Nyårsnatt

Trosell, Aino

| 2012

Aino Trosell, mångfaldigt prisbelönt författare, ger oss en helt ny berättelse, kortromanen Nyårsnatt. Nyårsnatt är en parafras på Strindbergs Fröken Julie, fast i nutid. Och den här gången skär knappast Julia halsen av sig. Vad om en berättelse om Fröken Julie kan berättas på ett annat sätt? Att kniven på slutet inte hamnar i Julias strupe? För vad är logiken i att den som sitter på all makt tar livet av sig, även om hon råkar beblanda sig en smula med en betjänt? Skammen, svarar Strindberg. Fröken Julie var dock en vanärad kvinna. Det var den tiden, svarar vi idag. Men nu är det andra tider. Dagens fröken Julie skär knappast halsen av sig. Det är Jean som är illa ute då som nu. Nyårsnatt driver en tes att klass går före kön. Fast kan det vara sant?

2018-09-22

Åter igen en mycket engagerande och välskriven kortroman eller långnovell av den alltid lika skickliga Aino Trosell. Bra uppläsare dessutom! Jag kan riktigt varmt rekommendera den här boken samt hela Ainos författarbibliotek där jag nästan läst allt av henne.
Slutbetyg, en 4:a!

Pia Stendahl

2013-01-09

Nyårsnatt är en kortroman som är en parafras på Strindbergs Fröken Julie. Historien är dock flyttad från midsommarafton till nyårsafton, från 1800-talets slut till nutid.

Det var evigheter sedan jag läste Strindbergs Fröken Julie men när jag börjar läsa Nyårsnatt så kommer minnena tillbaka och jag minns betydligt mer av Fröken Julie än vad jag trott.

Aino Trosell lyckas utmärkt med sin förflyttning och anpassning av historien till nutid. Det är ett kul grepp detta med parafraseringar (om de görs bra förstås ;-) ).

Ämnet i Fröken Julie är skammen och det är intressant att tänka på hur det vi skäms för ändras över tiden. Det som var genant för hundra år sedan kanske inte är särskilt genant/skamfullt idag.

Författarens språk tilltalar mig. Det är vackert och levande.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.