Nyckeln till Hinsides

Alvtegen, Karin

| 2016

Huset Trakeborg har sttt tomt i mnga r sedan den mystiske garen sprlst frsvunnit. De 12-riga tvillingarna Linus och Linna flyttar in ver sommaren, tillsammans med sin mamma som ska restaurera huset. Linna r svrt handikappad sedan fdseln och Linus ser inte fram emot en sommar i ett dsligt hus mitt ute i ingenstans, utan ngot att gra. Men redan frsta natten hr han underliga ljud i vggarna och snart brjar saker frsvinna. Nr Linus letar efter ledtrdar i huset hittar han en nyckel under ngra uppbrutna golvbrdor. Vem har gmt nyckeln - och vart leder den? Detta r upptakten till ett oupphrligt spnnande lsventyr fr fantasylskare. Nyckeln som Linus hittat fr honom snart till en helt annan vrld, Hinsides. Hittills har bara en mnniska hittat dit: Trakeborgs mystiske och numera frsvunna gare. De olika varelserna som bebor Hinsides fruktar att portalen som oavsiktligt...

Balltorpsskolan 4A

2021-11-12

denna bok var jtte spnnande och bra ganska lng men superbra! den var s himla rolig jag tipsar verkligen denna bok till folk som gillar spnnande/roliga bcker

Gullis lstips

2019-05-30

Hinsides trilogin r en lttlst, men vlskriven berttelse fr de unga fantasylsarna med ett hjrta fr olikheter och mngfald.
Det r en bokserie som r fylld med det ena spnnande ventyret efter det andra i en magisk fantasivrld som stundtals kan bli lite skrmmande. Det som str i centrum i den hr berttelsen r syskonkrlek, och vad man kan stadkomma med fantasins styrka.

Fantasytrilogi om det magiska landet Hinsides fylld av hndelser, absurt hrliga karaktrer, folkslag, monster, farliga skogar, dimmiga trsk, utmaningar och gtor.

Det r en otroligt spnnande och fantastisk serie som jag varmt rekommenderar alla att lsa denna spnnande bladvndare och f chansen att beska denna fantasifulla och magiska vrlden Hindides.

Hinsides trilogin r en bokserien dr man fr en parallell knsla till Brderna Lejonhjrta och Mio min mio dr spegling av syskonkrlek mellan tvillingarna r ett centralt tema i boken.
Bokserien har ven samma magiska charm som Harry Potter bckerna.

Hinsides-trilogin handlar om Linus och hans tvillingsyster Linnea som ocks har en grav hjrnskada sen fdseln. Linnea sitter i rullstol utan frmga att kommunicera. Nr sommarlovet kommer s blir det bestmt att syskonen och deras mamma ska spendera sommaren i huset Trakeborg dr mamman ska hjlpa till att renovera. Vl dr lyckas Linus hitta en nyckel som tar honom till vrlden Hinsides och ett fantasyventyr tar vid.
I Hinsides stter han ven p Leonora som r frbluffande lik hans syster Linnea.

A lyssnade p dessa bcker via ljudbok, men de finns ven som inbundna vanliga bcker. Jag har frskt att lyssna tillsammans med A nr han suttit bredvid samtidigt som jag tapetserat eller rensat ogrs p nya sommarstllet. Men helt och hllet har jag inte hrt hela bckerna.
A lskade bckerna, och lyssnade igenom alla tre tjocka bcker p strax ver 2,5 dygn. Mnga timmar med ljudboken blev det son han inte kunde slita sig frn.
Min upplevelse av boken r att den r otroligt vlskriven och riktigt bra, gillar man fantasy som oss s kommer man ven uppskatta denna. Om ens barn lst ut Harry Potter s knns Hinsides-triologin som ett bra val att stta tnderna i hr nst. Ngot jag gillar r att ven om den har flera traditionella fantasyinslag s r den ven vldigt nyskapande. Vissa fantasybcker kan jag tycka blir lite trkiga nr de fljer en traditionell fantasyberttelseform alldeles fr mycket, drtill med starkt normativa knsroller osv - vilket skapar en berttelse som r smtt frutsgbar och lite trkig trots fantasivrlden. Men Hinsides-triologin r riktigt bra p denna fronten och frnderlig. Ger ven mnga bra uppslag fr diskussioner som frhjer den gemensamma lsupplevelsen.
Om man som vi lser hgt fr barnen ur denna lderskategorin s tipsar vi lite extra om bckerna - fr bde barn och vuxna uppskattar dessa bcker. r man vuxen utan barn s funkar dom nog frmodligen med :-)

Vi uppskattade dessa bcker mycket och hoppas p en ny fantasyserie av Albin eller Karin Alvtegen. 👍

Super 😄👍👍

Cecilia Westberg

2018-05-04

Fantastisk bokserie fr svl ung som ldre.

Denna bok jmfrs med Harry Potter bckerna och Narnia och visst finns det vissa likheter, nu har jag inte lst Narnia (fy skms p mig) men i alla fall del 1 av Harry Potter. Det som drar ner betyget av boken, r de lite vl utfrliga beskrivningarna, det stoppar upp spnningen. Men frutom det, r boken helt underbar. Man tar till sig tvillingarna snabbt, speciellt Linus. Frutom alla obehagliga varelser i Hinsides, undrar man lite ver Linnea, den svrt handikappade systern och Lionora som r s lik henne. Hur r det egentligen? Ja, det r helt klart upplagt fr en del 2 och den vill jag givetvis lsa. Jag rekommenderar helt klart boken, spnning och mystik det gillar barnen i ldern 9-12 r. (Och jag som vuxen slukade boken)

Annette Juhlin

2016-09-07

Det hr r en klassisk fantasyberttelse med tv vrldar som vissa, men inte alla, kan rra sig mellan. Genom en olyckshndelse faller Linus frn sin vrld till en helt annan, dr han snabbt mste frska urskilja vilka som r goda och vilka som r onda fr att klara sig. I klassiska fantasyberttelser fr huvudpersonen ofta ett uppdrag som mste lsas fr att skydda vrlden. S ocks hr. Linus tvingas klara svra prvningar och kmpa mot vsen med magiska krafter fr att frhindra den olycksbdande framtid han ftt se en skymt av.

Fr barn i bokens mlgrupp gissar jag att berttelsen lgger sig p en alldeles lagom niv av kuslig spnning. Redan i frsta kapitlet brjar det hnda mystiska saker i det gamla huset. Drefter r det oavbrutet spnnande och skrmmande nda till sista textraden. Det som fr berttelsen framt r det magiska som Linus och hans syster rkar ut fr och som de mste hantera p olika stt. Sprket r enkelt, rappt och levande. Relationen mellan syskonen och deras mamma r ocks vldigt fint skildrad. Berttelsen vertygar, man vill inte lgga boken ifrn sig frrn den r utlst. Det som inte vertygar mig lika mycket r omslaget, som jag inte tycker speglar innehllet. Som omslag hade jag hellre sett ngon av de svartvita illustrationerna inifrn boken.

Det hr r frsta delen i en tnkt Hinsides-trilogi, skriven av mor och son Alvtegen. Nsta del i serien r planerad till vren 2017 med titeln Hinsides brinner. Vi vntar med spnning!

Annette Juhlin

2016-09-07

Vlskriven, klassisk fantasy som fr 4/5 av mig!

Utfrlig recension i min blogg: https://justnujusthar.com/2016/09/07/recension-nyckeln-till-hinsides-av-karin-och-albin-alvtegen/