Nu dör vi

Flodén, Stina

| 2022

Lugnet i villaidyllen förbyts snabbt i panik när Camillas man Mikael skjuts till döds i hemmet samtidigt som Camilla och barnen gömmer sig i badrummet. Mikaels död är obegriplig och familjen hamnar i chock. I sorgen har Camilla ingen aning om hur hon ska närma sig barnen. När polisen kör fast försöker Camilla själv ta reda på vad som har hänt, men när en stor sten kastas genom fönstret blir hon rädd att någon även är ute efter henne och barnen. Trots det måste hon ta reda på sanningen, och när fruktansvärda hemligheter avslöjas inser Camilla att hon inte har en aning om vem hennes man egentligen var.Nu dör vi av den debuterande författaren Stina Flodén är en skickligt skriven spänningsroman som lever kvar långt efter sista sidan.STINA FLODÉN, bosatt i Göteborg, är socionom och personalvetare. Vid sidan av sitt arbete inom kommunal verksamhet driver hon Podden Skrivvänner tillsammans...

Camilla har bagage, och har svårt att förstå att just hon har hamnat i det kärleksfulla förhållandet med Mikael och att de har fått två fina barn. Så när Mikael skjuts till döds i deras hem och inte polisen kan hitta den skyldiga, då känner sig Camilla tvungen att ta det i egna händer och börjar nysta i alltihop. Problemet är bara att hon inte är beredd på vad hon ska hitta och att det får henne att börja ifrågasätta om Mikaels helylleimage och deras förhållande verkligen var på riktigt.

Nu dör vi, Stina Flodéns debutroman, är första delen i en spänningsserie där Camilla Stensjö är i fokus. Och det är verkligen spännande rakt igenom. Jag tycker att Flodén gör ett bra jobb med att ta flera olika tidslinjer och knyta ihop dem och även om jag kanske inte har jättesvårt att räkna ut det själv, blir jag nöjd när jag inser att jag har haft rätt i hur det hänger ihop. Huvudstoryn har flera olika vändningar och i slutändan har det snurrat bort mig flera gånger och jag har misstänkt varenda människa.

Jag tycker om Camilla som huvudperson och blir glad när handlingsförlamningen kring barnen släpper, för som jag har velat skaka om henne under läsningens gång. Relationerna mellan henne och vännerna kan ibland släppas utan särskilt bra förklaring, så där hade jag gärna sett en fördjupning. Framförallt skulle jag vilja ha en konfrontation med Miriam mot slutet av boken, för att få en förklaring till beteendet hon visar.

Finns det saker jag hade velat ändra? Absolut. Ett exempel är då det här med att bara släppa saker som vänner gör, utan ordentlig ifrågasättning. Sedan skulle jag också kunna säga att mycket av Camillas ångest skulle kunna förhindras bara genom att ta bort häcken hon ser skuggor i, eller åtminstone ha en ordentlig förklaring till varför hon känner att den bör stå kvar. Men samtidigt är det, som skrivet, väldigt spännande rakt igenom och de 300 sidorna flyger fram.

Språket är bra och fångar mig. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Flodén.

Katarina Nord

2022-08-31

Spännande! Trea med spets!

En riktig bladvändare!
Vissa böcker tar det ett tag innan man kommer in i, medan man fastnar direkt i andra. Vad det är som gör att en bok hamnar i den ena eller andra kategorin vet jag inte men jag tror att båda varianterna behövs.

"Nu dör vi" tillhör definitivt den senare kategorin. Man kastas rakt in i handlingen, det tar inte ens fyra sidor innan pappa Mikael skjuts till döds i familjens vardagsrum medan mamma Camilla och barnen gömmer sig i badrummet. Det är en riktig streckläsarbok, en nervkittlande, välskriven och känsloladdad story med högt tempo och oväntade vändningar.

Att detta är Stina Flodéns debut är mycket svårt att tro, hon bemästrar redan deckarskrivandet till fullo. Hon bygger upp en spänning som håller ända till sista sidan och hon väcker mina känslor utan blodiga detaljer. Det är intressant att följa de olika karaktärerna, framförallt då Camilla som går från osäker och svag till modig, stark och levande. Nu ser jag fram emot nästa del.

Pia Gummesson

2022-07-23

Spänning på hög nivå. Bra debut,hoppas på mer av denna författare som skrivit en kanonbra bok.

Monica Bäckelin

2022-06-12

Vilken bra debut.
Spänningen kryper in under skinnet. Sträckläser betyg 4,5, väntar på nästa.

2022-06-03

Den här boken sträckläste jag. Kunde inte släcka lampan och sova innan boken var klar. Jag behövde verkligen veta hur allt hängde ihop, hur det skulle sluta.

”Nu dör vi” är en spännande roman med högt tempo och oväntade vändningar. Det är också Stinas debutroman vilket man inte kan tro. Boken är en bladvändare, svår att släppa och precis när man tror att hur allt hänger ihop svänger historien igen. Berättelsen är full av hemligheter och ledtrådar som vävs ihop och historien ger mig emellanåt kalla kårar utmed ryggraden.

”Nu dör vi” är spännande från första till sista sidan och när jag lägger boken ifrån mig kan jag inte sluta tänka på den, på karaktärerna. Vad vet vi egentligen om de som står oss nära?

Hatten av Stina! Grymt bra historia!

Anna Piippolainen

2022-05-15

Superbra och stundvis vansinnigt spännande. Massor av fina och målande gestaltning som spelar på alla känslor och nerver.
En story som blev starkare och starkare.

Rosita Söderström

2022-04-24

Vilken debut! Vilket hantverk! - Ett mästerverk!
Fantastisk fantasi, som skrämmande nog skulle kunna vara verklighet. Fruktansvärt, om så! Kan inte annat – till trots en hemsk historia - än att sjunga med i kören av hyllningsjubel. Du har skrivit en fantastisk spänningsroman Stina!

Tacksam att du lovat oss en serie, för den cliffhangern du bjuder oss läsare på villhöver jag en fortsättning på – NU! Hur ska en kunna vänta?

Jag blir oerhört engagerad som läsare, så när som från start till sista sidan. Och det stannar inte där. Hade det inte varit för yttre faktorer som manade mig att slå igen boken, så hade detta utan tvekan blivit en sträckläsning!

Långt ifrån förutsägbar, även om jag hade mina misstankar, vilka dock pendlat i läsandets gång och utan att spoila mer än nödvändigt – kan vi vara säkra?

Vi får följa med både i nutiden, dåtiden och en vecka före mordet. Ett upplägg jag gillar sedan gammalt :-) Mycket välskriven!

Tack Stina! När kommer uppföljaren?

Sist men inte minst: Grymt omslag!

2022-04-15

Betyg: 3,5 av 5 - 📚 - Den här boken, spänningsromanen Nu dör vi, är den första delen i en planerad bokserie, av den debuterande författaren Stina Flodén. En helt okej bok, som är läsvärd, och som jag kan rekommendera.