Oceanen vid vgens slut

Gaiman, Neil

| 2014

Skrck, magi och genial berttarkonst Neil Gaimans senaste roman r ett koncist msterverk i det lilla formatet. Minnets trdar drar oss in i ett sedan lnge glmt hndelsefrlopp dr en liten pojke stod ga mot ga med frgrande ondska och fann den vackraste vnskap man kan nska. En man tervnder till sin barndoms trakter p den engelska landsbygden. Till en brjan har hans biltur inget ml, men snart str det klart vart hans undermedvetna har frt honom: till en bondgrd med en liten ankdamm strax bakom. Fr lnge sedan bodde familjen Hempstock dr: elvariga Lettie, hennes mamma och mormor. Mrkligt nog bor mamman och mormodern kvar, lika gamla som de var d fr fyrtio r sedan, men Lettie r borta. Mannen stter sig p den grna bnken bredvid dammen och genast brjar han minnas ret d han var sju: hur gruvarbetaren som handlade med opaler en morgon lg hopsjunken i...

SP

En bok jag kommer minnas lnge.

Sanna Carlborg

2017-06-03

Efter att ha lst fantastiska "Coraline" och coola "Kyrkogrdsboken" sg jag Gaiman som en favoritfrfattare. Sedan lste jag "Sandman"-serierna och blev lite besviken och drefter "Goda omen" och blev nnu mer besviken. Tnkte att dr rk favoritfrfattartiteln. Med den hr boken fr jag dock tillbaka respekten fr Gaiman.

Handlingen r svr att terge. En namnls pojke lr knna en mrkvrdig flicka som bor p en bondgrd med sin mor och mormor. Familjen visar sig ha minst sagt gudomliga krafter. Hemma hos pojken hnder otcka saker: en inackorderad man tar sitt liv och en obehaglig barnflicka flyttar in i stllet. Som tur r kan den mrkvrdiga flickan rdda pojken.

Det r en poetisk, filosofisk och smygfeministisk berttelse som r en stundvis lite alltfr fantastisk metafor fr vr skapelse och tillvaro.

Det korta formatet och de mnga frgetecknen gr nog boken till den perfekta bokcirkelsromanen.

Philip Stenstrm

2017-05-25

Storartad roman som har frmgan att vcka sinne och tanke som tar med en p resor till platser som endast existerar i fantasin. Redan i inledningen av romanen vcks starka barndoms minnen samtidigt som jag i vuxen lder, fantasils och realistisk, ifrgastter de onaturliga hndelserna som sker i romanen. Vad r sant och inte, hur som helst r jag frhxad och trollfrd av detta msterverk. Frfattaren,Neil Gaiman r verkligen en mstare p dialog och dramaturgi. Jag kommer definitivt att grotta ner mig i andra skrivna romaner av Gaiman.

Marc Moore

2016-11-30

Vill s grna gilla detta men varken denna eller Gaimans Amerikanska gudar funkar fr mig. Vlskriven men inte min genre.

amanda hildur

2016-10-10

Oceanen vid vgens slut kndes som en lngre novell. Den handlade egentligen inte om s mycket, eller, det utspelade sig inte under s speciellt lng tid, och nd blev berttelsen s fin och skr. En novell rymmer ofta s mycket p s lite, det r f sidor om ngot stort och berrande. Och precis s kndes den hr boken. Den var alldeles lagom lng fr att avhandla det den ville.

Berttelsen handlar om en man, som till en brjan planlst ker runt i sina gamla hemkvarter efter en sorgesam begravning. Helt pltsligt knner han dock igen sig, nr han befinner sig som allra lngst ner p den lnga grusvgen, vid den stora dammen. Barndomsminnen kommer fr honom nr han sitter vid dammen. Saker han inte mints p lnge, lnge. Hur kommer det sig att han minns dem vid just den hr dammen? Vad r det han har varit med om, egentligen? Och vart har hans barndomsvn, Lettie, tagit vgen? Har hon till och med varit borta sen han var dr senast?

Oceanen vid vgens slut r vlskriven och vacker, och kvinnorna Hempstock r de mktigaste/tryggaste/hemtrevligaste/coolaste karaktrerna since Dr Manhattan. Bttre n superhjltar, helt klart!

Nina Gustafsson

2016-06-20

Inte riktigt min genre men dras nd med i denna besynnerliga verkliga och p samma gng overkliga historia. En stark trea!

2016-02-13

Nej, sdant hr fantasti-dravel gr inte hem hos mig!

Tomas Karlsson

2016-01-31

Bara att slppa taget om fysikens lagar och regler, s kommer man svepas med i en drmsk och annorlunda resa. Mycket bra!

Anna Granstrm

2015-12-09

Den var ok. Hade frvntat mig att allt var en enda metafor i slutet, men icke. Synd.

Lina B

2015-08-12

Helt magisk! En av mina Top 5-favoritbcker ngonsin. Gillar att den r lite smkonstig och att man inte riktigt fr reda p allt.

2015-06-08

Kort, spnnande och annorlunda. Fin berttelse som var svr att lgga ifrn sig. Jag gillar att man inte fr alla svar.

Mattias Lnnebo

2015-05-06

Vlskriven, fantasirik och spnnande.

Sanna

2015-04-19

Jag gillar att han r gammal och minns tillbaka och att han terkommer till det flera gnger i boken. Den r nog inte riktigt min typ av bok och tyckte var bst frn brjan sen i slutet dalade det rtt mycket. Den var nog rtt verskattad enligt mig sjlv.

Ruben Persson

2015-01-11

Stark och fin, med en nypa stjrnstoff.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Underbar! Magisk realism, skrmmande vacker saga.

John C

2014-12-09

En man ker till sin barndoms by dr han kastas tillbaka i tiden till dagen d han fyllde sju r. En mask som dras ut ur ett sr blir en barnvakt som har starka krafter och onda krafter som hon kommer att slppa ls, och pojken ser att konstiga saker kommer att hnda. En helt ok saga.

Stella Johansson

2014-09-30

Den hr boken blev jag fast i p en gng. Gaiman har ett sknt sprk med en gnutta humor. Dels r boken spnnande och gripande, jag tycker det r en bok fr vuxna. Rekommenderas!

Monica Helmersson

2014-08-24

Konstig!

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Oceanen vid vgens slut av Neil Gaiman var en bok som grep tag i mig och jag kunde inte sluta lyssna nr jag vl kommit in i boken. De frsta raderna fngade mig inte, men jag ger alltid en bok ett bra tag att charma mig och jag blev inte besviken, efter bara ngra minuter var jag helt fast.

Eftersom jag aldrig lser baksidestexter, nja, nstan aldrig, s hade jag ingen aning om vad den hr boken skulle handla om. Tnkte att det var en sknlitterr bok om en mnniskas liv. Men oj vad jag blev frvnad.

Oceanen vid vgens slut handlar om en man som far tillbaka till sin barndoms trakter. Dr stter han sig vid kanten av en damm och pltsligt r han tillbaka i sin barndom, han minns nr han var sju r, hur hans katt blev verkrd av gruvarbetaren som var inneboende hos dem. Det liksom startade hela hndelsekedjan, pltsligt dyker det upp pengar p de mest konstiga stllen, gruvarbetaren hittas dd i den lille pojkens pappas bil.

Sjuringen blir lmnad i det nrmaste huset medan pappan tillsammans med polisen undersker bilen. Det r d hela ventyret brjar. Lettie, en elvarig flicka som bor i huset, tar med sjuringen till Oceanen, som visar sig vara bara en damm i sjuringens gon. Det visar sig dock att den dr dammen r ngot helt annat n en liten pl med vatten.

Det hr r en bok om magi, onda krafter, vnskap och ond, brd dd. Jag tyckte vldigt mycket om den och rekommenderar den varmt till dig om du har ett ppet sinne fr magi och vrldar i andra dimensioner.

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Maddes Bokblogg

2014-08-12

Ville lska denna boken men tyvrr s blev det inte s. Den r okej men inte mer fr mig.

Malin Johansson

2014-07-16

Riktigt spnnande! En blandning av fantasy, vuxnas ondska och stark vnskap.

2014-07-08

Denna bok var spnnande och bra tycker jag

Sandra Bjrn

2014-06-30

h, jag tyckte himla mycket om denna. Mysigt skrckinjagande. En bok fr alla ldrar, helt klart. Hade skerligen lskat den som liten ocks.

Ronnie Kronblad

2014-06-15

Omjlig att slppa. Vuxenvrldens ondska. Hjrtgripande vnskap. Och riktigt bra fantasy.

Maja Korpvinge

2014-05-30

Helt underbar bok!

Pernilla Lindholm

2014-02-26

En trevlig bok som ger underhllning fr stunden. Jag hade dock hgre frvntningar p boken och p Neil Gaiman. Det hr r inte det bsta han skrivit...

Magdalena Johansson

2013-12-28

Vill ha fortsttning!!!

Stefan Antonsson

2013-10-07

Otroligt bra som vanligt nr Gaiman skriver. LS!