När vi faller

Spänningsmästaren Gabriella Ullberg Westin släpper sjunde delen i Morden i Hudiksvall-serien. När vi faller är en historia om rikedom, fattigdom och en djup önskan om att räcka till.En varm morgon i juli hittas den framgångsrike företagaren Jens Hult död. Nyheten kommer som en chock för invånarna i Hudiksvall, som sett Jens och hans barndomsvän Vera Hildingson sätta staden på kartan. Hantverkaren Henry Frisk stretar på för att få ekonomin att gå ihop som ensamstående pappa. En dag får han ett erbjudande som skulle ge honom pengar han aldrig trodde han kunde få, men det medför att han måste begå ett brott. Vad är han beredd att offra för att ge tonårssonen Dexter det han behöver? Kriminalinspektör Johan Rokka får fallet med Jens Hult på sitt bord. Ingenting är vad det först verkar vara, och utredningen blir alltmer komplex. Dessutom påverkas han privat, då relationen med kollegan...

Idas Recensioner

2021-08-12

Detta är första boken jag läser skriven av Gabriella Ullberg Westin och verkligen inte den sista! När vi faller bjöd på en händelserik handling fylld av intriger och intressanta karaktärer. Från början hade jag svårt att komma in i handlingen, men efter några kapitel hade jag istället svårt att sluta läsa.

Boken är aktuell och tar upp intressanta ämnen som skapar en nyfikenhet hos läsaren, dessutom är handlingen så välskriven att läsaren inte har en aning om vem som är mördaren förrän de sista sidorna. Jag blev positivt överraskad av Gabriella Ullberg Westins skrivande, för hon har en personlig och genomtänkt känsla genom hela boken. Dock blev det enligt mig lite för beskrivande på vissa ställen (till exempel vissa miljöer), vilket fick mig att vilja hoppa över vissa stycken.

Ibland kändes karaktärerna och vissa händelser överdrivna, och jag kom på mig själv att undra vad karaktärerna egentligen höll på med. Karaktärerna tog ofta dåliga beslut och kunde inte heller ta konsekvenserna av det, och vissa karaktärer kändes inte alls trovärdiga. Men samtidigt är detta en del av bokens charm, då det blir kaos och spännande i varje kapitel.

När vi faller är en spännande kriminalroman som genom intressanta karaktärer och en väl genomtänkt handling fångar läsaren med storm. Jag kommer absolut läsa mer av Gabriella Ullberg Westin!

idasrecensioner.se

När vi faller är den sjunde och fristående boken i serien Morden i Hudiksvall där vi återigen för möta och följa polisen Johan Rokka och hans kollega Janna Weissmann. En varm morgon i juli hittas den framgångsrike företagaren Jens Hult död och nyheten kommer som en chock för invånarna. Johan får fallet på sitt bord och ingenting verkar vara som det först verkar utan utredningen blir mer komplex för var dag som går.

Jag är så imponerad av Gabriella, hur hon lyckas skriva en serie med sju böcker och alla är ruskigt bra - Wow! Den här sista boken är precis som alla andra - lysande, välskriven, spännande, håller ett högt tempo och driv framåt. Jag vill inte sluta läsa, utan jag vänder bland så snabbt jag kan för att få veta hur det ska gå och sluta, det blir en rafflande läsning med ett slut som lämnar en liten cliffhanger för framtiden. Det jag gillar så mycket med dessa böcker är att jag får en blandning av Rokkas och Jannas privatliv och deras arbete som poliser, det blir en deckarroman som bjuder på mycket.

ElinsBokhylla

2021-05-09

Hudiksvalls polisen får ett lite annorlunda mord på sitt bord när det först verkar vara ett självmord, som senare visar sig var en olycka om inte till och med vållande till en annans död. Parallellt med mordutredningen får man även följa relationen mellan Johan Rokka och Janna Weissmann och den är allt annat än lycklig. Jag tycker att det var bra att Ullberg Westin inte valde att låta de leva lyckliga i alla sina dar, utan att hon faktiskt slängde in lite dramatik mellan dem. För mig gör det deras relation lite mer trovärdig och sann, man kan lättare relatera till karaktärerna då. Vilket jag tycker att man ofta inte kan, just för att det är så perfekt och lyckligt.

Återigen har Gabriella Ullberg Westin lyckats skriva en spännande och intressant bok, en bok som handlar om girighet och hemligheter, samt grymhet och kärlek.

Jag förvånas fortfarande över hur författare lyckas binda ihop alla karaktärer, händelser och känslor i slutet av boken. Även denna gång har Gabriella Ullberg Westin lyckats knyta ihop intrigerna, karaktärernas liv och mordutredningen på ett väldigt bra sätt. Det är lätt att följa med i handlingen och även om det är rätt så många karaktärer så kan man lätt hålla isär dem utan att de blandas ihop alltför mycket.

Kapitlen är väldigt spännande, det var många gånger som jag hade svårt att lägga ifrån mig boken och ville bara läsa mer och mer. Något som jag var lite annorlunda i denna bok till skillnad från de andra delarna var att jag upplevde att kapitlen inte var riktigt lika långa som förut och det var ett stort plus för mig.

När Vi Faller av Gabriella Ullberg Westin är en spännande bok som är svår att lägga ifrån sig. Karaktärerna, gamla som nya får en att sugas in i boken och handlingen och man vill bara läsa mer om mer. En välskriven och bra bok som jag verkligen kan rekommendera er alla att läsa!

Monica Bäckelin

2021-05-06

Vilken bra serie. Läs den, betyg 4,5

Lysande, spännande och välskriven!

Bettan_bokprataren

2021-04-19

Återigen prickar Gabriella helt rätt när det kommer till att hitta en intrig som tagen ur det verkliga livet, den känns äkta och fungerar fullt ut.
Gabriella har nu verkligen etablerat sig i den yttersta författarskaran då det kommer till spänning i Sverige.
Hon har hamnat på min topp 5 lista och jag blir aldrig besviken.

När vi faller är inget undantag och jag är fast i boken från första sidan.
Precis som jag skrev i min tidigare recension så bör du ha god tid på dig för du vill förmodligen precis som jag sträckläsa denna bladvändare.
Man måste bara få veta ... Hur ska det gå? Vem och varför?

Vi bjuds på ett rasande tempo med personbeskrivningar och miljöskildringar som ger mig bilder som om det rullade en action film framför mig. Jag skulle inte bli förvånad om detta är nästa stora TV satsning inom en snar framtid.

LÄS! Den är hur bra som helst.
Den här är Gabriellas bästa hittills i serien och då är de tidigare jag läst sjukt bra!