt

2012-10-12

Inte lika bra som Yarden, inte alls. Upprepningarna str mig litegrann. Inte mer n en trea.

Maria Eriksson

2012-09-15

En fortsttning p hans tidigare bok Yarden. Hr fr hans personliga historia mer substans och frklaring. Den r skriven i en slags frvirring, dr han upprepar sig upphrligt. Det str mig till en brjan, men gestaltar nog p ett stt hur han har det.

h4l h4rtl3y

2012-09-12

Yarden knockade mig. Den hr knns inte lika tt, inte lika mycket. Visst, nr det brnner till, r det riktigt bra. Men inte samma nerv som i yarden.

Emelie

2012-06-16

En ngot svag 3:a, d jag upplevde att Lundberg inte anvnde sin fulla potential. D syftar jag inte p upprepningarna (eftersom jag anser att detta r ett uttryck fr den genuina klang som genomsyrar boken) utan p sprket. Det finns delar som r oerhrt vlformulerat, eftertnksamt och vackert, men vissa delar r tonen som bortblst. Kanske r ven detta effekten utav att skriva s genuint som mjligt.

Eva Sandhammar

2012-05-18

Mycket vackert sprk men som berttelse r det fr mycket upprepningar och ltande fr min smak.

Ulla Englund

2012-05-06

Ett vackert sprk, med vl mycket upprepningar. Nu bara mste jag lsa Yarden ocks.

Ingrid Selnes

2011-12-30

Efter den gripande Yarden blev detta en besvikelse. Rrig komposition, tjatiga upprepningar som leder till stigande irritation hos mig som lsare. Av den "intensiva krlekshistorien" som omtalas p baksidan mrks intet...Men hr och var drabbas man av frfattarens sprkliga briljans, formuleringar om tillvaron vrda att spara i "bra citat"-boken.

Merja A

2011-12-19

Om man har lst Lundbergs "Yarden"knner man igen mnga delar i boken. Frfattaren terblickar till sin tid som dagavlnad i Malm hamn.
Jag tycker vldigt mycket om Kristan Lundbergs vackra sprk.

Rasmusmatte .

2011-09-05

Yarden r bttre

Peter Allanson

2011-08-09

Kristians ord berr mig starkt. Rekomenderas varmt.

Man r dr. Knslan han frmedlar
r s kta och s nra.

"Yarden" var en av frra rets bsta bcker. Den hr fristende fortsttningen har inte alls samma skrpa och fokus. Mycket splittrat och frvirrat. Grymt introvert. ltande. Men det kanske r meningen... KL speglar ju ett sargat inre, och gr det autentiskt. En stark trea i betyg.

Jakob Nylin

2011-07-18

En berttelse utan brjan och utan slut. Sjlvutlmnande och reflekterande om uppvxten med en sinnessjuk mor, ren som missbrukare, erfarenheterna frn Yarden och om krleken som fick honom att riva sin egen Ddsbok. Gripande vackert.

Kristina Simar

2011-04-12

Kristian Lundbergs biografi r en av de finaste bcker jag lst p lnge. Den r vemodigt och sentimentalt skriven. En nutidens arbetslitteratur och Kristian Lundberg kommer skert minnas som en av vra stora berttare p 2000-talet, precis som vi minns Ivar-Lo Johansson och Per-Anders Fogelstrm frn brjan och mitten av 1900-talet. Kristian Lundberg skriver p sitt speciella stt, med speciella ord och korta meningar. Jag strcklste boken, trots att den ofta var sorglig, den var s vackert skriven och jag lskade hela berttelsen. Jag kommer numera att lsa allt som Kristian Lundberg skriver. Han r en frfattare man bara mste lsa och ha kvar i minnet.