Nyårsfesten

Foley, Lucy

Alla är inbjudna. Alla är misstänkta. Det är slutet av december och det nya året ska snart ringas in. I en lyxig jaktstuga i de skotska högländerna samlas nio vänner som känt varandra sedan universitetstiden. De ska dricka champagne, äta god mat och njuta av varandras sällskap. Det ska bli det bästa nyåret någonsin. Men just som ett snöoväder rasar in över Skottland hittas en i sällskapet mördad. Och samtidigt ryktas det att en seriemördare går lös i vildmarken. Har han slagit till igen? Eller finns den skyldiga inom stugans trygga väggar? Nyårsfesten av Lucy Foley är en ruggigt atmosfärisk deckare som toppat listorna i England. En modern pusseldeckare för alla som älskar julböcker men gärna också vill ha ett rejält mysterium att bita i. Lucy Foley visar att det traditionella mordmysteriet fortfarande kan funka briljant Superb läsning! The Times Vansinnigt spännande läsning för långa...

@agneta_norrgard

2023-01-02

Nyårsfesten av Lucy Foley är en klaustrofobisk roman och en fascinerande pusseldeckare som utspelar sig i vintriga, karga och utsatta miljöer. En ruggigt spännande och lättläst bladvändare som passar utmärkt att läsa i vintertid. Rekommenderas varmt!

Vi möter nio vänner som känt varandra under många år och bestämmer sig för att fira nyår tillsammans i en lyxig jaktstuga i den högländska vildmarken i Skottland. De är isolerade från omvärlden, har olika relationer och kopplingar till varandra och med mat i mängder och alkohol i kroppen kommer hemligheter och gamla oförätter stegvis fram i ljuset.
En kropp hittas och plötsligt är alla är misstänkta. Rädslan kommer krypande och okända sidor kryper fram. Innan polisen anländer till platsen hinner människorna göra egna ogenomtänkta val och tar allehanda saker i egna händer.

Boken har olika berättarröster och handlingen återges från olika perspektiv vilket ger läsaren bit för bit god förståelse för personernas tänkbara motiv.
Bokens originaltitel The Hunting Party ger en extra tydlig hint om handlingen.
Ljudboken är bra inläst av Anna Maria Käll.

Missa inte författarens böcker Bröllopsfesten och Grannar i döden.

P Galore

2021-12-30

Charmig deckare som skulle ha fått full pott om det inte vore för att den bitvis är lite tjatig och seg.

Lars Persson

2021-08-15

Lättläst, spännande men lite förutsägbar om kompisgänget som träffas varje år för att fira nyår

Katarina Nord

2020-12-27

Trea med spets! Det är verkligen en
" mysdeckare". Jag gillar att olika personer gestaltas och vad de upplever. Det finns både "twist och knorr" i boken

Katarina Nord

2020-12-27

Trea med spets! Det är verkligen en

2020-12-23

Sån tråkig bok! Och därför blir jag än mer förvånad över att läsa flertalet positiva recensioner. Att lyssna på den här boken var frustrerande, allt stöttes och blöttes om och om igen och innehållet var egentligen riktigt tunt. Och att hålla på hemligheter för läsaren är ett billigt sätt att skapa spänning tycker jag. Nä det här är nära en etta men eftersom jag faktiskt tog mig igenom den blir det ändå en tvåa, någon spänning lyckades den ändå skapa.

Spännande, suggestiv & fascinerande!

villa-freja.se

2020-02-06

En medryckande och spännande relationsroman/spänningsroman som får mig att tänka på Vuxna människor (som dock har en mer humoristisk klang över sig).

Eva Boktokig

2020-01-05

En mycket spännande berättelse om en nyårsfest som går fel. Jag var helt fast i berättelsen och det var tur att jag inte läste den idag, för då hade inga nyårsförberedelser blivit gjorda. En pusseldeckare, som en pusseldeckare ska vara!

2019-12-21

Jag gillar den här boken. Den är snabb att läsa och jag kommer fort in i handlingen. Jag trodde det skulle bli svårt att hålla reda på alla personer men det var det inte. Slutet är överraskande och jag hade inte listat ut det. Gillade hur boken var uppbyggd och jag gillade sättet hur författaren skriver. Fösta boken jag har läst av Lucy Foley men inte den sista hoppas jag.