Nybyggarna

Moberg, Vilhelm

| 1998

CD-bok Upplsare: Per Sjstrand Del 3 i serien inledd med Utvandrarna. Det brjar stegvis g Karl Oskar vl i hnder: majsen ger mngfaldig utdelning och snart r han bde nmndeman och kyrkvrd i det vxande samhllet. Brodern Robert fljertillsammans med Arvid lyckskarstrmmen till guldet i Kalifornien. Kristina har svrt att frlika sig med det nya tungomlet och nybyggarlivets andliga traditionslshet.

Rebecka hrn

2022-05-01

Bjrn ijer

2020-12-02

Denna underbara klassiker, msterverket som avslutar Vilhelm Mobergs romantrilogi om vra frsta utvandrares slitsamma nybyggarliv i Nordamerika. Kristinas lngtan efter en evig tillvaro i frid efter dden. Karl Oskars vgran att underkasta sig en orttvis Gud. Imponerad av Mobergs frmga att gra svl manfolk som kvinnor trovrdiga i deras innersta tankar och meningsutbyten. Att han skildrar de frdrivna siouxindianernas blodiga uppror med respekt och frstelse r ocks en styrka. Till och med svrmarna av likflugor ver de drpta landsmnnen bidrar till den sorgesng som r bokens tema. Sngen om vrt strvsamma och brckliga liv p jorden.

2020-07-02

Ja livet var hrt fr nybyggarna men nd s mycket bttre n "hemma". Det r s fint berttat om de vardagliga vedermdorna och de lyckliga stunderna under andra halvan av 1800 talet.Man kan ju bara konstatera hur lite mnniskan visste om omvrlden p den tiden och hur lng tid det tog fr informationen att sprida sig i samhllet. Det r en msterlig serie som Moberg skrivit.

Mattias Sjgren

2019-09-27

Ulrica jonsson

2019-08-08

Helena Flemstrm

2018-04-23

Helt omjligt att lgga ifrn sig

Anki Hedberg

2018-04-04

Annelie Saxby

2017-09-21

Jttebra

Nettan Holmr

2016-08-26

Har nu lst om hela serien, minst tjugo r sedan sist. Jag lser dem p ett helt annat stt nu har har strre behllning av dem.

Charlotta Bjrnsson

2015-03-27

Hela utvandrarsviten r otroligt bra och ger perspektiv och frstelse samtidigt som det knns som man lr sig en del. Mycket bra personskildringar.

Sara Frimodig

2015-01-28

Inte lika bra som de tre frsta delarna, men nd vldigt bra! Intressant att lsa om inbrdeskriget och indianupproret. verlag en fantastisk bokserie!

Sara Frimodig

2015-01-12

Kanske lite lngsammare n del ett och tv, men fortfarande otroligt vlskriven och intressant lsning.

Mylar .

2015-01-10

Denna sista del r en ovrdig avslutning p vad som borde stannat vid den ursprungliga tanken om en trilogi. Det hr knns mest som en vandring mot ett elndigt slut.

Mylar .

2015-01-10

Denna del r betydligt segare d den bara skildrar livets gilla gng i det nya landet. Enda ljusglimten r berttelsen om guldgrvarventyret, d spnningen ter sparkas igng och det blir lite intensitet i bladen. Det r dock en stor ljusglimt.

Helena R

2015-01-03

Sista delen i en tetralogi som har bjudit mig en stor lsupplevelse. Hur ska jag kunna toppa den? Jag gillar att sknlitterrt lsa om historia och intressant i denna bok var inbrdeskriget och indianupproret. Givetvis ven intressant att f se hur det gr fr familjen och hur banden till det frgngna krymper med generationsvxlingen, samtidigt som frgorna stlls om det var bttre frr.

Helena R

2014-12-25

Historien och kopplingen till verkligheten fngar mig. Hur lngt en mnniska kan g fr att n sina drmmar och skillnaderna i vad drmmen r och hur den uppns. Modiga r de allihop!
Gillar kontrasten mellan Karl Oskar och Robert samt Kristinas, i sammanhanget, annorlunda rst.

Tony Lundn

2014-11-08

Det var kanske inte den bsta boken utav de fyra i serien men nd ett vrdigt avslut p Mobergs underbara Utandrar-epos! Ser fram emot att lsa dessa bcker igen om s dr 30 r.

Kristina Norin

2014-09-19

Jag tycker som andra lsare att historien tappar en hel del fart i denna sista del. Njet att lsa om denna torparfamilj och deras vedermdor var som bortblst.

Helena Almqvist

2012-12-05

En otrolig svensk historieskatt klassiker som har allt och kan st sig i tiderna

Mats T

2011-10-30

Denna bok tyckte jag var bra.

Matilda Krig

2011-08-25

Hade ftt en femma om man sluppit en del av de inre monologer t.ex Danjel hll...

Nu har jag lst halva boken och jag ger upp den.
Jag gillar den inte alls, s nu fr vi se om jag gillar filmen eller inte. Jag kommer inte att lsa resten av denna serie.

Lars Andersson

2011-05-19

Enkel, mysig, intressant, humoristisk och spnnande.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Bst!

Conny J

2011-04-03

Skulle man inte kunna f ge enstaka bcker en 6a i betyg. Det r inte rttvist att bara ge den en 5a. Men men, boklivet r inte rttvist...

Gunvi Lundqvist

2010-09-06

Har lst hela serien fr lnge sen. Ltt att ta till sig. Ltt att lska.

2010-01-16

Har lst boken inte lyssnat p ljudbok. Bra var den iaf!

Eyez Only

2009-09-23

S bra! Den hr serien hller att lsas om och om och om igen trots att den har en del r p nacken. Moberg ger!

victoria westermark

2009-09-23

mste bara lsa om serien, om och om igen...

Konstigt att kommentera den hr lysande romansviten i fel ordning. Men Nybyggarna visar hur man kan bryta ny mark om man bara vill och kmpar p.

2009-06-11

Det r lnge sedan jag lste Wilhelm Mobergs bcker. D tyckte jag iallafall att det var mycket, mycket bra.