Oceanen vid vägens slut

Gaiman, Neil

| 2014

Neil Gaimans senaste roman är ett koncist mästerverk i det lilla formatet. Minnets trådar drar oss in i ett sedan länge glömt händelseförlopp där en liten pojke stod öga mot öga med förgörande ondska och fann den vackraste vänskap man kan önska. En man återvänder till sin barndoms trakter på den engelska landsbygden. Till en början har hans biltur inget mål, men snart står det klart vart hans undermedvetna har fört honom: till en bondgård med en liten ankdamm strax bakom. För länge sedan bodde familjen Hempstock där: elvaåriga Lettie, hennes mamma och mormor. Märkligt nog bor mamman och mormodern kvar, lika gamla som de var då för fyrtio år sedan, men Lettie är borta. Mannen sätter sig på den gröna bänken bredvid dammen och genast börjar han minnas året då han var sju: hur gruvarbetaren som handlade med opaler en morgon låg hopsjunken i baksätet på en bil i vägrenen. Död. Och hur Lettie försvann....

Rosita Söderström

2023-08-01

En diamant ur bokoceanen!

(Recensionen publiceras ett par veckor sent här, också en bok som alltför länge blev liggande i tbr-högen – Hur kan jag inte ha läst denna tidigare?)

Det är inte svårt att förstå att den blev vald till årets bästa bok 2013 i National Book Award. HÄFTIG LÄSUPPLEVELSE!

Högläst några kvällar, ett kapitel i taget, två i slutet och egentligen önskar en sträckläsa från pärm till pärm. Men samtidigt är det även berikande att dra ut på spänningen … Suverän som högläsning med inlevelse! 😃

Annorlunda på ett positivt vis. Fantastisk berättarglädje! Helt klart blir jag nyfiken på mer litteratur av författaren.

Oceanen vid vägens slut är så mycket … Hemsk och brutal på sina ställen, men det till trots eller kanske tack och lov på grund av det, gripande på ett sätt som skapar förundran och nyfikenhet. Skruvat men det är också drivet och dramatikens charm … Jag är inspirerad! 😀

Väcker många tankar, inte minst de slumrande …

Oerhört levande och vackert språk …

Tack, för möjligheten att fått erfara och uppleva. Lär ta sin tid att försvinna …

Jag saknar nu att likt ett barn med spänning få vänta på det oförutsedda … och den härligt levande berättarglödens skapelse.

Missa inte den här boken!

Fantastisk och obegriplig ... så mycket ondska, finns det? Vänskapen med Lettie som uppoffrar sig för sin kamrat väger upp en del, men då tror jag ändå att jag skumläste det värsta ... Gaiman är en stor språkkonstnär!

malinbooknerd

2019-09-15

Skruvad, bitvis otäck och riktigt bra! En bok med många bottnar som jag känner att jag gärna läser om för att verkligen förstå alla lager i berättelsen.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Underbart fängslande

2017-10-19

Jag har hört så otroligt mycket om Neil Gaiman, nästan bara bra saker. Till slut så blev nyfikenheten för stor och den här boken slank ner i varukorgen på bokrean 2015. Sedan blev den stående där och jag fortsatte höra bra saker om Neil Gaiman. I år tog jag med Oceanen vid vägens slut på min boktolva, så den helt säkert skulle bli läst. Läs mer på min blogg

SP

2017-06-18

En bok jag kommer minnas länge.

Sanna Carlborg

2017-06-03

Efter att ha läst fantastiska "Coraline" och coola "Kyrkogårdsboken" såg jag Gaiman som en favoritförfattare. Sedan läste jag "Sandman"-serierna och blev lite besviken och därefter "Goda omen" och blev ännu mer besviken. Tänkte att där rök favoritförfattartiteln. Med den här boken får jag dock tillbaka respekten för Gaiman.

Handlingen är svår att återge. En namnlös pojke lär känna en märkvärdig flicka som bor på en bondgård med sin mor och mormor. Familjen visar sig ha minst sagt gudomliga krafter. Hemma hos pojken händer otäcka saker: en inackorderad man tar sitt liv och en obehaglig barnflicka flyttar in i stället. Som tur är kan den märkvärdiga flickan rädda pojken.

Det är en poetisk, filosofisk och smygfeministisk berättelse som är en stundvis lite alltför fantastisk metafor för vår skapelse och tillvaro.

Det korta formatet och de många frågetecknen gör nog boken till den perfekta bokcirkelsromanen.

Philip Stenström

2017-05-25

Storartad roman som har förmågan att väcka sinne och tanke som tar med en på resor till platser som endast existerar i fantasin. Redan i inledningen av romanen väcks starka barndoms minnen samtidigt som jag i vuxen ålder, fantasilös och realistisk, ifrågasätter de onaturliga händelserna som sker i romanen. Vad är sant och inte, hur som helst är jag förhäxad och trollförd av detta mästerverk. Författaren,Neil Gaiman är verkligen en mästare på dialog och dramaturgi. Jag kommer definitivt att grotta ner mig i andra skrivna romaner av Gaiman.

Marc Moore

2016-11-30

Vill så gärna gilla detta men varken denna eller Gaimans Amerikanska gudar funkar för mig. Välskriven men inte min genre.

Oceanen vid vägens slut kändes som en längre novell. Den handlade egentligen inte om så mycket, eller, det utspelade sig inte under så speciellt lång tid, och ändå blev berättelsen så fin och skör. En novell rymmer ofta så mycket på så lite, det är få sidor om något stort och berörande. Och precis så kändes den här boken. Den var alldeles lagom lång för att avhandla det den ville.

Berättelsen handlar om en man, som till en början planlöst åker runt i sina gamla hemkvarter efter en sorgesam begravning. Helt plötsligt känner han dock igen sig, när han befinner sig som allra längst ner på den långa grusvägen, vid den stora dammen. Barndomsminnen kommer för honom när han sitter vid dammen. Saker han inte mints på länge, länge. Hur kommer det sig att han minns dem vid just den här dammen? Vad är det han har varit med om, egentligen? Och vart har hans barndomsvän, Lettie, tagit vägen? Har hon till och med varit borta sen han var där senast?

Oceanen vid vägens slut är välskriven och vacker, och kvinnorna Hempstock är de mäktigaste/tryggaste/hemtrevligaste/coolaste karaktärerna since Dr Manhattan. Bättre än superhjältar, helt klart!

Nina Gustafsson

2016-06-20

Inte riktigt min genre men dras ändå med i denna besynnerliga verkliga och på samma gång overkliga historia. En stark trea!

2016-02-13

Nej, sådant här fantasti-dravel går inte hem hos mig!

Tomas Karlsson

2016-01-31

Bara att släppa taget om fysikens lagar och regler, så kommer man svepas med i en drömsk och annorlunda resa. Mycket bra!

Den var ok. Hade förväntat mig att allt var en enda metafor i slutet, men icke. Synd.

Lina B

2015-08-12

Helt magisk! En av mina Top 5-favoritböcker någonsin. Gillar att den är lite småkonstig och att man inte riktigt får reda på allt.

2015-06-08

Kort, spännande och annorlunda. Fin berättelse som var svår att lägga ifrån sig. Jag gillar att man inte får alla svar.

Mattias Lönnebo

2015-05-06

Välskriven, fantasirik och spännande.

Sanna

2015-04-19

Jag gillar att han är gammal och minns tillbaka och att han återkommer till det flera gånger i boken. Den är nog inte riktigt min typ av bok och tyckte var bäst från början sen i slutet dalade det rätt mycket. Den var nog rätt överskattad enligt mig själv.

Ruben Persson

2015-01-11

Stark och fin, med en nypa stjärnstoff.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Underbar! Magisk realism, skrämmande vacker saga.

John C

2014-12-09

En man åker till sin barndoms by där han kastas tillbaka i tiden till dagen då han fyllde sju år. En mask som dras ut ur ett sår blir en barnvakt som har starka krafter och onda krafter som hon kommer att släppa lös, och pojken ser att konstiga saker kommer att hända. En helt ok saga.

Stella Johansson

2014-09-30

Den här boken blev jag fast i på en gång. Gaiman har ett skönt språk med en gnutta humor. Dels är boken spännande och gripande, jag tycker det är en bok för vuxna. Rekommenderas!

Monica Helmersson

2014-08-24

Konstig!

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman var en bok som grep tag i mig och jag kunde inte sluta lyssna när jag väl kommit in i boken. De första raderna fångade mig inte, men jag ger alltid en bok ett bra tag att charma mig och jag blev inte besviken, efter bara några minuter var jag helt fast.

Eftersom jag aldrig läser baksidestexter, nåja, nästan aldrig, så hade jag ingen aning om vad den här boken skulle handla om. Tänkte att det var en skönlitterär bok om en människas liv. Men oj vad jag blev förvånad.

Oceanen vid vägens slut handlar om en man som far tillbaka till sin barndoms trakter. Där sätter han sig vid kanten av en damm och plötsligt är han tillbaka i sin barndom, han minns när han var sju år, hur hans katt blev överkörd av gruvarbetaren som var inneboende hos dem. Det liksom startade hela händelsekedjan, plötsligt dyker det upp pengar på de mest konstiga ställen, gruvarbetaren hittas död i den lille pojkens pappas bil.

Sjuåringen blir lämnad i det närmaste huset medan pappan tillsammans med polisen undersöker bilen. Det är då hela äventyret börjar. Lettie, en elvaårig flicka som bor i huset, tar med sjuåringen till Oceanen, som visar sig vara bara en damm i sjuåringens ögon. Det visar sig dock att den där dammen är något helt annat än en liten pöl med vatten.

Det här är en bok om magi, onda krafter, vänskap och ond, bråd död. Jag tyckte väldigt mycket om den och rekommenderar den varmt till dig om du har ett öppet sinne för magi och världar i andra dimensioner.

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Maddes Bokblogg

2014-08-12

Ville älska denna boken men tyvärr så blev det inte så. Den är okej men inte mer för mig.

Malin Johansson

2014-07-16

Riktigt spännande! En blandning av fantasy, vuxnas ondska och stark vänskap.

Denna bok var spännande och bra tycker jag

Sandra Björn

2014-06-30

Åh, jag tyckte himla mycket om denna. Mysigt skräckinjagande. En bok för alla åldrar, helt klart. Hade säkerligen älskat den som liten också.

Ronnie Kronblad

2014-06-15

Omöjlig att släppa. Vuxenvärldens ondska. Hjärtgripande vänskap. Och riktigt bra fantasy.

Maja Korpvinge

2014-05-30

Helt underbar bok!

Pernilla Lindholm

2014-02-26

En trevlig bok som ger underhållning för stunden. Jag hade dock högre förväntningar på boken och på Neil Gaiman. Det här är inte det bästa han skrivit...

A Bookaholic Swede

2013-12-28