Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Olsson, Linda

| 2006

En mörk marskväll kommer Veronika, en ung författare, till en enslig stuga i en liten by i Dalarna. Hon är på jakt efter ensamhet och stillhet, för att skriva färdigt en roman och för att komma över en stor sorg. Hennes ankomst observeras i tysthet av den gamla kvinnan som bor i huset bredvid, den enstöriga Astrid. I tryggheten bakom sina skyddande väggar bevarar hon mörka familjehemligheter och en personlig tragedi. Medan den kalla vintern efterträds av våren närmar sig de två kvinnorna sakta varandra. Mot bakgrund av årstidernas växlingar spirar en ovanlig vänskap. En vänskap som ska förändra bådas liv för alltid. Nu vill jag sjunga dig milda sånger är en stark och gripande roman om kärlekens kraft, om de val vi gör i livet, om hur vi hanterar sorg och förluster, men framförallt om vänskap. "Berättelsen förför läsaren med sin starka dragningskraft, vilket gör att boken inte...

Mycket vacker

Cecilia U

2021-01-19

Kände knappt till boken innan och blev mycket tagen av denna berättelse. En ny favoritbok!

evelina boman

2019-01-25

underbar

Kerstin

2019-01-06

Fin bok om vänskap och om livet

Jenny Olsson

2017-06-19

emmakicki

2017-05-08

Mina förväntningar på den här boken var nog riktigt höga och de infriades inte riktigt. Det är en fin bok men jag gillar inte när alla frågetecken inte rätas ut. Det var nära att den fick en fyra bara för att det känns som en bok som man ska gilla men så mycket berörde den mig inte. En trea är den värd i alla fall.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Matilda El Rameid

2017-01-25

Lite svår att komma in i men när jag väl gjorde det, grät jag och skrattade jag mellan tårarna pga så vacker och stark. Extra + för en bok om kvinnlig vänskap <3

Maria Olofsson

2015-08-08

En stark fyra på denna bok! Mycket vacker och tänkvärd. Om en vänskap som växer sig så stark ur till synes ingenting. Man blir varm om hjärtat och lite tårögd. LÄS!

Joakim Roos

2015-07-20

Närapå en fyra. Vemodig, vacker prosa om saknad och sorg.

kniven .

2015-02-20

En behjärtansvärd historia som är totalt övermättad av storblommiga förklaringar och uppstyltade beskrivningar. I princip obefintlig gestaltning. Höll ut till s 160. Sorry.

Klara Marklinder

2014-06-10

Jag fick lägga ifrån mig boken och har inte läst ut den. Hemsk, tragisk och sorglig bok. Jag förstår inte var det vackra och fina kommer in. Inte en bok jag skulle rekommendera!

Ingela Karlsson

2014-06-08

Feel good bok!

Mary Göransson

2014-02-28

Åh, det här är verkligen en bok att rekommnendera

Veronika Mellqvist

2013-11-28

Den här boken stoppades i handen på mig av en okänd kvinna som botaniserade bland böckerna tillsammans med mig på Erikshjälpen förra veckan med orden "Har du inte läst den än så gör det för guds skull!". Det är ingen bok jag skulle ha valt själv och efter att ha läst den är jag glad att kvinnan prackade på mig boken och att jag valde att köpa den för vilken läsupplevelse det blev. Boken var lättläst med korta kapitel. Historien är vacker, stillsam och melankolisk. Jag vet inte om den här boken gick rakt in i hjärtat därför att den unga kvinnan är min namne och nästan i samma ålder, och den gamla kvinnan heter Astrid som min mormor och även hon i rätt ålder. Jag blev djupt berör av deras fina vänskap och skakande livsöden. Slutet lästes med tårfyllda ögon. En bok jag varmt kan rekommendera!

Maria Sehlstedt

2013-08-05

En vacker och gripande historia om vänskapen mellan två kvinnor från olika generationer.

Rätt kul upplägg, men ändå tråkig. Allt var tragiskt, inget var bra, det fanns inget hopp för någon av de två huvudkaraktärerna. Och alldeles för uppstyltat och smyckat språk för mitt tycke.

Louise Ö

2013-07-03

Fin!!

Y

ylva blomqvist

2013-06-14

Riktigt dålig bok, sentimental, adjektivsjuk.

Anders Hildingsson

2013-05-23

Bra början där man undan för undan fick veta mer om huvudpersonernas livsöden. Men efter halva boken tappade jag intresset.

EVA Holmgren

2013-02-08

Svår att lägga undan... fin o sorglig på samma gång.

Veronika Selstam

2013-01-30

Den här boken blev jag så berörd av. Vilket starkt möte mellan två kvinnor

Maria Brusewitz

2012-12-05

Bedrövlig trams! Bläh!

Eva Grufman

2012-10-15

Starkt överreklamerad bok om vadå? Vänskap, jaha, och? Det finns böcker i detta ämne som berör så mycket mer. Detta var bara sentimentalt trams.

Josefine Ejebjörk

2012-09-29

Underbart vacker.

Linda Åslund

2012-09-24

"Min stackars unge, min mörkrädda ..." Jag hade inte tidigare läst dikten av Karin Boye, glad att den fanns med i sin helhet i den här boken. Det känns som att en av huvudpersonernas historia kan vara fritt inspirerad av diktens innehåll, tycker jag. Fint skrivet om vänskap. Gällande handlingen håller jag med den här recensionen: http://dagensbok.com/2007/01/02/linda-olsson-nu-vill-jag-sjunga-dig-milda-sanger-2/

Anna S

2012-08-23

En av de finaste böcker jag läst...

Ester Berger

2012-08-09

En av de litterärt, vackraste böckerna jag läst. Så fint skrivet, så vackert skildrat om livsöden...

Lena Lundgren

2012-08-08

Den här boken började jag på redan förra året men gav upp efter halva boken. Diskuterade den med ett par vänner som tycker den är fantastisk och bestämde mig för att ge den en ny chans. Sorry - jag tycker verkligen illa om den. Ingen av personerna känns äkta eller trovärdiga. Hela tonen i boken lämnar efter sig en klibbig, sentimental känsla, den dryper av sliskiga beskrivningar. Tänk att man kan tycka så olika om en bok!

Ellinor Karlberg

2012-07-22

berör och väcker tankar

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Har fått en del positiv uppmärksamhet, förstår ej varför.

Lina Josefsson

2012-06-29

inser att jag måste läsa om den, nu.

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

En lugn och långsam historia och boken är svår att lägga ifrån sig. Handlar om vänskap mellan två kvinnor, livsglädje, sorg och längtan och har en trollbindande kraft som är fascinerande.

Å

Åsa Eklöf

2012-06-06

En vemodig,underbar,vacker berättelse som jag blev helt tagen av. Verkligen läsvärd.

Viveca Sten

2012-05-21

Den här boken är som att dricka saft i bersån en ljummen sommardag. Man läser och njuter av dofter, röster och minnen.

Katarina Strid

2012-04-11

Underbar, både vacker och smärtsam. Boken dröjer sig kvar.

Linda Sjöberg

2012-03-23

Åh, vilken berättelse! Poetiskt skriven men känslor som berör till tårar och skratt! Den här kan man läsa om och om igen!

Ewa Åkerlind

2011-11-20

Underbar...

Anna Hellberg

2011-11-03

Den här boken är livet den sa så mycket jag är glad att jag läste (sträck) den allt annat var inte viktigt just då

eva arkelid

2011-10-11

Vilken fin bok men inget att läsa på bussen, tårarna rann mest hela tiden.

Victoria Antonsson

2011-09-27

Långsam, visserligen bra skriven och vacker, men det blev långtråkigt. Kände ingen sympati för karaktärerna.

Joanna .

2011-09-22

En underbar bok om vänskap. Jag blev väldigt berörd av den. En verklig favorit.

Anna Hagelin

2011-09-22

En av mina absoluta favoriter!

Lena A

2011-09-11

Inte min typ av bok.

Kristina Lundberg

2011-08-21

Jag hade hört så gott om denna bok men den föll inte alls mig på läppen, jag kan inte riktigt förklara varför men jag fick kämpa för att komma mig igenom den........jag tror att det antingen eller med den....gilla massor eller inte gilla alls....prova och se vad just du tycker!!!

Emma

2011-07-26

Kanske hade jag gett den här boken ett högre betyg om jag läst den vid ett annat tillfälle i mitt liv. När den inte gjorde mig så rastlös i sin händelselöshet. Det är en bok som bara ska läsas långsamt. Så att man känner in stämningen och miljön. Naturen, väderomslagen och dofterna... Den är fin på det sättet. Tror att det kommer att vara svårt att glömma dessa kvinnor... Två kvinnor som är själsligen döende kommer till liv igen i sin gemenskap. Den vackraste tanken med boken är att skänka kärlek aldrig är bortkastat. Om det så bara varar för en kort tid så kan den sen aldrig tas ifrån oss. All sorts kärlek, som är det som får människan att känna sig levande.

Maria Eriksson

2011-03-22

Saknar ord för denna bok! Den har haft stor betydelse för mig...underbart språk!

al ex

2011-03-07

alldeles för långsam och detaljrik för att uppskattas av mig, även om delar av historien tilltalade mig.

Sara Krondahl

2011-03-03

Underbar bok! Trodde först att den skulle vara astråkig, men den visade sig vara jättevacker <3

Helena Sjögren

2011-03-02

Tänkvärd liten bok

Linnea Niss

2011-02-21

För mig var det här en hemsk bok som jag var tvungen att lägga ifrån mig. jag kan inte förstå hur man kan göra så mot ett barn och sedan förvänta sig att få sympati, men eftersom att jag inte klarade av att läsa ut boken så kan jag ha missat en hel del av historien.

Eva Svensson

2011-02-15

Fin story som jag läste på norska.

Anna-Karin L

2011-01-14

En bok om ensamhet men också om fin vänskap.

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Finstämd bok om vänskap och ensamhet.

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Tyvärr, tyvärr, den här var svår att uthärda. Det kunde vara fint, stillsamt och givande. Men det blir bara fånigt.

birgitta hedblom

2010-11-02

En ljuvlig bok om vänskap

Ann Simonsson

2010-10-27

En trevlig skriven bok som berör..Stundtals rörd till tårar.

Anna Liljeby

2010-10-06

Vacker

Malin Näslund

2010-09-23

En bok som smög sig på då jag förmodligen behövde den som mest. En historia om förlust och att tvingas lära sig leva med att livet inte blev som förväntat. Men framförallt skildrar en spirande vänskapen mellan två kvinnor som livet på olika sätt trampat på. En bok som trots sitt tragiska ämne lämnade mig med en god känsla i magen.

Annika Norrby

2010-08-24

Min senast lästa bok. Den kom så rätt i livet för mig. En bok om vänskap när den är som finast, just när jag själv tyckte allt var ensamt och jobbigt.

Jenny Li

2010-08-17

En fin liten roman, vemodigt och vackert berättad.

Ulla Edlén

2010-08-07

Sådär

cecilia martinsson

2010-07-14

Helt enkelt underbar!

Agnes Larsson

2010-05-03

spyr på alla diktcitaten och fjantiga beskrivningar av kvinnornas ömma vänskap! tyckte om den i början, men betyget sjönk eftersom. styrkan är väl, anser jag, tystnade och stillheten som genomsyrar boken utan att berättelsen för den sakens skull blir seg.

Margareta Ekelund

2010-04-19

Småmysig men överreklamerad.

Solveig Andersson

2010-03-14

Vacker och ömsint beskrivning av en en växande vänskap mellan generationer och med så skilda utgångspunkter.

Lotta Blomkvist

2010-02-14

Är så trött på kvinnor som utmålas som offer i litteraturen. Lite kämparanda hade behövts och så lite mindre platta karaktärer. Tänk att sitta och vänta i flera år på att någon ska dö.. nä det är inte så trovärdigt direkt.

I mitt tycke...urtråkig!

Engelska Väninnan

2010-02-03

En riktigt dålig bok tycker jag. Varken personerna eller miljön beskrivs på ett åskådligt sätt. Berättelsen är inte heller trovärdig. Tungläst.

Carina Karlsson

2010-01-08

Vacker vänskap över generationer så levande beskrivet att man tycker sig känna karaktärerna.

2010-01-02

En berättelse som berör och stannar kvar.

Maja Wänström

2009-12-08

En bok om två väldigt annorlunda kvinnors kärlekar. Finstämd och skakande. Lägmäld och intensiv. Hjärtskärande och ändå hoppingivande. Läs den :-)

Liv levåg

2009-12-07

alldeles lysande skrevet

Jonna Österlund

2009-12-03

Underbar! Grät mig genom halva boken. Lästes med andakt!

Helena Eriksson

2009-11-14

Lågmäld mollton med förklarlig orsak. Skriven på andra sidan jordklotet men ändå så genuint svensk. Läst i bokklubben.

Maria Lindgren

2009-11-13

En annorlunda bok. Stillsam och vacker. Fint skriven, man känner med karaktärerna.

karin erlandsson

2009-10-26

VACKER !! LÄS DEN !

Bara rubriken får mig att inte vilja läsa... men jag har gjort det ... boken gjorde mig sååå sömnig

kerstin weidel

2009-09-22

Ett av bokens bärande teman är barnamord. Detta problematiseras dock inte, varken i själva romanen eller av läsare och kritiker.
Varför?
Är det rätt att döda ett barn bara för att man antar att det kommer att bli olyckligt?

I Dostojevskijs Brott och straff mördar huvudpersonen en girig pantlånerska och tycker själv att han gör mänskligheten en tjänst. Den moraliska diskussionen om detta mord har pågått i hundra år.
Men ingen diskuterar mordet på det oskyldiga barnet i denna så lovprisade roman.
Varför?

Helena Nielsen

2009-09-21

en vacker ,öm berättelse som lämnar mig berörd och med vissa frågetecken

Lena L

2009-09-20

En vacker och finstämd bok om vänskap och kärlek. Det var en underbar läsupplevelse.

Kanske bl a för att jag själv bor utomlands så resonerade Linda Olssons tankar om kronisk längtan väldigt mycket med mig. Tyckte nästan lika mycket om hennes kommentarer runt skrivandet som själva boken. Fann boken oerhört fängslande -sträckläste.

Christin Carlsson

2009-09-16

En vacker roman, fängslande och två kvinnor liv och öde

Britta Smångs

2009-08-28

varningsstämpel, sorg gjord "light"

karin mossberg

2009-08-26

Ett möte mellan två kvinnor från olika tidsåldrar, från olika förutsättningar och olika förväntningar. Sorg, saknad och vänskap. Någonstans...det allra svåraste och mest förbjudna som blir förstårligt och ändå är oförstårligt.

Lena P

2009-08-25

En bra bok för alla oss som vågar läsa om andras - och därmed möta våra egna - svåra och starka känslor. Det kan inte skrivas mycket bättre än så här.

Karin R-g

2009-08-12

En vacker och lite sorgsen bok. Finstämd på något sätt.

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2008-01-16
Om två kvinnor som finner varandra i ensamheten. Behöver eftertanke. Väldigt bra och vacker historia om vänskap.

Annika Bengtsson

2009-08-04

Det mest intressanta med boken är att människor antingen tråkas ihjäl eller älskar den. Själv tycker jag att miljöskildringen är fin, men jag avskyr att den håller samma milda ton hela vägen, oavsett vad som händer romankaraktärerna. Den är helt livlös.

Anna Malmgren

2009-08-03

Denna bok kommer att bli en klassiker. Ett fantastiskt språk och en ton som går rakt in i själen.

Elin Linder

2009-07-29

Kom mig aldrig för att läsa klart...och det är ovanligt för mig...

Anna Granström

2009-07-14

riktigt, satans dålig. HUR kan den ha fått så bra kritik?

Ulrika Sturesdotter

2009-07-09

Fantastisk. I vänskapen mellan en yngre vilsen kvinna och en gammal enstörig och lite bitter kvinna känner man igen sig, i båda.

Sofia Åkerberg

2009-07-04

I en sådan här vänskap skulle jag ledas ihjäl...

Jeanette Algeson

2009-06-24

Det var en mysig historia om en ung kvinna och en gamal dam och ja kan tänka mig flera personer som ja kan rekommendera den till.
Men de var inte av de bästa ja läst och de saknades mycket för att nå upp till en trea i mina mått.

Gunvi Lundqvist

2009-06-17

Det är vad jag minns mest, Astrid den udda som blev en kär vän för den unga kvinnan som måste skriva en bok för att komma över den sorg hon drabbats av. Bekantskapen utvecklas till verklig vänskap mellan de båda, till synes så olika . Jag kan se framför mig då Veronika går med en vinflaska till Astrids som gjort en god middag.
Bra slut som gör att man kanske tror att Veronika skriver en bok från den lilla mysiga stugan.

Lena P

2009-06-16

2009-05-26

Kära värld vilken underbar bok, ville aldrig att den skulle ta slut, man kunde känna doften av mossan i skogen, känna doften av kaffe på trappan, känna hennes mjuka hud... deras vänskap, så som den växte och utvecklades mellan dem, hur de förenades i sin sorg och sin längtan, och dessa underbara diktcitat - läser aldrig poesi men här blidde jag sugen... jag grät alldeles enormt mycket till den här boken, sådana där härliga tårar som rensar upp som en åskskur en varm sommardag!