Nu börjar vi skolan!

Tydén, Katja

Det är första dagen i skolan. Livi har längtat hela sommarlovet. Åke har flyttat och känner ingen. Stian vill helst sitta kvar på klätterställningen och Ester vill inte att pappa ska gå. Men alla samlas med fröken på skolgården och går in i klassrummet för att bli klass FA. I skolan får man lära sig om samling och fruktstund, och hur det går till i matsalen. Man får inga läxor, men löss kan man få ... Hur är det egentligen att börja i skolan? Följ med barnen i klassen från den allra första pirriga dagen i skolan och lär känna Livi, Åke, Stian, Pablo, Ester och de andra. Omtyckt ljudserie blir bok i något omarbetad form. Katja Tydén är förlagsredaktör och hennes hjärta klappar för barnböcker. Hon debuterade med Selma och pappa 2018 och 2019 kom Selma, Tora och Kitty, båda i samarbete med Ingrid Flygare. De lärde känna varandra för elva år sedan, i mammagruppen på BVC. Katja...

💜Vi har Lyssnat på alla avsnitt
av denna Ljudboksserie & den är väldigt Igenkännande.
Boken finns i totalt 20st delar & är väldigt välskrivna
Underbara & Mysiga
Avsnitt som säkert andra känner igen sig i.
Av våran minsta Recensent så får denna Vackra serie
5/5st💜

Bettan_bokprataren

2020-09-17

I den här lila pärlan får vi följa några barn som börjar förskoleklass, alla med sina egna tankar och upplevelser. Varje karaktär har sin egna berättarröst som gör att det finns stor igenkänningsfaktor för barn hos de olika karaktärerna.

Det är så klart en stor dag att börja i förskoleklass och många olika känslor florerar bland barnen. En del är förväntansfulla medan andra är nervösa och oroliga. Någon funderar på hur man blir kompis med någon medan någon annan vill ha mer läxor.

Det här är en bok som gör mig glad och jag hade önskat att den funnits när jag jobbade i årskurs 1 för den passar verkligen där också. Många viktiga frågor att prata med eleverna om. Kag skulle läst ett kapitel i taget och jobbat med värderingsfrågor kopplade till innehållet.

Jag tror inte att det finns något jag inte gillar men den här boken.
Språket är väl anpassat till ålderskategorin 6-9 år, med lagom långa kapitel och de fantastiskt fina illustrationer är så bra anpassade till berättelsen som det bara går.

Rekommenderas varmt
Tips: Boken finns även som hörbok på bla. Storytel och bilder från boken på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/09/nu-borjar-vi-skolan-katja-tyden-ingrid.html

Anna Hallqvist

2020-08-27

Vi får följa några barn som börjar förskoleklass, alla med sina egna tankar och upplevelser. En del är förväntansfulla inför att börja i förskoleklass, medan andra är nervösa och oroliga. De olika berättarrösterna gör att det finns stor chans att känna igen sig i någon av karaktärerna. Tänk så mycket nytt de ställs inför, sexåringarna som ska lämna den trygga tillvaron i förskolan för att kliva in i skolans värld! Hur blir man kompis med någon? Hur är det att ha någon i klassen som stör en hela tiden, så det är svårt att koncentrera sig och tvärtom; att vara den som har svårt att sitta stilla? Samlingar och fruktstunder, att våga prata inför andra... Sen den stora frågan så klart... När får man läxor egentligen?!

En utmärkt bok att läsa tillsammans med sitt barn, eller varför inte för pedagogerna tillsammans med förskoleklassen och prata kring de situationer, känslor och utmaningar i samband med skolstarten. Min son har nyss börjat i andra klass, hans upplevelse av Nu börjar vi skolan! är att mycket stämmer på pricken med hur det var att börja i förskoleklass. Det där pirriga som sockerdricka i magen första dagen, alla nya rutiner, hur det var att lära känna klasskamraterna och få nya vänner. Under läsningen kommer det upp en hel del minnen och funderingar också. Så det är förstås en fin bok att läsa även tillsammans, även för de lite äldre barnen!

Jag gillar verkligen allt med den här boken. Den fyller ett bra och viktigt syfte, både för barn och för den vuxne som tillsammans får inblick hur det kan vara att börja i förskoleklass. Språket är väl anpassat till ålderskategorin 6-9 år, med lagom långa kapitel. Sist men inte minst; det är fantastiskt fina illustrationer som ger liv till alla dessa underbara barn!

Philip 8 år:
Mamma och jag läste boken Nu börjar vi skolan. Det är fina bilder i den och jag tycker om att det är många olika barn i boken och att man får veta vad de känner. De är nervösa, tycker det är läskigt och roligt. Åkes mage är som en läskflaska. Livi tycker det är som att gå på kalas att börja skolan. Det tycker inte jag men min skola är ok och min fröken är bra.

Barnen ska börja sex-års och de får ta med sig en frukt. Det fick vi också. Det är roligt att ha pennskrin i ryggsäcken och suddigum. Jag har köpt sånna som luktar.

Barnen får lära sig att vara en bra kompis. Det har vi också fått lära oss. Man får läsa om att de äter i matsalen och att de har gymnastik. Jag tycker att det är en bra bok. Man kan läsa den när man börjat skolan men också innan man ska börja skolan.

AC (mamma):
Nu börjar vi skolan är första boken i serien om klasskompisarna i FA och nästa verkar komma redan i oktober.

Första boken är fin och tar upp känslan inför skolstart hos flera av barnen, hur föräldrar beter sig i vissa situationer, att vara i skolan, att äta i matsalen, att ha gymnastik, att få just den där skolväskan man önskat sig, att vilka vara vän med någon, att bli ledsen, att välja en frukt, att sitta still, att få ont i magen, att ha roligt, att träffa sin nya lärare osv.

Det är fina illustrationer och vi ser barnen framför oss när vi läser boken. Det är en bok man kan sträckläsa eller läsa några sidor i taget. Boken skapar dialog och man får chansen att diskutera både olika känslor och situationer. Vi hade fina lässtunder tillsammans med denna bok.

En bok som kan läsas både om man har börjat skolan eller ska börja skolan.

Feelgood för blivande förskoleklassare!
Denna bok tar sin början med att vi får följa flera olika barn under deras första dag i förskoleklass. Berättelsen beskriver den första spännande tiden i skolan ur flera olika barns perspektiv som varieras mellan kapitel. Där allt från rutiner till kompisar berörs.

Men utöver förväntansfulla och positiva händelser i förskoleklassen så behandlar olika kapitel saker som kan kännas jobbiga när man börjar skolan.
Konflikter på fotbollsplan, få löss, äta i matsalen, försöka hitta kompisar osv.
Men alla dessa olika problem löser sig tack vare schyssta och stöttande kompisar. Någon gång också för att den enskilda eleven vågar inse att den inte varit schysst och bestämmer sig för att säga förlåt. Så även dessa händelser förstärker i slutändan bokens feelgood-känsla.

Boken berättas som sagt ur olika barns perspektiv vilket ger boken en ytterligare
dimension som gynnar ett empatiskt förhållningssätt gentemot sina klasskompisar. För barnen är väldigt olika och olika situationer känns jobbiga för dem. Någon tycker det är jättejobbigt att släppa pappa, någon tycker det är jobbigt att äta blandad mat medans någon annan tycker det är jobbigt att sitta still på samlingen. Men när berättelsen hela tiden är berättad ur de olika barnens perspektiv får vi insikt och förståelse kring deras känslor och val. Fint!

Jag som pedagog reagerar på några detaljer i boken. Exempelvis att läraren använder en färglek för att organisera ordningen för vilket barn som får hämta sin medhavda frukt, vilket känns extremt utpekade mot de barn som inte har med sig en frukt av olika anledningar. Jag har svårt att se att lärare i förskoleklass skulle organisera sådana lekar även om jag samtidigt förstår författarens val då det är upploppet för att de nya klasskompisarna en stund senare visar empati och generositet mot de barn som antingen saknar frukt eller har fått den mosad i väskan. Så dessa detaljer stör inte mig särskilt mycket ändå. Framförallt reagerar jag nog på att många skolor i verkligheten har den där medhavda fruktrutinen överhuvudtaget.

Men överlag är boken bra och jag tänker den är perfekt för förskollärare i förskoleklasser att högläsa för sin nya grupp i augusti. Perfekt upplägg för att läsa ett kapitel i taget för att sedan diskutera de olika problemen (och lösningarna) som uppstår i varje kapitel.
Men boken passar också som förberedande högläsning i hemmet inför kommande skolstart för nervösa sexåringar.