Obscuritas

Lagercrantz, David

| 2021

Startskottet på en ny deckarserie av David Lagercrantz! Det är sommaren 2003 och USA har just invaderat Irak. I Stockholm mördas en fotbollsdomare med ett förflutet i Afghanistan. Vildhjärnan och fotbollspappan Giuseppe Costa häktas för brottet och fallet ser solklart ut. Men Costa vägrar att erkänna mordet och polischefen beslutar att anlita professor Hans Rekke, världsledande expert på förhörstekniker. Finns det någon som kan knäcka Costa är det han. Men ingenting blir som polisen förväntat sig. Rekke tar emot utredningsgruppen i sitt stora, flotta hus i Djursholm. Han sågar hela utredningen i en svindlande skarp uppvisning - och snart faller den ihop. Costa släpps på fri fot och polisen står plötsligt helt utan spår. Bara Micaela Vargas, den unga närpolisen från Husby, som mest på nåder tagits in i utredningen, vägrar släppa fallet. Hon försöker få tag på Rekke, som dock inte svarar...

Lite ovanligt upplägg. Personerna kan utvecklas till något bra, provar nog fortsättningen också.

2023-09-24

Första delen i ny serie av David Lagercrantz. Den lockar inte till fortsatt följande av den serien. I mitt tycke en ganska långtråkig och lite rörig historia. Inte ens huvudpersonerna lyckas gripa tag.

Lars Persson

2023-04-22

Har oftast svårt för spänningsromaner av svenska författare och denna är inget undantag, dock lägger den grunden för ett nytt intressant, men osannolikt deckarpar Rekke/Vargas som man kanske får fortsätta följa

Martin Ljungqvist

2022-02-11

En kriminalroman där hjärnan gör det stora jobbet. Det excentriske geniet Rekke kan läsa människor och situationer och polisen Vargas gräver i detaljer. Tillsammans reder de ut en mörk historia på internationell nivå. Trevligt att musik ingår som ett tema. Excentriske Rekke är intressant att följa. Boken följer utredningen där bit efter bit läggs i ett mystiskt pussel av information. Starka Sherlock-vibbar.

Tarja Ahlgrén

2021-11-09

Är Obscuritas verkligen skriven för en vuxen publik? Känns mer som en enklare ungdomsbok.

2021-11-06

Betyg: 3,5 av 5 - 📚 - Boken Obscuritas av författaren David Lagercrantz är den första delen i en planerad serie om polisen Micaela Vargas och professorn Hans Rekke. Jag tyckte att boken var helt okej, och den var välskriven och intressant, så jag kommer nog förmodligen att följa bokserien framöver. Tyckte om dom två huvudpersonerna i boken, så därför kommer jag nog att följa serien. Däremot själva storyn i boken, tyckte jag var lite rörig. Kan rekommendera boken.