När stjärnor tänds i natten

Uddgren, Camilla

"Jag blev kall. Lämnade inget utrymme för att känna. Känslor fick mig att ramla ner i det mörka hålet. En isig fasad, en gåpåig attityd och en vilja av stål var det enda som kunde få mig att stanna kvar i livet. Jag slogs, stängde av och kämpade för mitt liv. Polisen berömde mitt lugn och mitt mod. De skrev och skrev utifrån min berättelse. Synade märken, avrivet hår och rivsår. Tog med sig mina krossade hårspännen och min trasiga tröja. Tackade för sig och gick." Boken är en gripande och stark livsberättelse om hur en flicka utsätts för misshandel och övergrepp genom sin uppväxt. Den skildrar livet med barnets ögon då hon försöker fly känslorna av förnedring och skam genom att prestera och vara duktig.       När hon i tonåren blir fysiskt sjuk och faller ner i svår ångest kommer hon till slut till en vändpunkt.    "Vill du bli frisk?" frågar läkaren och någonting inom henne brister....

Cecilia Andersson

Sträckläste!!

Anna Maria Eriksson

2021-12-22

Jag grät och skrattade om vartannat! Rekommenderar till alla mina vänner!

Anna Maria Eriksson

2021-12-22

Jag grät och skrattade om vartannat! Rekommenderar till alla mina vänner!

Tina Nilsson

2021-09-10

Sträckläste på en dag

Hans Bergwall

2021-09-08

Mycket gripande

Boken är en livsberättelse om en liten flicka som utsatts för misshandel och övergrepp genom sin uppväxt. Den skildrar hur flickan genom livet flyr sina känslor för att överleva och visa upp sig genom att vara duktig, tills hon en dag i tonåren blir fysiskt sjuk och hon faller ihop. Läkaren ställer frågan "Vill du bli frisk?" Någonting brister och hon kommer till en vändpunkt.

Den här boken har en gripande och fängslande livshistoria som berör. Boken har korta kapitel, vilket gör att den blir lättläst och går snabbt att läsa, trots att det är en stark och tung berättelse. Jag imponeras av vilken styrka och kämparglöd som finns i denna flicka som får utstå så mycket under sin uppväxt - Hur hon skriker efter uppmärksamhet, kärlek, omsorg, att bli sedd och få bekräftelse och hur hon hittar ett sätt genom att vara duktig och prestera framförallt i skolan tills en dag då kroppen säger ifrån och hon inte orkar mer. Att sedan få läsa om hennes återhämtning och hur hon hyllar livet är inspirerande, att våga släppa taget om saker, våga förlåta och våga leva livet - det är starkt.

Susanne Billman

2021-04-03

Lättläst, gripande och en fängslande historia

Kajsa Nilsson

2021-03-15

En rättfram och oerhört modig berättelse som med sitt målande språk går rakt in i hjärtat. Lättläst trots sitt innehåll tack vare växlande tempo och upplägg av kapitel som ger läsaren ett, ibland välbehövligt, andrum. Mycket bra. Läs den. Bara läs den.

Lars D Andersson

2021-02-03

En intagande bok och en stor kärleksförklaring till livet.

Christian Johansson

2021-01-29

Gripande från första sidan med ett innehåll som verkligen leder in till eftertanke och reflektion. Kort och gott en bra och läsvärd bok som jag varmt rekommenderar.

Anna Stenfeldt

2021-01-18

En otroligt gripande skildring om en flickas liv och uppväxt som lämnade mig väldigt berörd på många plan. Fantastiskt vackert, hoppfullt och kärleksfullt skrivet trots smärta och tragik.

Karin Johansson

2021-01-18

Den berörde mig väldigt djupt. Jag kunde inte sluta läsa.

Kristina Lundgren

2020-12-29

En livsberättelse som berör! Man kan riktigt känna barnets oro och senare ångest, men trots allt finns kärleken och harmonin i vuxen ålder.

Å

Åsa Nilsson

2020-12-01

Jag fick ont i magen och kände hur ångesten kom krypande och ville inte läsa mer, men var tvungen att fortsätta. Den tar med dig på en resa som är skrämmande och det känns som man är där, det var länge sedan som en bok engagerade och tog tag i mej på detta vis. Den är lättläst och välskriven så alla kan förstå. Den berör på djupet och du kommer inte undan.

Thomas Notini

2020-11-30

Med ett vackert, nästan poetisk språk, sätter Camilla Uddgren ord på en skakande livsberättelse som sist och slutligen mynnar ut i en lovsång till Livet. En bok om försoning med de svartaste och tyngsta upplevelser en ung människa kan utsättas för och om en okuvlig bejakelse av det Goda, det Sanna och det Sköna. En bok som varje läsare kan lära sig något viktigt av.

Martin Bryngelsson

2020-11-29

Kunde inte sluta läsa, mina övriga "viktiga" sysslor fick vänta, denna bok behövde läsas nu! Gripande berättelse om barnets känslor och upplevelser, att följa hur stjärnorna tändes i natten gav mig hopp, kan ge många kraften och modet att komma vidare, nå djupare, våga leva!

Thomas Säfström

2020-11-25

Utlämnande, modigt och hoppfullt

Cecilia Frank

2020-11-25

Fantastisk bok! Gripande, välskriven och stark berättelse!

Stefan Andersson

2020-11-22

Sträckläste den! Välskriven och gripande

Lisa Ekman

2020-11-18

Lite annorlunda biografi som gav mig både rysningar, vemod och insikter. Kändes bra att det inte blev en ”framgångssaga” som hon skriver i förordet utan en mer riktig beskrivning av hur ett liv kan vara. Lättläst men samtidigt djup bok om ett liv.

Anna Nilsson

2020-11-17

En mycket stark och gripande berättelse!