Önska kostar ingenting

Lövestam, Sara

| 2017

Kouplan försöker samla hundra burkar om dagen. Pengarna han fick för sin privatutredning i höstas är slut nu, och hans annons på Blocket helt obesvarad. Flest burkar hittar han på Lidingö.Jenny Svärd är borgarråd och allt utom lättlurad. Därför är det omöjligt att hennes älskarinna kan ha lurat henne på tvåhundra tusen kronor och sedan försvunnit spårlöst. Ändå har det hänt. Hon är förbannad och ytterst generad, och den enda som hör henne är killen som rotar i papperskorgen bakom henne.Själv påstår han att han i själva verket är privatdetektiv.Kouplans jakt på Jennys bedragerska leder honom till andra platser och nya sanningar. ?Hämnas?, är Jennys tydliga instruktion. Det visar sig vara lättare sagt än gjort.Önska kostar ingentingär Sara Lövestams sjunde roman, och den andra boken om Kouplan.

2022-10-13

För ganska många år sedan köpte jag de två första delarna i serien om den ovanliga privatdeckaren Kouplan och det tog två år innan jag läste den första boken. Då passade jag på när jag behövde en e-bok på en Spanien-resa. Nu när det äntligen var dags att återigen åka till Spanien så tänkte jag att det här väl kunde bli en tradition så jag plockade fram Önska kostar ingenting. Även om den nu faktiskt blev utläst innan jag åkte.

Det mesta jag skrev om första delen stämmer bra även för denna. Jag vill fortfarande inte kalla detta för deckare, i alla fall inte om man med det menar våld, blod och mord. Det är mer en berättelse om en mycket intressant karaktär. Med en vardag som inte alls liknar min. Det måste finnas många liknande öden där ute. Till min stora överraskning och glädje så förflyttar vi oss till (bland annat) Göteborg i den här boken. En extra bonus.

Efter att ha läst Önska kostar ingenting så är jag glad att jag redan har köpt på mig de efterföljande två delarna och så hoppas jag att det inte ska ta riktigt så många år innan jag läser tredje delen. Jag vill veta hur det ska gå för Kouplan.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/10/bok-onska-kostar-ingenting-av-sara.html

Gunnel Lindström

2017-10-24

Känns som en upprepning av den första boken i serien.

Therese

2017-05-23

Vardagsspänning i bok 2 på Kouplanserien.

2016-12-18

Fascinerande ömsint, småspännande och lite humoristisk fortsättning på inledningen om den papperslösa "privatdetektiven" Kouplan. Vilsen både i världen och könet åtar sig denne charmige person att lösa andras problem. Det är mycket välskrivet och ytterst läsvärt!

2015-11-28

Helt okej fortsättning på Kouplan. Jag gillar hela hämndupplägget, tycker dock inte att Sara når upp till sina vanligt höga höjder. Lättläst.

2015-11-17

Lite för lik första boken om Kouplan.

Önska kostar ingenting är en fristående fortsättning på Sanning med modifikation. Precis som i första boken om Kouplan är det ett detektivjobb som ska utföras. Denna gång ska han jaga rätt på Amanda som lurat Jenny på en hel del pengar. Vi får följa med Kouplan när han reser med sin skrala kassa från stad till stad i sitt sökande, samtidigt som han själv måste hålla sig undan. Det är ingen lätt uppgift precis. Men det är spännande, så spännande att jag går omkring med boken och läser samtidigt. Jag vet inte riktigt vad det är hos Sara Lövestam, men hon har en speciell ton i sina böcker som får mig fast och jag kan inte sluta att läsa. Huvudpersonen i denna boken, Kouplan, blir jag väldigt fäst vid och känner att jag vill ta under mina vingars beskydd. Han är nog världens snällaste privatdetektiv som utför sitt jobb med mycket stor empati. Måtte det gå bra för honom......Vi får väl se hur författaren har tänkt sig det hela. För det måste väl bli fler böcker om Kouplan......

Betyg 5 av 5

2015-10-07

Betyg: 5 av 5.

?Önska kostar ingenting? är en fristående fortsättning på boken ?Sanning med modifikation? som kom ut i mars i år. Så här skrev jag om ?Sanning med modifikation?:

?Sara Lövestam är en av mina absoluta favoritförfattare. Det här är hennes femte roman, och jag har älskat alla hennes fyra tidigare.

Här är länkar till mina recensioner av hennes tidigare fyra romaner, plus en faktabok: ?Udda?, ?I havet finns så många stora fiskar?, ?Tillbaka till henne?, ?Hjärta av jazz?, och ?Grejen med verb?.

Det som är härligt med Saras böcker, det är att dom är så väldigt olika varandra. Oftast så har ju författare en genre eller en viss stil som dom håller sig till, men det gäller inte Sara.

Fast hennes underbara sätt att skriva, det går igen i alla hennes böcker. Och hennes kärlek till lite udda och annorlunda människor också. Och hon står alltid upp för dom ?små? människorna.

Det känns nästan som jag är lite partisk när det gäller Sara Lövestams böcker, för jag visste att jag skulle älska den här boken, redan innan jag hade börjat på den.

?Sanning med modifikation? är en roman, men man skulle nästan också kunna kalla det en detektivroman. För det handlar ju om en privatdetektiv som letar efter en försvunnen flicka. Boken är den första delen i en planerad serie böcker om privatdetektiven Kouplan. Och jag ser verkligen fram emot att följa den härliga karaktären Kouplan i kommande böcker.

Boken är mycket välskriven och lättläst. Den är helt oförutsägbar, och har mycket bra tecknade karaktärer. Man känner verkligen med människorna, och boken är både gripande och spännande. Rekommenderar varmt boken, precis som Sara Lövestams tidigare romaner.?

(Och sen jag skrev det ovanstående, har även Sara Lövestam utkommit med ännu en roman, en ungdomsbok, som heter ?Som eld?. Här är en länk till min recension av den: https://bimsblogg.wordpress.com/2015/07/29/som-eld-av-sara-lovestam/).

?Önska kostar ingenting? är precis lika bra som den föregående boken i serien. Det är så härligt att ha superhöga förväntningar på en bok, och sen så lever den så självklart upp till dom.

Dom (hittills) två böckerna om Kouplan är verkligen inte lika några andra böcker. Dom är så speciella, med helt unika huvudpersoner. Jag hoppas verkligen att det blir många böcker om privatdetektiven Kouplan, för jag vill ju veta hur det kommer att gå för honom.

Rekommenderar absolut den här boken, men läs först ?Sanning med modifikation?.