Nu var det 1914

Johnson, Eyvind

| 1974

Kenneth Olausson

2012-03-04

Omläsning. I ett barns upplevelser och hårda erfarenheter ser vi hur en inre kraft växer och bär honom över till ett vuxet liv och vi anar vilken riktning detta liv kan ta. En av vår tids stora romaner, eller romanserier om man så vill. Borde vara obligatorisk läsning på gymnasiet, om det inte redan är så. Likaså för företrädare för det högerparti i vårt land som hävdar att man införde den lika och allmänna rösträtten.

Lars Andersson

2011-07-31

Hygglig bok, men jag tyckte att ena halvan var något sämre. Stark 2:a.

Elisabeth E

2011-04-20

Den var bra och jag kommer nog att läsa de andra delarna i Romanen om Olof :) Rekommenderas om man vill läsa om livet i Sverige under början av 1900-talet. Intressanta realistiska skildringar om timmerverksamheten i Stockholm.

Pernilla Lindholm

2011-03-09

Måste säga att jag är positivt överraskad av den här romanen. Fick läsa ett utdrag ur Strändernas Svall när jag gick i gymnasiet och gillade det inte alls. Nu var det visserligen sju år sedan, och efter att ha läst den här boken kommer jag absolut att ge Eyvind fler chanser. En bra bok, helt enkelt.

Boel Djärv

2009-08-30

Nu var det 1914 skulle fått en femma om den funnits separat, Här har du ditt liv var inte lika bra i mitt tycke, på gränsen mellan tre och fyra så tillsammans blir det en fyra.

Christer Strandberg

2009-07-23

Httar inte Lars Hård här...