Nästan bra på livet

Palmkvist, Conny

| 2021

Hämta bokcirkelfrågor till Nästan bra på livet här >> __________ Nästan bra på livet är en svidande vacker berättelse om en fars kärlek till en dotter som inte är som alla andra. När Lova föds är hon varmt efterlängtad. Trots att Conny tvivlar på sin egen förmåga att vara en bra far, älskar han henne bortom alla ord.Men snart väcks en oro inom honom. Varför är det så svårt att få kontakt med Lova? Utvecklas hon verkligen som alla andra barn? Och hur gör man för att nå fram till ett barn som lever i en helt egen värld? När vardagen blir allt svårare att tackla, glider Conny och dottern ifrån varandra.Nästan bra på livet är en självbiografisk roman om att falla igenom som människa, och om att komma tillbaka. Det är aldrig för sent att hitta hem.

Astrid Olsson

2023-10-21

Jag tror nästan boken förändrade mitt sätt att se på de här särskilda barnen. Jag glömmer den aldrig.

2021-08-14

En hudlös berättelse om författarens känslor.

När Lova föds är hon varmt efterlängtad, under förlossningen drabbas Lovas mamma av komplikationer och under några dagar står pappa Conny ensam med sin nyfödda dotter och ska knyta de första staka banden till sitt barn. Efter en tid hemma så smyger sig en oro in i deras liv, Varför är det så svårt att få kontakt med dottern? Och Utvecklas hon verkligen som andra barn?

Det här är en stark och gripande bok där Conny öppet och ärligt låter mig som läsare få komma in i familjens innersta hjärta och ta del av tankar, känslor och oro som de upplever kring sin dotter och deras roll som förälder. Att få ett barn som inte är som "alla andra", Hur bemöter och hanterar jag det som förälder? Inte bara hur ska jag hantera mina känslor kring mitt egna barn, utan också hur omvärlden ser på mitt barn, hur ska jag bemöta det? Vad ska jag göra för att mitt barn ska må bra och utvecklas? Visst är det något alla föräldrar brottas med, men har man barn med funktionshinder så blir vardagen och världen lite annorlunda, men kärleken till sitt barn är precis lika stark oavsett om mitt barn är född med eller utan ett funktionshinder och det tycker jag Conny skriver så fint i sin bok - Kärleken till sin dotter och det fina band som de skapar tillsammans, det är vackert.

Bettan_bokprataren

2021-02-08

En bok som beskriver och berättar om så mycket kärlek. Det är en vacker bok skriven till en mycket älskad dotter. En dotter som till följd av förlossningskomplikationer visar sig vara autistisk. Conny sätt att berätta helt ärligt och öppet om familjens liv går rakt in i hjärtat och man kan riktigt ta på hans värme och kärlek.

2021-01-28

Conny Palmkvist - Nästan bra på livet - Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Jag har läst två böcker tidigare av författaren Conny Palmkvist. Romanen ”Två hus vid slutet av en väg”, som jag inte tyckte så värst mycket om. Och så den dokumentära boken ”Hej då, allihopa”, om författarens mamma som får cancer och dör, som jag tyckte var mycket bra. Nu har jag läst ännu en dokumentär bok av Conny Palmkvist, boken ”Nästan bra på livet”, som till största delen handlar om hans dotter som inte är som alla andra. Jag tyckte väldigt mycket om boken. Den är fint skriven och griper tag och berör. Dom flesta av oss kanske har något barn i vår närhet som inte är riktigt som alla andra, och då berör det ju förmodligen lite extra. Jag kan varmt rekommendera boken för en fin läsupplevelse, och kanske för lite större förståelse.

Vacker, gripande och fint skriven!

🌹Boken är Gripande och Vackert skriven.
Den är sorlig & fängslande och
det gör att den
fängslar och sätter spår i sina lyssnare.
Det var inte många stunder av torra ögon här borta😢😢
Jag hoppas att Lova njuter av livet i fulla drag idag.
💜💜💜💜💜 av 5st🌹