När natten är som ljusast

Hashimi, Nadia

Av författaren till Pärlan som sprängde sitt skal.Fereiba har aldrig upplevt en större kärlek än den till sin make, Mahmoud, och deras familj. De lever ett lyckligt medelklassliv i Afghanistan med utbildning och välbetalda arbeten.  Men deras liv förändras hastigt när krig utbryter och talibanerna tar över makten i landet. Mahmoud, som är civilingenjör, blir måltavla för den nya fundamentalistiska regimen och mördas. Fereiba tvingas fly Kabul med deras tre barn och har bara en chans att överleva: hon måste ta sig till sin syster i England.  Med förfalskade papper påbörjar Fereiba en farlig flykt genom Afghanistan. Utmattad och förkrossad lyckas hon, dold av nattens mörker, ta sin familj över gränsen till Iran och hela vägen till Grekland. Men bland folkmassorna på en stimmig marknad försvinner plötsligt hennes tonårsson, Saleem, från resten av familjen. Fereiba står inför...

Ingrid Bergenudd

2022-07-12

Intressant skildring av seder i Afghanistan. Man får följa hur livet blir efter talibanernas maktövertagande och hur det är att vara flykting. Mycket spännande, man har svårt att släppa boken.

Kristina Carlsson

2022-06-19

En roman som man sträckläser!

Ellinor

2021-10-20

Sentimental och långrandig.

2021-01-16

Pärlan som sprängde sitt skal var en helt fantastisk bok. Efter den läsningen har jag haft koll på henne, kan hon komma med något mer, lika bra.
Absolut, ännu en gripande, välskriven, grym och samtidigt en vacker läsning

Eva Pettersson

2020-12-25

Efter att ha läst och förundrats över författarens förra bok, Pärlan som sprängde sitt skal, så hade jag väldigt höga förväntningar även på denna bok. Och mina förväntningar infriades! I denna bok får vi följa Fereba och hennes uppväxt i ett alltmer talibanstyrt och kvinnoförtryckande Afghanistan, och senare även hennes och barnens farliga flykt genom Europa och sökandet efter trygghet och tillhörighet. Fantastiskt välformulerade och vackra beskrivningar av Afghanistan, blandat med realistiska och känslofyllda beskrivningar av tiden på flykt. Läs den!