Nyckeln

Nyckeln - den avslutande delen i Engelsforstrilogin! När vi återvänder till Sara Bergmark Elfgrens och Mats Strandbergs Engelsfors har det gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.

Håkan Carlsson

2022-11-01

Att kategorisera dessa böcker är lite svårt. De innehåller det mesta. Det är en "ungdomar på väg till vuxenvärlden"-berättelse med en stor del magi och en gnutta skräck. Den riktar sig nog mest till ungdom/unga vuxna men även till äldre har den mycket att ge.

Författarparet har fått till det riktigt bra med känslan att vara tonåring på väg att ta steget ut i vuxenvärlden. Den där känslan att man inte vet vart man hör hemma och allt är mest bara förvirrande och överväldigande. Berättelsen fick en att tänka tillbaka till sin egen tid i skolan.

De sex tjejerna är så olika som de bara kan bli, ändå finner de en gemenskap i att försöka förstå och kontrollera sina nyupptäckta krafter och deras uppgift att rädda världen. Vi har den mobbade och mobbaren, plugghästen och den farliga och mystiske tjejen, ja alla klassiska high school-filmer karaktärer finns där. Men det är inte så pinsamt endimensionellt som det kan bli i vissa av de filmerna, karaktärerna har en djup som gör dem till unika och intressanta personer, det finns mer under ytan än deras roller.

Om någon blir avskrämd av sidantalet i böckerna så behöver man inte oroa sig. Språket flyter på riktigt bra och sidorna bara försvinner. Handlingen är riktigt spännande och målar upp en bra bild över staden och personerna i den. Man vill hela tiden läsa mera för att få reda på vad som händer. Berättelsen har ett ordentligt djup och tar upp väldigt många samhällsproblem, som t.ex. missbruk, misshandel, otrohet, utanförskap och mobbing, och den gör det riktigt bra.

Jag rekommenderar varmt denna trilogi till alla som vill ha spänning och magi i ett välarbetat paket.

Z

2022-07-20

ett bra avslut

Linnea

2021-07-17

Man lär känna huvudkaraktärernas inre genom det uttänkta kapitlen som presenterar alla dom utvalda på ett målande och innerligt sätt. Det är en brokig skara av själar som tillsammans ska rädda världen. Inte en helt enkel uppgift för gymnasieelever som lever med brustna hjärtan, familjebekymmer och skev självbild.

Den sista delen fick mig att vilja ha mer även om jag vet att författarna inte kommer skriva mer i denna intressanta värld dom skapat. Istället leder deras böcker mig in i deras egenskrivna alster som jag starkt rekommenderar.

Mats och Sara skapar en värld och människor man genuint bryr sig om och vill veta mer om.

Annie

2021-02-16

Såå braa

Malin Bredenberg

2020-04-28

Underbart slut på en underbar trilogi

Emma Göhran

2019-03-08

Spännande och välskriven, karaktärer som känns levande

Agnes

2018-11-04

Jag har uppskatta hela serien men jag tycker inte att den riktigt levde upp till mina förväntningar då många har talat så otroligt gott om serien.
Denna bok ger oss ett bra avslut på serien.

2018-06-30

👍

Aimy Tisell

2017-10-05

Hela serien var förvånansvärt bra, helt klart värt att läsa om du vill testa något nytt fast som ändå påminner om vår vardag.

Sofia Lindberg

2016-09-30

Bra sista del i serien!

Tove Skarstedt

2016-06-30

Avslutande delen i Engelsfors-trilogin. Lika spännande och engagerande som de båda första. Jag brukar rekommendera den här serien till alla som är, eller någon gång varit, tonåringar. Det handlar om att hitta sig själv och kämpa mot orättvisor i en förvirrande värld, samtidigt som man är osäker både på sig själv och andra. Bra läsning.

Emma T

2016-06-13

Helt okej, men tycker de två första var bättre. Den var stundvis rätt seg och lång tråkig. Kändes inte riktigt som att serien tar slut, skulle gärna vilja ha en till bok om de utvalda.

Magdalena Kamsten

2016-02-25

Inger Jonsson

2015-07-18

Stundtals riktigt bra, men ibland en aning långdragen. Ändå en bra bok för sommarlovslediga - den blir bäst om man kan sträckläsa den.

Louise Olsson

2015-07-12

Slutade som att det lika gärna kunde fortsätta med 3 böcker till.

Den är väl ungefär i kvalitet som de övriga, men den började dala när det blev lite väl mycket double crosses och lögner från olika kosmiska entiteter. Svårt att hänga med i vad som gäller varje gång. Kul att de utvecklar mytologin mer, men också öppnas det för mer frågor, särskilt gällande Gränslandet. Men slutet vinner mig över till slut. Längden på avslutningen är ren fan service, och jag kan inte komma på någon annan bok, bortsett från Konungens återkomst, som tillåter sig att dröja sig kvar vid skeendena så länge som Nyckeln. Riktigt skönt att få en sån mjukavslutning av den här trilogin. Kommer sakna Engelsfors.

Men WTF sista kortet i BFE??

Camilla Nilsson

2015-06-07

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att de här tre böckerna gör mig kluven. Å ena sidan sitter jag som klistrad framför sidorna. Å andra sidan kan jag inte uppbåda mer än en stark trea i betyg. Inte för att det är ointressant, snarare tvärtom, men för att själva kompositionen haltar. Djup i språket, berättelser laddade med mystik och metaforik, är - har jag insett - väldigt viktigt för mig och min läsupplevelse. Det här fängslade mig i nuet men jag kommer inte ta med mig det in i framtiden. Temat är självklart det stora dragplåstret, men karaktärerna kan kännas platta till och från, och den väldigt förklarande tonen (som ingen levande människa tänker i) gör det inte bättre. Endimensionellt berättande, med små glimtar av något annat, räcker tyvärr inte särskilt långt.

Jesper Svensson

2015-02-03

Hela serien är mycket bra. Sällan svenska författare får till det så bra.

Alltså den här trilogin. Bästa någonsin. Bara konsten att lyckas skriva så genomgående spännande i tre böcker utan att någonsin vekna eller vara överflödig. Helt fantastiskt. Personligheterna är levande och jag längtar tills filmen kommer.

Emil Florell

2014-11-19

Maffig avslutning på trilogin. Bäst är dock de vardagliga partierna om du frågar mig.

2014-08-11

Väldigt lätt att fastna i, och bra avslutande del i trilogin. Tycker att karaktärerna utvecklats på ett intressant sätt genom böckerna. Tyckte inte så mycket om avsnitten från Gränslandet dock.

Susanne Rosengren

2014-05-14

Kanske inte det bästa slutet men det var intressant att lära känna karaktärerna mer.

Matilda Krig

2014-05-12

Hade velat ge någonstans mellan 4 och 5, är inte helt säker på femman. Men den var sjukt spännande och jag gillade att lära känna karaktärerna ännu mer. Vet inte om jag tycker om upplösningen, men det får funka. Om det kommer en fortsättning nångång kommer jag definitivt läsa :)

Kamali 

2014-05-09

Näh, jag vet inte. Inte alls lika spännande som föregående två. Ok avslut antar jag men hade kunnat vara bättre.

Anna Jensen

2014-04-21

Så grymt bra! Trist att de inte skall skrivaen fjärde bok också :-(

Paul Karlsson

2014-04-14

Nu har jag slutligen läst ut boken "Nyckeln" som är avslutningen av "Engelsforstrilogin" som inleddes med böckerna "Cirkeln" och "Eld". Nu ska jag med denna bokrecension säga vad jag tyckte, men först lite om handlingen.

Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Apokalypsen närmar sig och de står alla inför väldigt viktiga beslut som kan påverka allt.

Precis som med de andra böckerna i trilogin var "Nyckeln" otroligt spännande. Hade man en gång börjat läsa så var det omöjligt att lägga ifrån sig boken. Och den här gången var det mer spännande än någonsin eftersom det här var den sista delen och man ville hela tiden veta hur det hela skulle sluta. Historien är fylld av spännande intriger och oväntade twistar enda fram till slutet

"Engelsforstrilogin" är något av det bästa som har skrivits inom svensk litteratur på väldigt länge. Man blir helt trollbunden av att få följa de väldigt välskrivna och färgstarka karaktärerna som böckerna handlar om. Hur ett gäng helt olika tjejer tvingas att förenas vare sig de vill inte för att bekämpa jordens undergång är något som griper tag. Jag gillade verkligen hur alla lösa trådar vävdes ihop och att frågor fick sina svar på ett väldigt snyggt vis i den här avslutande delen. Slutet blev mäktigt och jag blev nöjd med hur det hela avslutades. Dock känns det lite vemodigt att nu ta avsked av Engelsfors och de karaktärer man blivit så förtjust i under resans gång. Så nu får man istället se fram emot filmatiseringarna av böckerna som precis har påbörjats.

"Nyckeln" kan precis som de andra böckerna i "Engelsforstrilogin" starkt rekommenderas.

Veronika Mellqvist

2014-03-04

Jag hade så höga förväntningar på denna efterlängtade bok, men tyvärr levde den inte riktigt upp till dem. Bitvis var det väldigt långrandigt och jag tappade intresset men fortsatte ändå att läsa då jag ville veta hur det hela skulle sluta. Trådarna knöts ihop på ett bra sätt och triologin fick ett värdigt slut.

Elli H

2014-02-27

Bra avslut på trilogin, lite onödigt lång då handlingen blev trög på vissa ställen, men annars riktigt bra!!

2014-02-13

Tredje och sista delen i serien om Engelsfors och försöken att rädda världen från en apokalyptisk undergång. Har jag längtat? Ja, oerhört. Var den bra? Ja, mycket. Blev jag besviken? Ja, faktiskt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/02/nyckeln-av-mats-strandberg-sara.html

Heidi T

2014-02-12

Bättre än de två första!

Sanna Carlborg

2014-02-02

Nej, jag är lika måttligt imponerad som jag var efter att ha läst Cirkeln. Eld var ett undantag. Karaktärerna är så klyschsimpla, trovärdighetsproblem finns (som Linnéas och Vanessas kärlekshistoria - känns bara som ett krystat försök att få med lite politisk korrekthet), längden på tok i överkant, storyn för spretig samtidigt som alla lösnigar är för enkla. Sammantaget känns det som att det hela kunde ha avslutats så mycket snyggare och intressantare. Nämnde jag att språket är kasst också? Nåja, som halvhjärtad underhållning funkar det. Författarna försöker skapa vändningar och osäkerhet hos läsaren, vilket hör till plussidan.

Pernilla Lindholm

2014-01-22

Den avslutande delen i Engelsforstrilogin inleddes lovande, men efter att ha läst orden "rädda världen" minst femtio gånger blev det en aning tröttsamt. Det är också helt GALET hur många karaktärer författarna lyckats klämma in i den här serien. Jag blir helt snurrig.

Eftersom det är en ungdomsroman som ändå höll mig underhållen under många mörka vintertimmar tycker jag ändå att den förtjänar samma betyg som sina föregångare - en trea.

Jennifer Tydén

2014-01-06

Tyvärr inte lika bra som de andra i serien.

Nellie H

2013-12-30

Tyckte egentligen att allt var lite trögläst framtill slutet. Dock mycket spännande läsning och många vändpunkter! Bra avslut på en bra triologi.

Sara Gunneriusson

2013-12-28

Spännande och uppslukande handling, genusmedvetet och nyanserat om än med söta kärlekshistorier och en övernaturlighetsom inte riktigt förklaras fullt ut. Väl värd varenda minut!

Ida

2013-12-27

Em bok som jag i stort sett sträckläste. Boken knöt ihop trilogin bra och detta är böcker som jag rekommenderar till alla!

Eva Pettersson

2013-12-21

Spännande upplösning på trilogin! Dock skuggades läsupplevelsen av att författarna alltför detaljerat beskrev vad som hänt i tidigare böcker. Boken hade blivit hälften så tjock om man bara beskrivit de nya händelserna...

Katarina Strid

2013-12-20

Hela den här trilogin är fantastiskt bra tycker jag!
Betyget får bli en femma sammantaget för hela serien! Bra språk och karaktärer, och författarna håller ihop storyn bra.

Maddes Bokblogg

2013-12-07

Kunde inte sluta läsa och det är med tomhet jag säger adjö till denna fantastiska serie!

Lina Zackrisson

2013-12-06

500 sidor hade den fått en fyra men jag blir trött på konspirationer och relationer, tyvärr. Men jag gillar ju den ändå...vilken underbart bra serie!

Marwa Hassan

2013-12-03

Vet ej

Marianne Skoglund

2013-12-02

Saknaden är stor nu när äventyret är slut. Det här är en serie jag förhoppningsvis kommer att få tid att läsa om. Alla tre delarna lika välskrivna och spännande. Snyft!

emelie .

2013-11-30

Vilken avslutning. Vilken styrka. Vilken läsglädje. Vilket lyft för trilogin. Jag vill genast läsa om alla 3 och läsa dem rakt igenom.

My.loved.books

2013-11-29

Nu är Engelsfors triologin slut och det är verkligen Jättetråkigt!! En helt Underbar serie som jag säkert kommer läsa om Många gånger!

Therese H

2013-11-25

Betyget 5 blir egentligen för hela serien som är väldigt välskriven och spännande. Det känns tomt nu när det är slut.