Smith, Zadie

| 2013

Hur kan ngra tunnelbanestationer hit eller dit spela roll? Man kliver ner vid en station och kliver upp ur jorden ngra kilometer bort och det r en annan vrld. Leah och Nathalie vxer upp som bsta vnner i ttiotalets London, i stadsdelen Caldwell, med postnumret NW. Hr r alla gatorna vgval, som leder till tervndsgrnder eller motorvgen mot framgng. Flickornas liv ter sig till en brjan lika men ska utvecklas t olika hll, Natalie som egentligen hette Keisha, byter namn, utbildar sig, skaffar sig ett fint jobb och en proper man, medan Leah gifter sig med en hrfrisr och gillar att utforska sin sexualitet.Med sin rappa stil, sin frmga att fnga bde klass och kulturmarkrer fngar Zadie Smith ett modernt London dr alla har en mjlighet att lyckas, men att bli lycklig r lika svrt som var helst p jorden. Fr vem bestmmer nr ett liv r framgngsrikt? ?Smith r helt...

Maria Nordstrm

2016-06-02

Inte lika bra som Smiths tidigare bcker men absolut lsvrd.

Nej! Jag som lskat hennes tidigare bcker. VAD r det hr fr spretig skit? Lste ut hela trots allt och bara vntade p ngot bra, men icke.

2014-06-01

Underbar och mycket nra en femma! nskar att det fanns halva pong. NW r en stadsskildring (London sklart, det r Zadie Smith vi pratar om) sedd ur 4 mnniskors gon. 4 mnniskor med samma ursprung men olika frutsttningar. Boken hoppar mellan deras gon och liv, i kapitel och minikapitel. Och sprket r s vackert, s vackert. Jag har tokgillat hennes tidigare bcker och den hr gjorde mig inte besviken. Ls den!

Maria Eriksson

2014-02-09

NW betyder North West och r ett omrde i London med mngkulturell befolkning. Lsaren lr knna ngra olika personer som sammanfogas mest av att de lever i samma stadsdel. Mest berrande r portrttet av Natalie och hennes klassresa.

2013-07-11

Zadie Smiths roman, jag blir inte klok p den. Njt s otroligt av hennes bok "Om sknhet". Hade nog frvntningar att det nu skulle ta vid dr, men s r det verkligen inte, den hr historien berttas p ett helt annat stt. Och det r nog dr, dr som mina funderingar startar. Delarna i boken berttas p s olika stt, ingen enhetlig rst. Sen r det ocks en mrk och svart historia.
P Sydsvenskan hemsida lser jag Amanda Svenssons recension av Smiths senaste alster. Kanske fr att f bttre klarhet(?). Hos Svensson verkar boken har gett upphov till funderingar, i alla fall inledningsvis, om London vekligen r den drmstad, som hon s lnge haft bilder av. Hr trffar hon skert rtt, fr Smith punkterar verkligen bilden av det dr vi tror oss veta - fr mnniskorna hr i NW lever inte alls ngon drmtillvaro. Segregation, det engelska klassamhllet och frgor och tankar om hur man r mot sina barn, eller rttare sagt, som hos en av hudvudkarraktrena tnker, skall man verkligen ha ngra.