Nästan bra på livet

Palmkvist, Conny

| 2021

Nästan bra på livet är en svidande vacker berättelse om en fars kärlek till en dotter som inte är som alla andra. När Lova föds är hon varmt efterlängtad. Trots att Conny tvivlar på sin egen förmåga att vara en bra far, älskar han henne bortom alla ord.Men snart väcks en oro inom honom. Varför är det så svårt att få kontakt med Lova? Utvecklas hon verkligen som alla andra barn? Och hur gör man för att nå fram till ett barn som lever i en helt egen värld? När vardagen blir allt svårare att tackla, glider Conny och dottern ifrån varandra.Nästan bra på livet är en självbiografisk roman om att falla igenom som människa, och om att komma tillbaka. Det är aldrig för sent att hitta hem.

En bok som beskriver och berättar om så mycket kärlek. Det är en vacker bok skriven till en mycket älskad dotter. En dotter som till följd av förlossningskomplikationer visar sig vara autistisk. Conny sätt att berätta helt ärligt och öppet om familjens liv går rakt in i hjärtat och man kan riktigt ta på hans värme och kärlek.

Conny Palmkvist har skrivit flera böcker innan men jag har inte läst något av honom innan och kände heller inte till honom. Det är roligt när det ibland dimper ner överraskningspost i brevlådan, det gör att jag får chansen att upptäcka böcker som jag kanske helt skulle ha missat annars.
Nästan bra på livet är en ömsint och vacker hyllning till en dotter. En dotter som inte är som alla andra men som är helt fantastisk på sitt sätt. Conny är öppen och ärlig och bjuder frikostigt på glimtar ur familjens liv. Jag tycker han är oerhört modig som vågar dela med sig av både med- och motgångar. Vi får följa med på resan som får sin start när Lova föds och under flera år framöver, via utredningar, förskolan, det dagliga besöket i affären och familjemys. Det är omöjligt att inte beröras av deras historia. Jag blir både rörd, glad och arg när jag läser. Arg för att familjen får ta emot så mycket fördomar och att en del tror sig ha rätten att komma med dumma kommentarer. Men rörd och glad för den starka kärleken som genomsyrar allt och över alla små framsteg vi får ta del av. Jag hoppas att den här boken når ut till många, så fler kan få ökad förståelse över att alla barn är olika och att de är exceptionella oavsett hur de är! Nästan bra på livet rekommenderas varmt!

Conny Palmkvist - Nästan bra på livet - Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Jag har läst två böcker tidigare av författaren Conny Palmkvist. Romanen ”Två hus vid slutet av en väg”, som jag inte tyckte så värst mycket om. Och så den dokumentära boken ”Hej då, allihopa”, om författarens mamma som får cancer och dör, som jag tyckte var mycket bra. Nu har jag läst ännu en dokumentär bok av Conny Palmkvist, boken ”Nästan bra på livet”, som till största delen handlar om hans dotter som inte är som alla andra. Jag tyckte väldigt mycket om boken. Den är fint skriven och griper tag och berör. Dom flesta av oss kanske har något barn i vår närhet som inte är riktigt som alla andra, och då berör det ju förmodligen lite extra. Jag kan varmt rekommendera boken för en fin läsupplevelse, och kanske för lite större förståelse.

Vacker, gripande och fint skriven!

🌹Boken är Gripande och Vackert skriven.
Den är sorlig & fängslande och
det gör att den
fängslar och sätter spår i sina lyssnare.
Det var inte många stunder av torra ögon här borta😢😢
Jag hoppas att Lova njuter av livet i fulla drag idag.
💜💜💜💜💜 av 5st🌹