När ingen märker: en självbiografisk faktabok om ungas psykiska ohälsa

Holmgren, Emma

Pappa är sammanbiten när han drar med sig mig och min bonusbrorsa Erik ut på altanen. Min bonusmamma Anette syns inte till. Har de tagit henne? Nyfiket kikar jag in genom den solbländade rutan. När jag kupar händerna runt ansiktet kan jag se att de bär vapen och att de vänder upp och ner på allt därinne. Joel är bara åtta år när han vaknar upp av att poliser stormar in i lägenheten. Efter det blir ingenting sik likt. Joel växer upp med psykisk ohälsa och missbruk runt sig, men han berättar inte för någon hur han mår. Han förstår inte själv vad det är som känns så obehagligt i kroppen. När Joel är nitton år får ångesten i bröstet inte längre plats. Är han verkligen värd att leva? I boken får du ta del av Joels personliga berättelse, men också fakta kring barns rättigheter och ungas psykiska ohälsa. Vad menas med att fara illa? Vad är egentligen psykisk ohälsa? Vad händer i kroppen...

Rebecka Nyman

2020-11-30

Från sida ett blev jag så tagen att tårar var på väg. En känslosam resa blandat med bra och tydlig fakta. En perfekt kombo. Alla borde läsa denna bok. De som kan relatera och behöver känna sig mindre ensamma i det hela och de som behöver veta för att sprida en våg av kunskap i samhället. Gammal som ung, vuxen som barn. Den passar alla åldrar. Jag är en av dem som kan relatera till en del. Vid beskrivningen av panikångestattacker är det som om det är jag som beskrivs. De känslor som vid dessa tillfällen river i kroppen. Där jag vill klösa ut hela innanmätet. Ibland går de över snabbt, ibland tar det längre tid. Ibland händer de oftare och ibland mer sällan. En mening av boken jag verkligen vill sprida vidare som stämmer lika mycket för mig är: "... 𝒏𝒂̈𝒓 𝒅𝒖 𝒗𝒂̈𝒍 𝒕𝒂𝒓 𝒉𝒋𝒂̈𝒍𝒑 𝒔𝒂̊ 𝒌𝒐𝒎𝒎𝒆𝒓 𝒅𝒖 𝒊𝒏𝒕𝒆 𝒂𝒕𝒕 𝒂̊𝒏𝒈𝒓𝒂 𝒅𝒆𝒕 𝒆𝒏 𝒔𝒆𝒌𝒖𝒏𝒅." Jag fick hjälp att ta mig till psykolog. Det är det bästa som har hänt mig och jag har inte ångrat det en sekund. Så mitt tips är bara att våga. Hittar du inte rätt första gången, vilket jag hade tur som gjorde, fortsätt leta. Du vet när du har kommit rätt.

2020-09-07

När ingen märker är en viktig bok. En bok jag tycker att alla som arbetar med barn och ungdomar borde läsa. Boken är indelad i tre delar: Joels berättelse, barns rättigheter och psykiska ohälsa och tips för att ta hand om dig själv.

Joel delar med dig av sin berättelse, öppet och ärligt. En traumatisk berättelse som gör ont att läsa men som är nödvändig. Joel är modig och jag är glad att han delar med sig, hans berättelse kan hjälpa andra! Jag tycker även att det bra att Joel berättar om hur det är nu idag. Det är viktigt att veta att det går att må bättre igen, även om vägen dit kan vara väldigt krokig.

Kombinationen i boken, av självbiografi, fakta och tips gör att boken är lätt att läsa och att jag som läsare får en större förståelse. Att leva med psykisk ohälsa och att inte ha det bra hemma är det fler och fler unga gör. Jag tror att den här boken kan hjälpa och ge tips.

Boken är viktig, den krånglar inte till något utan är lätt att förstå. Det är konkreta tips och bra förklaringar kring barns rättigheter. Det är en bok som man lätt kan ta till sig, ger bra råd och som känns självklar. ”När ingen märker” är en bok jag gärna hade läst när jag var tonåring och inte mådde bra.

Det här en lättläst, lättförståelig och pedagogiskt bok. Boken är uppdelad i tre delar. I den första delen som är en självbiografisk del får man läsa om Joels liv om hur det är att växa upp med psykiskt ohälsa och missbruk runt sig. Del två handlar om barns rättigheter och olika symtom på psykisk ohälsa. Tredje delen handlar om hur man kan ta hand om sig - Vad kan jag göra själv för att må bättre. Något som jag tycker är bra med denna bok är att under varje kapitel så får man tips; Vad kan jag göra? Vart kan jag vända mig? (Tips på både telefonnummer och olika hemsidor dit man kan vända sig för att få hjälp, mer kunskap etc).

Det här är enligt mig en så viktig bok, den är lätt att förstå inga krångliga eller svåra ord/beskrivningar/förklaringar. Denna bok borde läsas av alla för att lära sig och förstå hur andra människor kan må och också för att kunna förstå de tecken den som mår dåligt kan uppvisa. Även i skolan borde denna bok finnas och läsas i - för att upptäcka/förstå/se tecknen hos sina elever, kompisar eller att själv förstå att det finns hjälp att få. Detta ämne om psykisk ohälsa kan aldrig lyftas tillräckligt många gånger för de som mår dåligt behöver allt stöd de kan få av oss alla i samhället.

Detta är en viktig bok ur många synvinklar enligt mig. Vi kan alla försöka lära oss mer och att också bli bättre på att titta bakom fasader. Boken kan göra att du som läser lär känna dig själv eller någon annan bättre. Kanske kan du eller den få hjälp på vägen mot något bättre.

Boken är uppdelad i tre delar. I första delen får man ta del av Joels personliga berättelse. I andra delen får man ta del av barns rättigheter och psykiska ohälsa och i tredje delen får du ta del av hur man kan hjälpa och ta hand om sig själv. Boken är faktagranskat av Gunilla Bergsten, socionom, leg. psykoterapeut och enhetschef Bris Stöd online.

Detta är en läsvärd bok och jag tycker att Joels berättelse skulle kunna bli en bra skönlitterär bok den dag han är redo att berätta mer som sin situation. Tack Joel för att du berättar din historia på ett sätt som gör att vi andra kan lära oss mer och bli bättre på att förstå. Dessutom utan offerkoftan.