När tomtarna vaknar

Hultgren, Lena

I den här boken, som du får lyssna på eller läsa själv, får du veta vad en speciell tomtefamilj gör när de vaknar efter julen. Berättelsen är skriven på rim och innehåller en otrolig och rolig blandning av gammalt och nytt. Därför finns det ord och uttryck som den vuxna kan förklara för barnet som lyssnar. Illustrationerna är gjorda av Sara N Bergman. Hennes bilder är målande, beskrivande, fantasifulla och humoristiska med mängder av små överraskande detaljer.  Författaren Lena Hultgren har fått Svenska Akademiens pris för Läsgåvan, en serie läseböcker om den lilla figuren Mini. Hon har också fått SKAPS musikpris samt Sveriges Läromedelsförfattares Förbunds pris Lärkan. Lena skriver både verklighetsnära och fantasifulla böcker som ger läsglädje samtidigt som de väcker känslor av olika slag.

Denna julberättelse är en rolig blandning mellan en traditionell berättelse med Tomten, Tomtemor och tomtenissarna.
Men samtidigt så har den en modern twist nämligen - vad gör de när det ej är jul?
På rim får vi följa en berättelse när julen är slut och alla är ruskigt trötta på julmat - så då blir det pizza!
Och när det är dags för att skicka tomtekläderna på tvätt får de fel kläder levererade tillbaka - så de blir en brokig skara tomtenissar klädda som superhjälte, ballerina, nyckelpiga osv.
Genom otroligt fina illustrationer får vi följa nissarna under deras vardag och historian avslutas med att hela gänget drar på solsemester med släden men lovar att komma tillbaka i lagom tid för jul.

En rolig annorlunda julsaga alltså. Hela boken är skriven på rim och det tycker jag Lena Hultgren lyckas bra med. Att skriva en bra bok på rim som barnen också tar till sig verkar vara en konst, men hon lyckas. Rimmen är välskrivna samtidigt som texten är konkret så det blir lätt för barnen att hänga med i sammanhanget.

En rolig, lite tokig men stämningsfull berättelse.

Har du som jag alltid undrat vad tomtar gör mellan varje jul? I boken "När tomtarna vaknar" får vi ta del av en speciell tomtefamilj gör när de vaknar efter julen.
🎅🏻
Berättelsen är skriven på rim och vers och innehåller en otrolig och rolig blandning av gammalt och nytt. Därför finns det ord och uttryck som den vuxna kan förklara för barnet som lyssnar. Att skriva med rim är bra för barns språkutveckling. illustrationerna är helt otroliga välskapade, målande, fantasifulla och roliga med små överraskande detaljer som den humanistiska händelsen som när tomtenissarnas får fel kläder tillbaka från tvätteriet.
🎅🏻
Det här är en mysig och rolig bilderbok som passar ypperligt som högläsningsbok. Med det detaljerade bilderna upptäcker man nya saker i bilderna varje gång man läser boken.

När tomtarna vaknar är en helt underbar bilderbok på rim. En berättelse om vad tomten och hans nissar gör när det inte är jul. Illustrationerna är helt underbara! Det här blev en favorit direkt! Köp den! Låna den! Författare Lena Hultgren
Illustrationer Sara N Bergman
Idus förlag