När repet brister

Bauer, Belinda

Ny fristående thriller nominerad till 2018 års Man Booker Prize »Den bästa kriminalroman jag läst på väldigt länge.«  Val McDermid »Nu är det Jack som bestämmer«, sa deras mamma innan hon gick för att hämta hjälp. »Jag är strax tillbaka.« Elvaårige Jack och hans två systrar sitter kvar i den kvalmiga bilen, där de småbråkar och gnäller och leker Ett skepp kommer lastat medan de väntar på sin mamma. Men deras mamma kommer inte tillbaka. Aldrig någonsin. Och Jacks och hans systrars liv förändras för all framtid. Tre år senare vaknar den gravida Catherine While med en otäck känsla av att någon befinner sig i huset. Kort därefter hör hon ett ljud som bekräftar hennes misstankar. Catherine lyckas skrämma bort inkräktaren, men när hon återvänder till sovrummet väntar en obehaglig överraskning vid hennes säng. En kniv och ett kort meddelande: »Jag kunde ha dödat dig.«  Mot bättre...

2023-08-09

Belinda Bauer har varit något av en favorit i många år nu och när jag kände att jag behövde säkra kort att läsa (efter en holmgång med en sällsamt tråkig bok) så tyckte jag att det kunde vara dags för När repet brister. Förväntningarna var höga och hon levde upp till dem allihop.

Även i den här boken handlar det om utsatta barn, något som verkar vara Belinda Bauers kännetecken. Hon gör det så fantastiskt bra. Jag blir så ledsen av att läsa det, vilket ju förmodligen är meningen, men det är så sällan det lyckas. Det kan ju bli en billig poäng, så att säga, men det görs på ett så fint sätt att det berör på djupet. Det är mörkt och tragiskt, men inte hopplöst.

När repet brister är en märklig översättning av originaltiteln Snap, som säger mer om vad det handlar om. Den svenska titeln ... är det verkligen ett vedertaget uttryck? Jag har aldrig hört det. Nu har jag ingen mer oläst av Belinda Bauer i hyllan, så när översätts Exit?

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/08/bok-nar-repet-brister-av-belinda-bauer.html

Maria B

2021-07-02

Spännande och sorglig på samma gång. Fint skriven och även med en skopa humor.

2020-09-01

Bra men kan inte riktigt sätta fingret på varför. För den var spännande men inte riktigt på ett traditionellt thrillersätt, men i varje fall läsvärd!

A H

2020-08-10

. Läsvärd

2020-08-04

Betyg: 4 av 5.

Henrik Johansson

2020-05-08

Alldeles lysande spänning. Mitt i allt elände finns också glimten i ögat.

Maria Jacobsson

2019-09-19

Riktigt bra och lättläst bladvändare som suger tag i mig. Personerna känns verkliga och lever i sina egna världar, misslyckade och lyckade. Huvudpersonen Jack är lätt att fatta tycke för, trots att han inte är Guds bästa barn. Han gör så gott han kan på sitt eget sätt, men det blir inte alltid så lyckat.
Spännande och annorlunda. Jag blir nyfiken på författarens övriga böcker!

2019-08-08

Så spännande, så katastrofalt och samtidigt så charmigt och lite vackert! Aldrig tidigare har jag väl lagt ifrån mig en deckare om mord, inbrott och elände med ett leende på läpparna men det gör jag nu. Belinda Bauer är enastående i sin människoskildring på gott och ont!

Kim M. Kimselius

2019-07-25

Snap av Belinda Bauer är en rysligt spännande thriller. Som vanligt är karaktärerna knivskarpa, men med många bottnar. Författaren griper tag och håller mig fången genom hela boken. Ljudboken är på engelska och inläsaren Andrew Wincotts röst förhöjer verkligen boken. Riktigt bra inläst och en läskigt otäck historia.

Berättelsen börjar med Jack. Det är han som nu bestämmer säger hans mor, och lämnar honom i bilen med de två småsyskonen för att hämta hjälp när bilen har gått sönder. Men hans mamma kommer inte tillbaka. Hon kommer aldrig tillbaka. Jack och hans två systrar stannar så länge de mäktar med, men till slut ger de sig av för att leta upp deras mamma.

Tre år senare är Jack femton år och bestämmer fortfarande över småsyskonen.

I en annan del av staden vaknar en ung kvinna upp och hittar en kniv vid sida av sängen med en lapp där det står "Jag skulle ha kunnat döda dig!"

Polisen gör allt för att hitta inbrottstjuven som gäckar dem. Och Jack gör allt i sin tur för att hitta mammans mördare.

En mycket annorlunda berättelse, lika mästerligt skriven som alla Belinda Bauers tidigare böcker. Hon höll mig på sträckbänken genom hela berättelsen och gav mig knappt andhämtningspaus. Läs boken! Otroligt bra!

2019-06-18

”När repet brister” av Belinda Bauer är en riktigt bra, otäck och sorglig deckare. Boken handlar om Jack och hans två systrar som förlorar sin mamma när hon försvinner. Barnens liv förändras för alltid. Tre år senare får den gravida Catherine en känsla av att någon befinner sig i hennes hus. En obehaglig överraskning väntar henne när hon kommer tillbaka till sovrummet.

Bit för bit får man som läsare ledtrådar till hur de båda händelserna hänger ihop. Boken är välskriven och händelserik. Som mamma brister mitt hjärta för de tre barnens öde. ”När repet brister är en spännande kriminalroman med en twist. Den är svår att släppa förrän boken är utläst, vilket för mig är ett gott betyg till författaren. Jag har inte läst något av Belinda Bauer förut, men vill läsa mer. Denna gav mersmak!

Spännande, stark & suggestiv!

2019-06-06

Mycket bra spänning, en bladvändare. Som vanligt är Belindas ton både brittisk och mörk och delar med sig av tragedier.