Nyckeln till Hinsides

Alvtegen, Karin

| 2016

Huset Trakeborg har stått tomt i många år sedan den mystiske ägaren spårlöst försvunnit. De 12-åriga tvillingarna Linus och Linnéa flyttar in över sommaren, tillsammans med sin mamma som ska restaurera huset. Linnéa är svårt handikappad sedan födseln och Linus ser inte fram emot en sommar i ett ödsligt hus mitt ute i ingenstans, utan något att göra. Men redan första natten hör han underliga ljud i väggarna och snart börjar saker försvinna. När Linus letar efter ledtrådar i huset hittar han en nyckel under några uppbrutna golvbrädor. Vem har gömt nyckeln - och vart leder den? Detta är upptakten till ett oupphörligt spännande läsäventyr för fantasyälskare. Nyckeln som Linus hittat för honom snart till en helt annan värld, Hinsides. Hittills har bara en människa hittat dit: Trakeborgs mystiske och numera försvunna ägare. De olika varelserna som bebor Hinsides fruktar att portalen som oavsiktligt...

Balltorpsskolan 4A

2021-11-12

denna bok var jätte spännande och bra ganska lång men superbra! den var så himla rolig jag tipsar verkligen denna bok till folk som gillar spännande/roliga böcker

Gullis lästips

2019-05-30

Hinsides trilogin är en lättläst, men välskriven berättelse för de unga fantasyläsarna med ett hjärta för olikheter och mångfald.
Det är en bokserie som är fylld med det ena spännande äventyret efter det andra i en magisk fantasivärld som stundtals kan bli lite skrämmande. Det som står i centrum i den här berättelsen är syskonkärlek, och vad man kan åstadkomma med fantasins styrka.

Fantasytrilogi om det magiska landet Hinsides fylld av händelser, absurt härliga karaktärer, folkslag, monster, farliga skogar, dimmiga träsk, utmaningar och gåtor.

Det är en otroligt spännande och fantastisk serie som jag varmt rekommenderar alla att läsa denna spännande bladvändare  och få chansen att besöka denna fantasifulla och magiska världen Hindides.

Hinsides trilogin är en bokserien där man får en parallell känsla till Bröderna Lejonhjärta och Mio min mio där spegling av syskonkärlek mellan tvillingarna är ett centralt tema i boken.
Bokserien har även samma magiska charm som Harry Potter böckerna.

Hinsides-trilogin handlar om Linus och hans tvillingsyster Linnea som också har en grav hjärnskada sen födseln. Linnea sitter i rullstol utan förmåga att kommunicera. När sommarlovet kommer så blir det bestämt att syskonen och deras mamma ska spendera sommaren i huset Trakeborg där mamman ska hjälpa till att renovera. Väl där lyckas Linus hitta en nyckel som tar honom till världen Hinsides och ett fantasyäventyr tar vid.
I Hinsides stöter han även på Leonora som är förbluffande lik hans syster Linnea.

A lyssnade på dessa böcker via ljudbok, men de finns även som inbundna vanliga böcker. Jag har försökt att lyssna tillsammans med A när han suttit bredvid samtidigt som jag tapetserat eller rensat ogräs på nya sommarstället. Men helt och hållet har jag inte hört hela böckerna.
A älskade böckerna, och lyssnade igenom alla tre tjocka böcker på strax över 2,5 dygn. Många timmar med ljudboken blev det son han inte kunde slita sig från.
Min upplevelse av boken är att den är otroligt välskriven och riktigt bra, gillar man fantasy som oss så kommer man även uppskatta denna. Om ens barn läst ut Harry Potter så känns Hinsides-triologin som ett bra val att sätta tänderna i här näst. Något jag gillar är att även om den har flera traditionella fantasyinslag så är den även väldigt nyskapande. Vissa fantasyböcker kan jag tycka blir lite tråkiga när de följer en traditionell fantasyberättelseform alldeles för mycket, därtill med starkt normativa könsroller osv - vilket skapar en berättelse som är smått förutsägbar och lite tråkig trots fantasivärlden. Men Hinsides-triologin är riktigt bra på denna fronten och föränderlig. Ger även många bra uppslag för diskussioner som förhöjer den gemensamma läsupplevelsen.
Om man som vi läser högt för barnen ur denna ålderskategorin så tipsar vi lite extra om böckerna - för både barn och vuxna uppskattar dessa böcker. Är man vuxen utan barn så funkar dom nog förmodligen med :-)

Vi uppskattade dessa böcker mycket och hoppas på en ny fantasyserie av Albin eller Karin Alvtegen. 👍

Super 😄👍👍

Cecilia Westberg

2018-05-04

Fantastisk bokserie för såväl ung som äldre.

Denna bok jämförs med Harry Potter böckerna och Narnia och visst finns det vissa likheter, nu har jag inte läst Narnia (fy skäms på mig) men i alla fall del 1 av Harry Potter. Det som drar ner betyget av boken, är de lite väl utförliga beskrivningarna, det stoppar upp spänningen. Men förutom det, är boken helt underbar. Man tar till sig tvillingarna snabbt, speciellt Linus. Förutom alla obehagliga varelser i Hinsides, undrar man lite över Linnea, den svårt handikappade systern och Lionora som är så lik henne. Hur är det egentligen? Ja, det är helt klart upplagt för en del 2 och den vill jag givetvis läsa. Jag rekommenderar helt klart boken, spänning och mystik det gillar barnen i åldern 9-12 år. (Och jag som vuxen slukade boken)

Annette Juhlin

2016-09-07

Det här är en klassisk fantasyberättelse med två världar som vissa, men inte alla, kan röra sig mellan. Genom en olyckshändelse faller Linus från sin värld till en helt annan, där han snabbt måste försöka urskilja vilka som är goda och vilka som är onda för att klara sig. I klassiska fantasyberättelser får huvudpersonen ofta ett uppdrag som måste lösas för att skydda världen. Så också här. Linus tvingas klara svåra prövningar och kämpa mot väsen med magiska krafter för att förhindra den olycksbådande framtid han fått se en skymt av.

För barn i bokens målgrupp gissar jag att berättelsen lägger sig på en alldeles lagom nivå av kuslig spänning. Redan i första kapitlet börjar det hända mystiska saker i det gamla huset. Därefter är det oavbrutet spännande och skrämmande ända till sista textraden. Det som för berättelsen framåt är det magiska som Linus och hans syster råkar ut för och som de måste hantera på olika sätt. Språket är enkelt, rappt och levande. Relationen mellan syskonen och deras mamma är också väldigt fint skildrad. Berättelsen övertygar, man vill inte lägga boken ifrån sig förrän den är utläst. Det som inte övertygar mig lika mycket är omslaget, som jag inte tycker speglar innehållet. Som omslag hade jag hellre sett någon av de svartvita illustrationerna inifrån boken.

Det här är första delen i en tänkt Hinsides-trilogi, skriven av mor och son Alvtegen. Nästa del i serien är planerad till våren 2017 med titeln Hinsides brinner. Vi väntar med spänning!

Annette Juhlin

2016-09-07

Välskriven, klassisk fantasy som får 4/5 ¤ av mig!

Utförlig recension i min blogg: https://justnujusthar.com/2016/09/07/recension-nyckeln-till-hinsides-av-karin-och-albin-alvtegen/