När Tomten blev av med sitt skägg

Wahlund, Nina

Dagen innan julafton vaknar Tomten utan skägg. En Tomte utan skägg, det går väl ändå inte? Medan klockan tickar närmare julafton gör Tomtemor och tomtenissarna allt vad de kan för att få ordning på den skägglösa Tomten. Men när tomtenissen Fixaren inkluderar den livsfarliga Bäärtil, då är det på väg att gå riktigt illa.När Tomten blev av med sitt skägg visar på vikten av att hjälpas åt och att det aldrig är för sent att göra rätt för sig.

AC;
Detta är en gullig och spännande historia där slutet inte är helt lätt att räkna ut. Kanske ska denna bok lära oss att man inte ska klaga utan vara nöjd samt att det är fint att hjälpas åt.

Illustrationerna är roliga, färgglada och det finns många detaljer att titta på under läsningen. Det är ganska mycket text i boken men det märks inte av.

En bok som fick oss att komma i julstämning.

Charmig, rolig och skickligt illustrerad!

Treåringarna tycker: Trots ganska fullsmockat med text på varje uppslag, valde jag att försöka läsa berättelsen utan omsvep för treåringarna, och de satt stilla och lyssnade på hela boken, vilket jag blev imponerad av. Absolut roligast tyckte de att det var när jag sa Bäärtil och lät som ett får men de tyckte också väldigt synd om tomten som inte hade något skägg längre.

Femåringen tycker: Femåringen är van att läsa längre böcker tillsammans med en vuxen, så det var inga problem att lyssna för honom. Han tyckte också om Bäärtil, och tyckte synd om tomten men det allra roligaste för honom var nog när tomten provade de olika ”skäggen” som nissarna dök upp med.

Mamman tycker: Nina Wahlund har skrivit en väldigt spännande historia som Emmalill Franks illustrationer förstärker. Det finns många små finurligheter att hitta på uppslagen, ända ner till lussebullarna på Tomtens pyjamas. Det är inte särskilt mycket ”dötid” under bokens gång, vilket absolut bidrog till att mina mindre barn klarade av att lyssna på hela i ett svep, trots att de är flera år yngre än målgruppen. Ändå kan jag tänka mig att boken passar allra bäst för de som är just 6–9 år, eftersom de kan förstå budskapet på ett annat sätt.

Jag tycker om själva grundhistorien. Tomten klagar faktiskt väldigt mycket på sitt skägg i början, och förstår inte alls hur mycket det betyder för honom förrän det är borta. Tyckte också att det var väldigt smart uttänkt, för jag kunde inte alls räkna ut hur skägget hade försvunnit och slutet är supermysigt.

Bokfrun

2020-12-18

Vart har tomtens skägg tagit vägen? Ja det får du veta när du läser den här fina boken, eller hmm det kanske du inte alls får veta.
Jaja det märker du själv när du läser den för den här boken får du inte missa :-)
Den är både lättläst och bra med mysiga illustrationer. Håll utkik efter mössen vetja!
Passa på att läs den för ditt barn nu innan det är dags för den riktiga tomten att komma. Kanske barnen har mer överseende med att tomten inte alltid är lika vacker som på film, att även han kan råka ut för saker:-D och då kanske det inte gör så mycket att den där tomtens (som kommer till er) ansikte blir lite mer buligt och snedare för varje år som går
:-D
Skämt och sido.
Det är helt enkelt en härlig bok!

Jag har läst När Tomten blev av med sitt skägg med text av Nina Wahlund och illustrationer av Emmalill Frank, boken är utgiven av Visto förlag 2020. Dagen före julafton vaknar Tomten utan skägg. Tomten oroar sig för hur det ska gå, ska barnen känna igen honom när han delar ut julklappar? Tomten behöver få tillbaka sitt skägg! Tomtenissarna och Tomtemor försöker på olika, kreativa sätt hjälpa Tomten att lösa skäggproblemet. När Tomten blev av med sitt skägg är en fin julsaga som jag verkligen vill rekommendera! Berättelsen är charmig och rolig precis som de färgglada och gulliga illustrationerna. Boken som är en bilderbok riktar sig till ålderskategorin 6-9 år och det tycker jag är en bra riktlinje. Jag tror också att den passar barn som orkar med böcker med mycket text från fyra år. När Tomten blev av med sitt skägg är en riktig trevlig julbok och är ett fint julklappstips!

Stinas_boksida

2020-12-14

Det är två dagar kvar till julafton och Tomten och nissarna ska sätta sig att äta. De har jobbat hårt i leksaksverkstaden och är jätte hungriga.

Tomten har problem med sitt stora skägg, för det fastnar alltid en massa i det. Han bestämmer sig för ett bad, så det blir rent innan han lägger sig.

Dagen efter vaknar Tomten och upptäcker att skägget är borta.

Hur ska detta gå? Hur har skägget kunna försvinna? En Tomte utan skägg, det går ju inte.

En helt underbar julbok. Den är rolig, mysig och fin med härliga karaktärer. Den visar hur vi hjälps åt när det behövs, men även att man ska vara ärlig.

Illustrationerna är färgglada och väldigt fina med mycket att titta på.