Nytt liv

"... angelägen berättelse om strukturerna som skapar och upprätthåller gängkriminalitet"Helene Ehriander, BTJ"... en dramatisk bok jag vill sätta i händerna på varenda politiker, rektor, skolledare och elev. Jag håller tummarna att lärare och bibliotekarier runt om i vårt land högläser den och köper in den som klassuppsättning. Här finns så mycket att samtala om och lära sig av, för både barn och vuxna. Egentligen vill jag bara säga - Läs den!"Agneta Norrgård"berättelse som griper tag i ens hjärta och själ /.../ Den fångar verkligen kärnan i ett högt aktuellt ämne."@sandras_bocker"Jag kommer bära med mig Nadir länge."@angelicasbokhylla - Jag har ett jobb åt dig, säger Ibbe. Han ser nervös ut. Nadir sväljer och drar upp täcket till hakan, blundar. - Jag sover. Nadir känner hur hans bror rycker täcket av honom. - Jag sa att jag har ett...

2022-09-26

En väldigt spännande, bra och berörande ungdomsbok som jag gärna skulle diskutera med mina elever.

Nadirs äldre bröder är kriminella och vill att han ska springa ärenden åt dem. Nadir förstår att det är fel, vad ska han göra? Hur ska han rädda sig själv?

Jag tycker att Christina skriver bra, hon fångar hur svårt det kan vara att barn och slitas mellan vad som är rätt och att ställa upp för ett syskon. Jag känner så med Nadir, känner hur ensam han känner sig. Hur han bara vill att allt ska vara bra. Han vill inte vara rädd och han vill inte vara inblandad i det bröderna håller på med.

Christina har lyckats skildra och ge en trovärdig bild hur ett utsatt område kan vara och hur det är att leva där. Det är barn vi pratar om, barn som borde få vara barn och inte leva som kriminella. Eller vara rädd för att bli indragen i något som man inte vill. Nadir borde få leva tryggt och bara behöva bry sig om det han tycker om och älskar.

Det är så sorgligt att det här är vardag för en del barn i vårt samhälle, att man tvingas in i något man inte vill. Eller inte kan ta sig ur om man vill det. Att det är så och får fortsätta vara så är en skam för vårt land.

”Nytt liv” är en väldigt, väldigt bra ungdomsbok. Läs den, diskutera den!!