OBS: Flirt

Wistrand, Lovisa

Målinriktade Isabel har livet under kontroll. Hon har mannen, lägenheten, resorna ? och jobbar på att få det yrke hon alltid drömt om: författare. Långt i framtiden ska hon skaffa hus, hund och barn. Bli gammal tillsammans med Elias och skriva böcker tills hon dör. Planen är vattentät.Det enda som behövs är en skrivarkurs. Hon räknade bara inte med att träffa Per ? den charmige äldre mannen som skriver som en gud och får henne att leva i nuet. Hon räknade inte heller med att hon måste ligga med någon för att få sin bok utgiven. Plötsligt tappar hon kontrollen över allt.OBS: Flirt är första delen i en duologi ? en stundtals komisk, stundtals sorglig modern kärlekshistoria som utspelar sig både i verkligheten och genom sociala medier. LOVISA WISTRAND föddes i Vallentuna 1991 och bor idag i Uppsala med sin man. Hon är utbildad grafisk designer men arbetar nu som författare...

Rebecka Nyman

2020-11-30

Denna bok börjar lite segt för att lära känna alla karaktärer, men när den väl sätter fart så sätter den verkligen fart. Jag tycker att det är spännande hur den är skriven, där stor del är skrivet i messenger-form. Ibland kan det bli lite för mycket tycker jag, men för det mesta tycker jag det är kul med lite annorlunda och jag upplever att jag känner igen mig lite. Den här boken skapar både irritation och igenkännande hos mig då det är många personligheter jag har liknande Isabels. Irritationen som skapas är för att hon verkligen hyllar Per. Lite väl mycket ibland kan jag tycka. Det är en bra och välskriven bok och jag ser fram emot fortsättningen! Bok två ligger redo i min läshög.

Jennifer Johansson

2019-10-20

Tack Hoi Förlag för recex!

OBS: Flirt handlar om Isabel. Hon drömmer om att bli författare och kämpar med diverse olika skrivkurser för att kunna tillämpa sin egen dröm. Föräldrarna är inte riktigt med henne, och inte heller pojkvännen verkar förstå sig på att hon verkligen vill följa sin dröm. Och denna pojkvän är snart hennes man, för de ska gifta sig. Men sedan träffar hon Per på en skrivarkurs, en 30 år äldre man, och han vänder upp och ner på hennes värld.

Lovisa Wistrand, vad jag älskar ditt sätt att skriva. Från första stunden jag började läsa denna bok och till sista sidan så kunde jag inte sluta läsa. Även om det är otroligt svårt för mig att njuta av konversationen mellan Isabel och Per, eftersom jag själv varit med om att någon varit otrogen mot mig, så vill jag ändå dem det bästa. Jag hade önskat att hennes pojkvän hade fått lite mer spelrum i historien, men jag förstår ju också att det är inte han boken egentligen handlar om.

Boken handlar om att våga drömma och ta tag i sina drömmar, om att våga släppa taget även fast man varit tillsammans så pass länge så man vuxit ihop i varandra och att våga stå upp för sig själv och vad man tänker och tycker. Jag gillade verkligen konceptet med att lägga in sms-konversationen på sidorna så att man verkligen fick följa allting på ett så pass modernt och roligt sätt, det skapade verkligen ett helt nytt lager till berättelsen.

Vad gäller Per tycker jag inte riktigt att han beter sig som en 50+ årig man. Jag vet inte riktigt varför, men jag uppfattade han som högst 35 när jag läste i boken på det sättet han skrev och skämtade, men kan ju vara så att jag inte känner några charmiga och roliga 50-plussare. Edward Örn är ett äckel och vill knappt kommentera honom. Men ska bli intressant ändå och se hur han utvecklas i nästa bok. Isabel är en karaktär som jag känner igen mig i mycket, speciellt i stadiet då man känner sig osäker på sina känslor och man vill så mycket men samtidigt ingenting. Jag förstår och känner med henne när hon överanalyserar meddelanden och när hon faktiskt inser hur mycket hon känner för Per.

Jag är så så glad att jag har andra boken redan i hyllan så att jag kan påbörja den fort!

sannareads

2019-02-23

En riktig bladvändare! ❤️

Efter att ha läst ”OBS:Flirt” kan jag glatt sägs att Lovisa Wistrand helt klart är en favorit författare! Självklart var hon det redan efter jag hade läst ”Drakviskaren” & ”Demonviskaren”, men man kanske inte kan säga att någon är ens favorit när man bara har läst två böcker av henne?

Hur eller hur så är sättet Lovisa skriver på helt annorlunda och unikt. Berättelsen sveper med en från första sidan till sista och det är praktiskt taget omöjligt att lägga ner boken. Kan ärligt talat säga att jag studerade liiiite för lite medan jag läste denna boken.

”OBS: Flirt” bjuder på romans, spänning, hjärtesorg och den förvirrade känslan av att inte veta vad man vill längre. Ska Isabel köra med säkra kort och stanna med mannen hon har varit ihop med så länge hon kan minnas eller är det värt att ta reda på om Per är han med stort H? Och vill verkligen Edward Örn hennes bästa?

Detta är en riktig bladvändare som jag verkligen rekommenderar. Håller tummarna för att andra delen innehåller ännu mer drama och romans!

⭐️ “OBS: Flirt” av Lovisa Wistrand får en stark 3/5!

Tack @lovisa_wistrand & @hoiforlag för recensionsexet! ❤️ Jag ser verkligen fram emot andra delen.

❤️Du kan hitta min recension + en kreativ bild där boken är i fokus på min Instagram: @sannareads

3,5/5

Det är alltid kul att läsa en författare man tyckt om i en genre i en helt annan, och på språket och sättet att skriva känner jag igen Lovisa Wistrand väldigt väl.

Jag gillar idén med den här boken. Den är modern och för sådana som mig som också bor med sin telefon och har nästan all konversation via Messenger är det en ganska igenkännande situation. Att boken också är uppbyggd så att man får se chattsituationerna på samma sätt som den är uppbyggd är ett plus för då behöver man aldrig fundera på vem det är som pratar. Det är en ganska lång start, men när Isabel och Per börjar prata med varandra ordentligt kan jag inte sluta läsa.

Den känns till en viss del självupplevd, den här boken, vilket gör det svårt att peka på saker eftersom man inte vill trampa på någons tå. Dessutom är det ju svårt att inte jämföra med tidigare böcker av Wistrand även om det är i olika genrer, och det har att göra med att sättet att berätta på liknar varandra i böckerna.

Med det skrivet har jag väldigt svårt att sympatisera med Isabel. Mest för att jag tycker att hon är så … försiktig och hela tiden gör tvärtemot vad hon tänker och vad hon vill. Samtidigt kan jag förstå henne för just samma anledningar. Att vilja passa in, att inte vilja förstöra för sig själv genom att säga ifrån och att inte förstå att det mål man haft sen man var liten inte fungerar längre. Men jag vill så gärna att hon är lite … starkare, som hon är inuti men inte får ut i sina handlingar. Jag vill läsa om en person som biter ifrån när hon behandlas orättvist. Och det har mycket att göra med att jag har läst Drakviskaren och att dess huvudperson Iszaelda är så stark. När namnen ligger nära varandra och berättarstilen också gör det, blir det svårare för mig att acceptera att de inte liknar varandra som personer.

Däremot tycker jag om Per. Hans karaktär är mysig och hemtam. Och Wistrand har gjort ett bra arbete med Edvard Örn, även om han är obehaglig.

Språkmässigt känner jag, som skrivet, igen Wistrands skrivsätt och jag gillar det, man får vara mycket i huvudet på karaktärerna. Språket passar väldigt bra för åldern på Isabel, Elias och Edvard. Per kan ibland låta lite ung i skrift, men det finns ju femtioåringar som pratar ungdomligt med.

Slutet är mitt i, när allt väl börjar komma igång. Men det slutar spännande, och jag vill veta vad som händer. Speciellt eftersom slutet inte alls var vad jag trodde och allas reaktioner inte var det jag förväntade mig.

Å

Åke Qvarfort

2018-09-24

Tag en stor nypa feelgood, blanda med en tesked chic lit, samt tillsätt en handfull sociala medier och humor mixat med allvar, så får du basen till en fantastiskt god läsupplevelse. Om du sedan blandar i en stor matsked #metoo också, så är du fast. Jag blev det efter första sidan i boken!
I grund och botten handlar OBS: Flirt om en gripande kärlekshistoria och om vad som är viktigt i livet. Övervinner kärleken allt? Vad är priset för framgång i det nya yrket? Hur många tabun måste brytas innan man når fram? Det är något huvudpersonen Isabel måste kämpa med i denna banbrytande och nyskapande roman som tar det stilistiskt fulländade språket till nya höjder!

Mellsageek

2018-09-23

OBS: flirt är en välskriven bok om skrivlust, relationer och svåra beslut. Vilka gränser kan du gå över? Hur hanterar du sexuella trakasserier? Boken ger absolut mersmak. Jag vill veta vad som händer Isabel och jag längtar till nästa del.

Gripande, underhållande och vackert skriven!