När jag var stor och du var liten

- Varför är jag inte med på det där fotot? - Du fanns inte då. - Vadå inte fanns? - Du var inte född då. - Jamen, nånstans var jag väl? - Inte vet jag. Du var väl nån annanstans. Det är bra att vara minst i familjen. Det finns någon att se upp till, någon som kan hjälpa och någon som kan förklara när man inte förstår. Men ibland är det orättvist! Hur rolig är en trehjuling jämfört med en stor, blank cykel? Och varför måste man vänta så länge på att få börja skolan. Jujja Wieslander, mest känd för sina böcker om Mamma Mu och Kråkan och Emma Adbåge, Augustprisvinnare för sin hyllade Gropen, har tillsammans skapat en bilderbok om två systrar. Om hur det är att alltid vara minst eller störst och hur det skulle vara om man bytte roller. Om storasyster fick gå och lägga sig först och lillasyster vara uppe sent. När jag var stor och du var liten är en rolig skildring av syskonskapets...

Rolig, charmig och fint illustrerad!

Philip 9 år;
Vi har läst När jag var stor och du var liten. Den handlar om två syskon. Lillasyskonet undrar vart hen fanns innan hen fanns. Storasyskonet säger att hen bara inte fanns. Hen tror att hon varit någonstans för man måste ju ha varit någonstans och jag tror att man kommer någonstans när man dör också. Hen tror att hon klättrade i träd och hängde knäveck. Kanske fick hen en massa blod i huvudet. Hen kunde hänga knäveck fast hen var en bebis. Det är tokigt. Hen försöker få sitt syskon att vara mindre. Ha en pytteliten trehjuling… De ska inte dö. De ska bli gamla tillsammans. Jag ska också bli gammal med min bror. Kanske inte hänga knäveck.

Bilderna är fina.

AC (mamma);
Jag såg någon som skrivit om boken; Egentligen kan man inte beskriva den här bilderboken - den måste upplevas. Jag är beredd att hålla med och det är en fin bilderbok på flera sätt. Du upplever tävlingen mellan två syskon medan du läser och samtidigt filosoferar boken om existens, att testa fantasi och om kärlek mellan syskon.

Illustrationerna förstärker texten och vi samtal mycket medan vi läser. Philip funderar själv på vart han fanns innan han föddes. Han upplever att som småsyskon är det ganska orättvist ibland men att det också kan vara bra att vara yngst. Vi pratar om döden (en på vår gata gick bort nyligen och det har triggat samtal om döden över lag) och Philip vill väldigt gärna bli gammal med sin storebror.

Kombinationen av Wieslander och Adbåde är klockren.