Nymåne

Abu-jaber, Diana

| 2005

Sirine har växt upp i Los Angeles men hon lagar mat som om hon aldrig lämnat sitt fädernesland Irak. På Um-Nadias universitetsrestaurang slåss studenterna både om att få äta Sirines baklava och om att få se på när hon tillreder den. Sirine är 39 år och fortfarande ogift, hon bor med sin farbror och hunden Kung Babar och har aldrig saknat något annat. Visst har hon haft män men ingen som varit tillräckligt intressant att fästa sig vid. Men så en morgon när hon är upptagen i köket med dagens bakbestyr stiger litteraturläraren Hanif över tröskeln till restaurangen och rubbar hennes jämvikt för alltid. Nymåne är en berättelse om oväntad kärlek under stjärnklar natthimmel, om smärtan att genom krig skiljas från sina närmaste och om den chokladiga, fylliga och rökiga doften av nybryggt arabiskt kaffe. Nymåne är Diana Abu-Jabers andra roman och den har fått ett strålande mottagande i...

2012-02-02

En fantastiskt bok. Diana Abu-Jaber har ett underbart målande språk: Beskrivningarna är så detlajrika och målande att det känns som om man vore där. Romanen är aktuell och berättar en situation som är allt för vanlig i världen idag (och har nog alltid varit så) Det är också en fint berättad kärlekshistoria. Berättelsen, människorna och deras öden berör mig verkligen. Jag hade aldrig hört talas om boken utan fick tipset genom BT. BT uppskattar mitt betyg till 4,5 och det stämmer mycket väl med vad jag tycker.?

Malin Johansson

2010-08-08

Redan då jag såg omslaget visste jag att jag skulle trivas med denna bok. Boken gav en skön känsla och mysfaktor.

Martina Bergman

2010-04-06

Trodde aldrig att den skulle ta slut... Det blev helt enkelt för mycket av allt!

Anna Annsson

2009-06-13

Köptes för det fina omslaget men överraskade med att vara en fantastisk bok. Underbart språk, bra historia och aktuell.