OBS: Synd

Wistrand, Lovisa

Isabel, som börjar få fart på författarkarriären, gör allt för att klamra sig fast vid ett förhållande som verkar dödsdömt. Bröllopet med ungdomskärleken Elias närmar sig med stormsteg, lika snabbt som klumpen i magen växer. Servetter ska väljas och valsen ska finputsas. Men Isabel kan inte släppa tankarna på den trettio år äldre Per som hon träffade på skrivkursen. När hon ser hur läraren, kulturmannen Edward Örn, utnyttjar de kvinnliga författaraspiranterna bestämmer hon sig för att avslöja honom. Tillsammans med Per. Snart är deras liv ännu mer intrasslade i varandra. Dessutom gör Pers ex Vendela allt för att få honom tillbaka och Isabels liv förvandlas snabbt till en härva av känslor, missförstånd, fulspel och intriger som leder till händelser på liv och död som ingen har kunnat förutse Vad kommer Isabel att välja? Tryggheten, kärleken, eller kanske karriären? Är ensam verkligen stark?OBS:...

Rebecka Nyman

2020-11-30

Det var en bra fortsättning på första boken. Den är ganska lik första men får ännu mer fart mot slutet. Mot hur Isabel ska göra. Det är en väldigt jobbig sits hon är i och jag lider med henne samtidigt som jag fortfarande upplever att hon sätter Per lite väl högt upp på en piedestal. Men det kanske är något man gör som förälskad, svårt att veta när man aldrig upplevt det själv till hundra procent. Jag tycker det är väldigt roligt när Wistrand får in även andra personers perspektiv i denna bok, på ett fåtal ställen. En romantisk historia med många hinder och mycket mod som behövs för att kunna fatta de "rätta" valen. Du vet inte vilka de är innan du har läst boken. Det får en att fundera på vad rätt val för mig är, hur vill jag leva mitt liv?

sannareads

2019-12-04

"Nej. Man ska hålla sig borta från svarta hål.
Å andra sidan har jag aldrig varit särskilt duktig på att göra det jag bör göra..."

"OBS: Synd" av Lovisa Wistrand är en riktigt bladvändare som är omöjlig att lägga ifrån sig. Jag vet inte hur hon gör det men varenda gång jag läser något av Wistrand är jag fast i boken tills den är slut.

Vi får ännu en gång följa Isabel, den aspirerande författaren som är förlovad med sin barndomskärlek och hemligt förälskad i Per; den trettio år äldre mannen som hon mötte på en skrivarkurs. Men Per har gjort det tydligt att han inte är kär i henne, han älskar inte henne...eller?

Isabel slits mellan tryggheten med sin fästman Elias och passionen hon känner med Per medan hon försöker finna ett sätt att få Örn att betala för allt han har gjort. Men saker och ting blir farligare än hon hade räknat med...Samtidigt blir det klart för Isabel att Pers ex Vendela kommer göra allt för att sätta klorna i Per igen medans Isabels bröllop med Elias kommer bara närmare och närmare.

"OBS: Synd" bjuder på kärlek, vänskap, sorg, intriger, passion, skuld och en hel drös av drama. Som läsare sveps man med i Isabels liv och känner verkligen hennes förtvivlan över att behöva välja mellan sitt liv med Elias och ett nytt som hon förhoppningsvis får spendera med Per.

Isabel är otroligt mänsklig då hon gör val som man kanske inte alltid riktigt förstår sig på, men som är verkliga och gör henne till en karaktär som gör det tydligt att ingen är perfekt. Vilket många böcker oftast får huvudkaraktären att framstå som. Hon finner sakta den väg hon är menad att följa men inte utan hinder.

Som jag har sagt i tidigare recensioner är Lovisa Wistrand utan tvekan en av mina favoritförfattare och i "OBS: Synd" görs det för mig ännu tydligare vilken fantastisk författare hon är!

⭐️ "OBS: Synd" av Lovisa Wistrand får av mig 4/5 stjärnor.

Tack till Hoi Förlag för det spännande recensionsexemplaret!

Jennifer Johansson

2019-10-26

Tack Hoi Förlag för recex!

OBS: Synd fortsätter några dagar efter att OBS: Flirt slutade. Vi hoppar direkt in i berättelsen med Isabels vånda över vad hon ska göra. Ska hon välja den blomstrande kärleken hon känner med Per, eller Elias som är tryggheten som hon alltid varit med och där hon har sina nära och kära eller ska hon inte ta någon och vara ensam istället?

Precis som OBS: Flirt är även OBS: Synd helt omöjlig att lägga ifrån sig. Wistrands lätta skrivsätt och ordföljder är så roliga att läsa och få följa, så att helt plötsligt hade jag läst 100 sidor utan att hinna blinka. Isabels och Pers relation fortsätter och det går enbart mer och mer åt kärlekshållet, men Isabel är trogen och vill absolut inte göra Elias ledsen.

Denna bok är så mycket mer än en passionerad förälskelse. Det handlar om att våga vara sig själv och följa sitt hjärta, även om en annan väg är mer trygg och stabil. Det handlar om att stå upp för sig själv och våga gör det som man vill. Det handlar om att leva sitt liv fullt ut och inte tänka för mycket på framtiden. Det är fantastiskt att läsa.

Jag ser otroligt mycket fram emot att läsa fler romaner från Lovisa i framtiden. Som tur är har jag kvar hennes alvblodstrilogi att dyka ner i, så är inte helt utan denna fantastiska författares skrivsätt, tills hon släpper nytt.

Wow vilken kärlekshistoria! Det bara sprakar av känslor i den här boken. Alla känslor du kan tänka dig finns här och det går nästan att ta på känslorna. Jag dras fullständigt med i Isabels kaos av känslor. Jag är växelvis lycklig över Isabels känslor för Per men blir också frustrerad och ledsen över hennes känslor inför blivande mannen Elias. Författaren levererar en fantastisk känsloresa med otroliga kärleksförklaringar. Man får uppleva stora kontraster mellan kärlek och allvar i boken. Det viktiga men kanske nedtystade ämnet om sexuell maktutövning hos människor med höga positioner tas upp i boken. Det får mig att tänka den obehagliga tanken om i vilka fler branscher detta maktutövande används.
Modernt skriven där det mesta av handlingen drivs framåt med Messenger-konversationer. Det gör den väldigt lättläst och snabbläst.
Jag tyckte denna bok om möjligt var ännu bättre än första delen. Jag rekommenderar denna duologi varmt.

När OBS: Synd tar vid är det precis efter första delen i Messengerduologin, OBS: Flirt. Allt börjar med en liten tillbakablick så att en läsare som inte läst den första delen kan hänga med, men i övrigt är det inga tillbakablickar annat än i Per och Isabels konversationer. Jag gillar det. Jag tycker dock att det kan vara smart att läsa första delen först, så att man hänger med i alla svängar.

OBS: Synd är mycket mer fartfylld än första delen av duologin, vilket i sig inte är så konstigt, men den drar också in mig på ett helt annat sätt än första boken gör. Antagligen till stor del för att transportsträckan nu är över, jag känner igen de här personerna, och det är nu det mesta verkligen händer.

Jag gillar Lovisa Wistrands sätt att skriva, och brukar generellt gilla hennes böcker väldigt bra. OBS: Synd är inget undantag. Med den här duologin, med Messengerkonversationer i fokus, visar hon på ett väldigt nytänkade sätt att skriva, tycker jag. Ett modernt, just-nu-sätt. Kanhända är det så att det gör att böckernas livslängd minskar något, om/när det här sättet att kommunicera på försvinner, men då visar det å andra sidan väldigt tydligt på minst en hel generations sätt att höra av sig till varandra, för det mesta.

Karaktärerna är lagom många. Jag gillar att det är Isabel som är i fokus och eftersom det i stort sett bara är hennes tankebanor vi får följa (med lite små avbrott) blir det också som att man känner henne väldigt väl. Det innebär absolut inte att jag alltid gillar, eller håller med det hon känner, tycker eller gör. Många gånger vill jag bara skaka om henne och fråga vad i helvete hon håller på med, hur trög hon tänker vara, eller varför hon beter sig på ett visst sätt. Men, det är det Lovisa Wistrand gör så snyggt, tycker jag. Hennes karaktärer lämnar mig alltid med en känsla, jag har alltid någon åsikt kring dem. Det är det viktigaste, inga karaktärer som lämnar mig likgiltig, alla ska ha sin plats.

Språket är bra, och passar genren väldigt bra. Jag gillar också att det stilistiskt visar på hur Isabel och Per skriver till varandra. Jag varierade mellan att läsa pappersboken och e-boken på Storytel, och det är inte alls lika tydligt i den, vilket är tråkigt, för då försvinner en dimension.

En annan sak som är imponerande, tycker jag, är hur Wistrand (till synes) enkelt vandrar mellan genrer att författa i och att det ändå alltid verkar bli något jag gillar.

Underhållande, charmig & stark!