OBS: Flirt

Wistrand, Lovisa

Målinriktade Isabel har livet under kontroll. Hon har mannen, lägenheten, resorna ? och jobbar på att få det yrke hon alltid drömt om: författare. Långt i framtiden ska hon skaffa hus, hund och barn. Bli gammal tillsammans med Elias och skriva böcker tills hon dör. Planen är vattentät.Det enda som behövs är en skrivarkurs. Hon räknade bara inte med att träffa Per ? den charmige äldre mannen som skriver som en gud och får henne att leva i nuet. Hon räknade inte heller med att hon måste ligga med någon för att få sin bok utgiven. Plötsligt tappar hon kontrollen över allt.OBS: Flirt är första delen i en duologi ? en stundtals komisk, stundtals sorglig modern kärlekshistoria som utspelar sig både i verkligheten och genom sociala medier. LOVISA WISTRAND föddes i Vallentuna 1991 och bor idag i Uppsala med sin man. Hon är utbildad grafisk designer men arbetar nu som författare...

3,5/5

Det är alltid kul att läsa en författare man tyckt om i en genre i en helt annan, och på språket och sättet att skriva känner jag igen Lovisa Wistrand väldigt väl.

Jag gillar idén med den här boken. Den är modern och för sådana som mig som också bor med sin telefon och har nästan all konversation via Messenger är det en ganska igenkännande situation. Att boken också är uppbyggd så att man får se chattsituationerna på samma sätt som den är uppbyggd är ett plus för då behöver man aldrig fundera på vem det är som pratar. Det är en ganska lång start, men när Isabel och Per börjar prata med varandra ordentligt kan jag inte sluta läsa.

Den känns till en viss del självupplevd, den här boken, vilket gör det svårt att peka på saker eftersom man inte vill trampa på någons tå. Dessutom är det ju svårt att inte jämföra med tidigare böcker av Wistrand även om det är i olika genrer, och det har att göra med att sättet att berätta på liknar varandra i böckerna.

Med det skrivet har jag väldigt svårt att sympatisera med Isabel. Mest för att jag tycker att hon är så … försiktig och hela tiden gör tvärtemot vad hon tänker och vad hon vill. Samtidigt kan jag förstå henne för just samma anledningar. Att vilja passa in, att inte vilja förstöra för sig själv genom att säga ifrån och att inte förstå att det mål man haft sen man var liten inte fungerar längre. Men jag vill så gärna att hon är lite … starkare, som hon är inuti men inte får ut i sina handlingar. Jag vill läsa om en person som biter ifrån när hon behandlas orättvist. Och det har mycket att göra med att jag har läst Drakviskaren och att dess huvudperson Iszaelda är så stark. När namnen ligger nära varandra och berättarstilen också gör det, blir det svårare för mig att acceptera att de inte liknar varandra som personer.

Däremot tycker jag om Per. Hans karaktär är mysig och hemtam. Och Wistrand har gjort ett bra arbete med Edvard Örn, även om han är obehaglig.

Språkmässigt känner jag, som skrivet, igen Wistrands skrivsätt och jag gillar det, man får vara mycket i huvudet på karaktärerna. Språket passar väldigt bra för åldern på Isabel, Elias och Edvard. Per kan ibland låta lite ung i skrift, men det finns ju femtioåringar som pratar ungdomligt med.

Slutet är mitt i, när allt väl börjar komma igång. Men det slutar spännande, och jag vill veta vad som händer. Speciellt eftersom slutet inte alls var vad jag trodde och allas reaktioner inte var det jag förväntade mig.

Å

Åke Qvarfort

2018-09-24

Tag en stor nypa feelgood, blanda med en tesked chic lit, samt tillsätt en handfull sociala medier och humor mixat med allvar, så får du basen till en fantastiskt god läsupplevelse. Om du sedan blandar i en stor matsked #metoo också, så är du fast. Jag blev det efter första sidan i boken!
I grund och botten handlar OBS: Flirt om en gripande kärlekshistoria och om vad som är viktigt i livet. Övervinner kärleken allt? Vad är priset för framgång i det nya yrket? Hur många tabun måste brytas innan man når fram? Det är något huvudpersonen Isabel måste kämpa med i denna banbrytande och nyskapande roman som tar det stilistiskt fulländade språket till nya höjder!

2018-09-24

Isabell jobbar på att bli författare. Det enda som behövs är en skrivarkurs. På kursen träffar Isabell den äldre mannen som skriver som en gud. Hur blir det nu med Elias, som hon har varit ihop med i en evighet?!
🐴
OBS: Flirt! har en längre startsträcka innan jag kommer in ordentligt i historien. När jag väl kommer in i historien, så lunkar det på makligt framåt. Tyvärr blir jag aldrig så begeistrad i historien som jag önskat. Bitvis är den ganska seg och jag saknar drivet framåt som gör att man vill läsa vidare. Historien i sig är intressant och den är skriven på ett trevligt språk. Men tyvärr blev det ingen hit för mig ändå. Men jag är övertygad om att många andra kommer falla pladask för den här boken!

Mellsageek

2018-09-23

OBS: flirt är en välskriven bok om skrivlust, relationer och svåra beslut. Vilka gränser kan du gå över? Hur hanterar du sexuella trakasserier? Boken ger absolut mersmak. Jag vill veta vad som händer Isabel och jag längtar till nästa del.

Gripande, underhållande och vackert skriven!