Nu ser du mig

Bolton, Sharon

| 2012

Trots sin djupa fascination för Jack the Ripper har den unga London-polisen Lacey Flint aldrig jobbat med ett mordfall, eller sett ett lik på nära håll. Förrän nu. När Lacey en kväll närmar sig sin bil ser hon en döende kvinna stå lutad mot passagerarsidan. Kvinnan har blivit brutalt knivskuren bara ett ögonblick tidigare, och dör i Laceys famn. Lacey kastas huvudstupa in i sin första mördarjakt, och hon skyr inga medel för att hitta den bestialiska mördaren. Men hennes första stora fall blir också början på en högst personlig mardröm. När Lacey får ett brev med välbekant innehåll, skrivet med blod, blir det uppenbart att det är en modern Jack the Ripper-kopia hon har att göra med. En som dessutom tycks vara fixerad...

Linda Vanil

2023-01-20

Jag gillade delarna med fakta om Jack the Ripper. Historien tar sin tid att berätta men det är spännande in i slutet. Jag vill läsa mer!

Maria Jacobsson

2022-01-03

Denna är den första bok jag läser av S.J.Bolton. jag tyckte den var svår att komma in i, lite rörig med många personer att hålla reda på. Huvudpersonen Lacey var svår att komma underfund med, man bli nyfiken men också lite förbryllad över hennes tankar och beteenden. Efter halva boken kom jag igång och sträckläste resterande spännande historia. Många frågetecken kring Lacey klarnade och fick sina vettiga förklaringar.
Boken kopplar till Jack the Ripper, och det är en fördel om man har lite förkunskaper eller intresse för historien kring dessa händelser.
Nu när jag lärt känna Lacey vill jag gärna läsa mer om henne!

2021-03-05

Det är möjligt att jag ger boken så högt betyg som jag gör på grund av att jag läser den som nummer tre i ordningen. Den rätade ut många frågetecken, men var trots att jag läst de två efterföljande böckerna riktigt spännande. Jag fascineras av Flint och vill läsa allt om henne.

Therese Östman

2020-10-14

Spännande och lite läskig, med tanke på vad grunden till boken kommer ifrån. Intressant med alla teorier om Jack the Ripper.
Tycker den var dåligt översatt, meningarna var lite konstigt ihopsatta. Det var jättesvårt att lista ut vad som skulle hända, författaren var duktig på att luras. Betyg: 3,5

Malin Magnander

2018-07-07

Karin Johansson

2018-02-19

Första boken om Lacey och Mark, jättebra.

Henrik Johansson

2017-11-14

Spännande stegrar sig berättelsen mot det oväntade slutet. Bra underhållning men lite för tunn.

2015-01-16

Riktigt spännande, kryddad även med man-kvinna-spänning. Vad månde bliva av den relationen? Intrigen pendlar, gör häftiga svängar och jag gillar inte riktigt slutvändningen, men det blir ändå en fyra.

Anna Johansson

2014-12-10

Något som gör att jag inte riktigt fastnar i boken trots att den är bra... Kommer fortsätta läsa S.J. Boltons böcker och förhoppningsvis är det bara denna boken som är lite "knepig".

Denna bok var rätt så okej

Marita Ryen

2014-09-27

Spännande hela vägen. Kanske lite väl blodig ibland. En uppläsare som vann i längden.

Maria Larsson

2014-07-05

SJ Bolton är en ny bekantskap för mig. Hur hon har gått mig obemärkt förbi förstår jag inte riktigt. Hon är inte någon novis utan har ett par böcker översatta till svenska.

Den första i serien om Londonpolisen Lacey Flint heter "Nu ser du mig" och på pappret innehåller den allting man kan önska sig av en deckare.

Laceys kastas in i sin första mördarjakt då det verkar som London drabbats av ännu en Jack The Ripper-mördare. En mördare som dessutom verkar vara fixerad vid just Lacey.

Tyvärr är boken i sin helhet en besvikelse. Intrigen håller inte ihop, Bolton skruvar handlingen ett par varv för mycket och den hade tjänat på att kortas av minst hundra sidor. Jag har svårt att veta vart jag har Lacey och ibland blir det bara för spretigt och flummigt.

Men jag ger inte upp hoppet om Bolton ännu. Det finns någonting lovande hos henne. Hon har fantasin som krävs för att skriva en riktigt bra deckare. Hon måste bara lära sig att fokusera, sålla i texten och hålla sig till väsentligheterna. Och hennes förkärlek till det bestialiska och råa kanske kommer att tonas ner så småningom.

Jag håller tummarna för det!

Maria Larsson

2014-07-05

Jag ger den 2,5 i betyg. Den håller inte riktigt vad den lovar men jag tycker att det är en lovande start för Bolton som jag läser för första gången. Den hade dock tjänat på att kortas av hundra sidor.

E H

2014-06-01

Strålande!
En bok helt i min smak! Bra story, otäckt, blodigt, spännande och inget lull-lull.
Vilken författare! Börjar direkt med hennes nästa bok!

Anna Jensen

2014-04-28

Sååå grym! Måste sträckläsa Boltons andra böcker, pronto!

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Nu ser du mig av S.J. Bolton är en ruskigt bra bok. Läsaren kastas rakt in i handlingen när huvudpersonen, londonpolisen Lacey Flint, får ett blodigt lik över sig. Hon ser rakt in i kvinnans ögon medan livet lämnar henne. I den stunden förändras livet för Lacey Flint.

Hon har aldrig tidigare sett ett lik, aldrig jobbat med ett mord. Nu blir hon indragen i utredningsgruppen för mordet. Det visar sig nämligen att mördaren är fixerad vid henne, skickar henne ledtrådar till var nästa lik kan hittas.

Lacey Flint inser tidigt att det är en Jack the Ripper mördare, en person som kopierar den välkände, mytomspunna mördaren.

När jag lyssnar på boken gör jag oftast andra saker, vattnar, städar, promenerar, cyklar etc. När jag var ute och gick stannade jag till i steget vid chocken och twisten i berättelsen. ”Nej, det kan inte vara sant!” tänkte jag och fortsatte efter några sekunder min promenad, medan jag lyssnade intensivare, helt säker på att jag måste ha hört fel. Men det hade jag inte. Berättelsen hade tagit en ny, häpnadsväckande vändning och det som tidigare varit en oerhört bra bok, blev nu häpnadsväckande fängslande.

Läs den!!! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/nu-ser-du-mig-av-s-j-bolton/

Kim M. Kimselius

2014-04-01

När jag lyssnar på boken gör jag oftast andra saker, vattnar, städar, promenerar, cyklar etc. När jag var ute och gick stannade jag till i steget vid chocken och twisten i berättelsen. ?Nej, det kan inte vara sant!? tänkte jag och fortsatte efter några sekunder min promenad, medan jag lyssnade intensivare, helt säker på att jag måste ha hört fel. Men det hade jag inte. Berättelsen hade tagit en ny, häpnadsväckande vändning och det som tidigare varit en oerhört bra bok, blev nu häpnadsväckande fängslande.
Läs den!!!

Spännande och med en intressant, om än inte helt oväntad, upplösning. För mig som inte gillar när man väver in sex och kärlekshistorier i spänningsromaner var den biten bara larvig och onödig. I början tyckte jag att uppläsaren var trist och entonig, men sedan kändes hon mer som neutral, vilket jag tycker är bra. Jag tycker inte om när uppläsarna låter som radioteatern och förställer rösten etc, vilket inte sker i denna bok.

Glada Gunvor

2013-10-07

Lite spännande var den väl emellanåt men också väldigt rörig med flera gånger utbytta identiteter. Kan inte rekommendera den. Uppläsaren ganska tråkig, hade samma röstläge hela tiden. Mitt betyg blir här också en 2:a.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Spännande och otäck. Tyvärr i bland för blodigt och rått beskrivet. Blir för mycket och det drar ner betyget för en annars jättebra bok.

Lotta Karlsson

2013-08-23

Den här var riktigt riktigt bra, måste helt klart läsa nästa också. Ruskigt blodig men skriven så bra att det inte blev för obehagligt bara extremt spännande. nära 5 stjärnor...

Oj vad mycket positivt jag hört om denna på bokbloggar därför hade jag förberett mig på en bok jag inte kunde släppa ifrån mig. Vilken besvikelse, jag tyckte inte alls den var spännande och onödigt mycket blod i början. Ibland hängde jag inte med i handlingen utan fick spola tillbaka. Jag tycker storyn inte riktigt håller, känns småsvajig. Men det sämsta är ändå uppläsaren, hon kanske är bra att läsa romaner och sådant, men som deckaruppläsare passar hon inte ett smack.
Jo jag ska läsa nästa bok i serien, men den ska jag läsa, INTE LYSSNA på.

Marianne Strandberg

2013-07-27

Lite rörig. trots spänning når den inte till en fyra.

Marc Moore

2013-07-21

Första halvan var grymt bra, uppfriskande också att den var skriven i jagform..... men sedan slängde författaren in några twistar som inte tillförde något utan bara gjorde mig irriterad.

Josefine Ejebjörk

2013-05-30

Riktigt bra, välskriven deckare.

2013-05-05

Det här är min allra första bok av Bolton och som jag såg fram emot att läsa den efter allt bra jag hört. Jag vill inte påstå att jag blev besviken, men så bra tyckte jag verkligen inte att den var. Tyvärr kan jag nog inte heller skylla allt på för höga förväntningar, för här var mycket av sådant jag inte tycker om representerat. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/05/nu-ser-du-mig-av-s-j-bolton.html

2013-01-31

Riktigt bra. Dras in i den från första bärjan. Spännande, blodigt och otäckt.

Fanny Gunnarsson

2012-11-28

Högt tempo, spännande, ju längre in man kom ju svårare var det att lägga den ifrån sig.