Nyckelbarnen

Kadefors, Sara

| 2010

När Sara Kadefors skriver för unga är budskapet tydligt: Vi tar inte deras skit Efter succén med "Sandor slash Ida" är Sara Kadefors aktuell med en ny roman. Det är en drabbande roman om när viljan att göra rätt fullkomligt går över styr.En dag ser Siri sin mamma gå in i en port. In i en främmande lägenhet. Inget konstigt med det. Förutom att mamma är på jobbresa i Tokyo.Och det går liksom inte att konfrontera mamma eller pappa. Siri har provat och får bara lögner och leenden tillbaka.Så när Maggan gång på gång hackar på Leo i klassen och rektorn tar Maggans parti känns vuxenvärlden falsk och kränkande.Tillsammans med Leo, Nizar och Linn, rävungen i den rosa täckjackan, börjar Siri ge igen.Det som till en början är rätt harmlösa bus på eftermiddagarna efter skolan eskalerar under hösten till aktioner bortom deras kontroll. Och plötsligt är inte Linn någon brunlockig rävunge,...

Malin H

2017-08-07

alltså, vad bra! om att mobba lärare, utsatta barn, att vara ensam, och föräldrar som ljuger. berättat helt trovärdigt ur elvaåriga siris perspektiv. kände verkligen hennes ilska och förtvivlan. och vill prata om den här boken med flera. hur ser lärare på den? förklarar den bråkiga barn? hur beskriver den lärar-elev-relationen? hur barn uppfattar makt?

Lotta Berling

2012-10-23

Riktigt bra bok som jag slukade på en dag. Kändes lättläst trots sina 300 sidor. Här finns många spännande trådar att nysta upp och jag läser ivrigt vidare för att se hur det hela ska utveckla sig. Det känns som om Kadefors verkligen lyckas gestalta elvaåringens perspektiv. Bra läsning, inte bara för barn, utan även för deras föräldrar.

2012-08-03

Jag tycker mycket om Sara Kadefors som författare, både när hon skriver ungdomsböcker och vuxenböcker. Och jag har absolut ingenting emot att läsa ungdomsböcker, tvärtom.

Det här var en ungdomsbok, och den var mycket, mycket bra. Kan helt klart rekommenderas.

Maria Palm

2012-04-27

Bra flyt. Boken läste sig själv. Intressant att läsa som förälder. Siri är mycket själv hemma. Hennes föräldrar är upptagna med sina liv. Jobb, resor och den egna relation fyller deras tid och Siri hittar andra relationer av skiftande karaktär. Mod och ärlighet är två ord som jag bär med mig efter den här läsupplevelsen.

eva arkelid

2012-04-02

jag tycker detta är en bra bok att läsa i tex åk 6 man känner igen mycket av hur det är i barnens tillvaro både i skolan och hemma.

Maria Johnson

2012-03-06

En mycket bra ungdomsbok!

Jimmy Eriksson

2012-01-01

Sara Kadefors skriver igenkännande om barndom och uppväxtförhållanden. Nyckelbarnen är en lättillgänglig hyllning till alla oss som fick förtroendet att få en egen lägenhetsnyckel och gå själv hem efter skolan. Sträckläste i princip boken.

Marianne Skoglund

2010-12-21

Ganska ruggig historia om vad som händer när fritids stänger. Tre barn i mellanstadieåldern driver vind för våg och hittar på upptåg som snart eskalerar och spårar ur. En svår bok att åldersbestämma, och klassningen Hcg (mellanåldern) är tveksam. Kanske målgruppen snarast bör vara deras föräldrar. Ruggigt och välskrivet. Sara Kadefors har fin känsla för detaljer och personskildringarna är välbehövligt nyanserade.