Nuckans hjärtespalt

Lindroth, Malin

| 2022

"Jag har stulit era frågor. Förlåt. Men det var det enda sättet att börja reparera de skador som tystnaden har åsamkat oss." När Nuckan går in i rollen som hjärtespaltsrådgivare tar hon sig an läsarnas frågor ur en helt annorlunda vinkel än vanliga relationsspalter. Nuckan vill helt enkelt föra andra samtal om kärlek, makt och relationer än de som ryms i vår tids ideal om romantisk tvåsamhet. För hur kan en samlevnadsform, som gör så många så olyckliga och begränsade, betraktas som ett tecken på normalitet? Här behövs en nucka för att reda ut begreppen. Malin Lindroth fick ett enormt genomslag med Nuckan, och i sin nya bok prövar hon nuckblicken i praktiken. Nuckans hjärtespalt är en bok som tar frågor om kärlek och ensamhet på största allvar, men den är också full av humor. Den är radikalare än vanliga relationsspalter, men också mer innerlig. Kort sagt: Nuckan är tillbaka.

Har tidigare läst både ”Nuckan” och ”Rolf” och nu även Malin Lindroths moniroman (103 små sidor) ”Nuckans hjärtespalt”. Den innehåller frågor som normalt ställs i en hjärtespalt, men svaren kommer från en som lever som singel. Snabbt utläst och bra med perspektivet att inte alla lever i tvåsamhet, både frivilligt och ofrivilligt.

Torbjörn Nilsson

2022-02-26

Jag tycker boken fått lite överdrivet mycket positiv uppmärksamhet. Å andra sidan har det skrivits en hel del tankeväckande artiklar med utgångspunkt från boken, som just är tankeväckande. Utgångspunkten är lyckad och genomförandet sker med tilltagande vildhet. Här ska närmast skapas ett livsbejakande nuckkollektiv i skogen tycks det mig!
Jag behöver också ett kollektiv på åtminstone två personer, när jag vistas i mitt hus på landet. I mitt fall för att inte mörkrädslan ska tränga sig på mig.
Lite extra nickar jag bifall till avsnittet om tidens trend och förväntan att en i tid och otid ska visa upp och lufta sina sår.
Det bör göras med klokhet och förstånd, vilka jag förvisso mycket saknat på den punkten.

Nina Gustafsson

2022-02-16

Älskade nuckan är tillbaka och ger råd om kärlek och relationer. Bitvis tycker jag fortfarande mycket om henne och hennes sätt att resonera men ibland känns svaren lite utdragna och jag tappar fokus. Stark 3:a .