Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Olsson, Linda

| 2008

Finstämd och kraftfull roman om vänskap En mörk marskväll kommer Veronika, en ung författare, till en enslig stuga i en liten by i Dalarna. Hon är på jakt efter ensamhet och stillhet, för att skriva färdigt en roman och för att komma över en stor sorg.    Hennes ankomst observeras i tysthet av den gamla kvinnan som bor i huset bredvid, den enstöriga Astrid. I tryggheten bakom sina skyddande väggar bevarar hon mörka familjehemligheter och en personlig tragedi. Medan den kalla vintern efterträds av våren närmar sig de två kvinnorna sakta varandra. Mot bakgrund av årstidernas växlingar spirar en ovanlig vänskap. En vänskap som ska förändra bådas liv för alltid.   Nu vill jag sjunga dig milda sånger är en stark och gripande roman om kärlekens kraft, om de val vi gör i livet, om hur vi hanterar sorg och förluster, men framförallt om vänskap.

Stina Heimonen

2021-12-30

Så vacker och stämningsfull.

Birgitta Wickström

2021-04-28

Mycket vacker

Cecilia U

2021-01-19

Kände knappt till boken innan och blev mycket tagen av denna berättelse. En ny favoritbok!

evelina boman

2019-01-25

underbar

Kerstin

2019-01-06

Fin bok om vänskap och om livet

Jenny Olsson

2017-06-19

2017-05-08

Mina förväntningar på den här boken var nog riktigt höga och de infriades inte riktigt. Det är en fin bok men jag gillar inte när alla frågetecken inte rätas ut. Det var nära att den fick en fyra bara för att det känns som en bok som man ska gilla men så mycket berörde den mig inte. En trea är den värd i alla fall.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Matilda El Rameid

2017-01-25

Lite svår att komma in i men när jag väl gjorde det, grät jag och skrattade jag mellan tårarna pga så vacker och stark. Extra + för en bok om kvinnlig vänskap <3

Maria Olofsson

2015-08-08

En stark fyra på denna bok! Mycket vacker och tänkvärd. Om en vänskap som växer sig så stark ur till synes ingenting. Man blir varm om hjärtat och lite tårögd. LÄS!

Joakim Roos

2015-07-20

Närapå en fyra. Vemodig, vacker prosa om saknad och sorg.

kniven .

2015-02-20

En behjärtansvärd historia som är totalt övermättad av storblommiga förklaringar och uppstyltade beskrivningar. I princip obefintlig gestaltning. Höll ut till s 160. Sorry.

Klara Marklinder

2014-06-10

Jag fick lägga ifrån mig boken och har inte läst ut den. Hemsk, tragisk och sorglig bok. Jag förstår inte var det vackra och fina kommer in. Inte en bok jag skulle rekommendera!

Ingela Karlsson

2014-06-08

Feel good bok!

Mary Göransson

2014-02-28

Åh, det här är verkligen en bok att rekommnendera

Veronika Mellqvist

2013-11-28

Den här boken stoppades i handen på mig av en okänd kvinna som botaniserade bland böckerna tillsammans med mig på Erikshjälpen förra veckan med orden "Har du inte läst den än så gör det för guds skull!". Det är ingen bok jag skulle ha valt själv och efter att ha läst den är jag glad att kvinnan prackade på mig boken och att jag valde att köpa den för vilken läsupplevelse det blev. Boken var lättläst med korta kapitel. Historien är vacker, stillsam och melankolisk. Jag vet inte om den här boken gick rakt in i hjärtat därför att den unga kvinnan är min namne och nästan i samma ålder, och den gamla kvinnan heter Astrid som min mormor och även hon i rätt ålder. Jag blev djupt berör av deras fina vänskap och skakande livsöden. Slutet lästes med tårfyllda ögon. En bok jag varmt kan rekommendera!

Maria Sehlstedt

2013-08-05

En vacker och gripande historia om vänskapen mellan två kvinnor från olika generationer.

Rätt kul upplägg, men ändå tråkig. Allt var tragiskt, inget var bra, det fanns inget hopp för någon av de två huvudkaraktärerna. Och alldeles för uppstyltat och smyckat språk för mitt tycke.

Louise Ö

2013-07-03

Fin!!

Y

ylva blomqvist

2013-06-14

Riktigt dålig bok, sentimental, adjektivsjuk.

Anders Hildingsson

2013-05-23

Bra början där man undan för undan fick veta mer om huvudpersonernas livsöden. Men efter halva boken tappade jag intresset.

EVA Holmgren

2013-02-08

Svår att lägga undan... fin o sorglig på samma gång.

Veronika Selstam

2013-01-30

Den här boken blev jag så berörd av. Vilket starkt möte mellan två kvinnor

Maria Brusewitz

2012-12-05

Bedrövlig trams! Bläh!

Eva Grufman

2012-10-15

Starkt överreklamerad bok om vadå? Vänskap, jaha, och? Det finns böcker i detta ämne som berör så mycket mer. Detta var bara sentimentalt trams.

Josefine Ejebjörk

2012-09-29

Underbart vacker.

Linda Åslund

2012-09-24

"Min stackars unge, min mörkrädda ..." Jag hade inte tidigare läst dikten av Karin Boye, glad att den fanns med i sin helhet i den här boken. Det känns som att en av huvudpersonernas historia kan vara fritt inspirerad av diktens innehåll, tycker jag. Fint skrivet om vänskap. Gällande handlingen håller jag med den här recensionen: http://dagensbok.com/2007/01/02/linda-olsson-nu-vill-jag-sjunga-dig-milda-sanger-2/

Anna S

2012-08-23

En av de finaste böcker jag läst...

Ester Berger

2012-08-09

En av de litterärt, vackraste böckerna jag läst. Så fint skrivet, så vackert skildrat om livsöden...

Lena Lundgren

2012-08-08

Den här boken började jag på redan förra året men gav upp efter halva boken. Diskuterade den med ett par vänner som tycker den är fantastisk och bestämde mig för att ge den en ny chans. Sorry - jag tycker verkligen illa om den. Ingen av personerna känns äkta eller trovärdiga. Hela tonen i boken lämnar efter sig en klibbig, sentimental känsla, den dryper av sliskiga beskrivningar. Tänk att man kan tycka så olika om en bok!

Ellinor Karlberg

2012-07-22

berör och väcker tankar

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Har fått en del positiv uppmärksamhet, förstår ej varför.

Lina Josefsson

2012-06-29

inser att jag måste läsa om den, nu.

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

En lugn och långsam historia och boken är svår att lägga ifrån sig. Handlar om vänskap mellan två kvinnor, livsglädje, sorg och längtan och har en trollbindande kraft som är fascinerande.

Å

Åsa Eklöf

2012-06-06

En vemodig,underbar,vacker berättelse som jag blev helt tagen av. Verkligen läsvärd.

Viveca Sten

2012-05-21

Den här boken är som att dricka saft i bersån en ljummen sommardag. Man läser och njuter av dofter, röster och minnen.

Katarina Strid

2012-04-11

Underbar, både vacker och smärtsam. Boken dröjer sig kvar.

Linda Sjöberg

2012-03-23

Åh, vilken berättelse! Poetiskt skriven men känslor som berör till tårar och skratt! Den här kan man läsa om och om igen!

Ewa Åkerlind

2011-11-20

Underbar...

Anna Hellberg

2011-11-03

Den här boken är livet den sa så mycket jag är glad att jag läste (sträck) den allt annat var inte viktigt just då

eva arkelid

2011-10-11

Vilken fin bok men inget att läsa på bussen, tårarna rann mest hela tiden.

Victoria Antonsson

2011-09-27

Långsam, visserligen bra skriven och vacker, men det blev långtråkigt. Kände ingen sympati för karaktärerna.

Joanna .

2011-09-22

En underbar bok om vänskap. Jag blev väldigt berörd av den. En verklig favorit.

Anna Hagelin

2011-09-22

En av mina absoluta favoriter!

Lena A

2011-09-11

Inte min typ av bok.

Kristina Lundberg

2011-08-21

Jag hade hört så gott om denna bok men den föll inte alls mig på läppen, jag kan inte riktigt förklara varför men jag fick kämpa för att komma mig igenom den........jag tror att det antingen eller med den....gilla massor eller inte gilla alls....prova och se vad just du tycker!!!

Emma

2011-07-26

Kanske hade jag gett den här boken ett högre betyg om jag läst den vid ett annat tillfälle i mitt liv. När den inte gjorde mig så rastlös i sin händelselöshet. Det är en bok som bara ska läsas långsamt. Så att man känner in stämningen och miljön. Naturen, väderomslagen och dofterna... Den är fin på det sättet. Tror att det kommer att vara svårt att glömma dessa kvinnor... Två kvinnor som är själsligen döende kommer till liv igen i sin gemenskap. Den vackraste tanken med boken är att skänka kärlek aldrig är bortkastat. Om det så bara varar för en kort tid så kan den sen aldrig tas ifrån oss. All sorts kärlek, som är det som får människan att känna sig levande.

Maria Eriksson

2011-03-22

Saknar ord för denna bok! Den har haft stor betydelse för mig...underbart språk!