Occidentalism : fiendens syn på västerlandet

Margalit, Avishai

| 2008

Sedan tidigt 1800-tal har det funnits fördomar om västerlandet, occidenten. Den försiktige borgaren, det sterila tänkesättet och det kyliga maskinsamhället är bara några exempel. Tankeväckande och medryckande beskriver Ian Buruma och Avishai Margalit hur occidentalismen har utvecklats från tidiga antivästliga rörelser fram till våra dagars al-Qaida. Den palestinsk-amerikanske litteraturforskaren Edward Said undersökte det koloniala västerlandets syn på Orienten i sin uppmärksammade bok Orientalism. I Occidentalism vänder Buruma och Margalit på perspektivet. Resultatet är en banbrytande bok som utökar förståelsen av den värld vi lever i. Originaltitel: Occidentalism ? the west in the eyes of its enemies Översättning Katalin Földesi

Klinga

2014-01-01

En hel del av det som författarna tar upp var inga nyheter men perspektivet är befriande och uppfriskande. Slavofiler, kommunister och sunniter. Här får alla sin plats i occidentalismens historia. Rekommenderas, liksom Burumas övriga böcker.

Harriet Wensby

2012-06-25

Mycket intressant. Äntligen får man ett perspektiv utifrån på västvärlden. Lite torr, dock.