När havet steg : En science fiction berättelse

Waern , Yvonne

Året är 2117. Inlandsisen smälter allt fortare och landmassorna krymper medan luftföroreningarna ökar. Världen styrs av datorer med en egen agenda. När Yasmines mormor råkar ut för en olycka tvingas Yasmine lämna sin trygga tillvaro för att slåss för både sin egen och mormoderns överlevnad. Det blir en kapplöpning mot dels datorutvecklingen, dels naturens krafter. Spänning och situationskomik blandas i en framtidsvision där artificiell intelligens och robotar står både för lösningar och hot.

Andie Lindskog

2019-09-04

Vi befinner oss cirka hundra år framåt i tiden, året är 2117. Mänskligheten har inte lyckats bromsa den globala uppvärmningen. Först har Grönlandsisen smält och brutits loss rakt ner i havet. Senare har även Antarktis smält, och gjort att havsnivåerna har stigit med upp till femtio meter. Stora delar av jordens yta ligger under vatten. Människan måste få hjälp med energiförsörjningen, miljöförstöringen, resursfördelningen och även produktionen. Lokala regeringar fungerar inte längre då problemen spänner över hela världen. Man har till slut insett detta och skapat en världsregering som inte består av människor, utan av artificiell intelligens. Problemen spänner över hela världen, och man anser att en mänsklig regering inte längre är kapabel att styra. Inte alla människor håller med om idén med att låta världen styras helt av artificiell intelligens, däribland huvudpersonen Yasmine. Det är hennes dagboksanteckningar vi får ta del av genom hela boken. Det är ju alltid så med framtidsvisioner, precis som med fantasy, att författaren fritt kan fabulera om den gällande verkligheten. I det här fallet känns utvecklingen dock mer än bara som en vision. Det känns som en fullt tänkbar utveckling, med tanke på hur det ser ut runt om i vår värld idag. Det är en intressant och stundvis spännande berättelse som visar en trovärdig bild av vad som kan hända med vår värld, om vi inte agerar med kraft nu.

Snezana Lindskog

2018-10-22

Nu har jag läst klart ”När havet steg” av Yvonne Wærn. Det är en Science fiction/dystopi med inslag av situationskomik. ”När havet steg” är enastående på många sätt. Stark, fantasifullt och innovativt skapad miljö och intressanta karaktärer figurerar i romanen. I boken har vi orsakat all förstörelse med global uppvärmning och därav havets höga nivå. Vi anar att möjligheten finns att vår slutliga verklighet kan utmynna just så här om inte ännu värre. Yvonne Wærn är professor emerita som i sin forskning inriktat sig på kognitionspsykologi och människa-datorinteraktion. Yvonne har forskat grundligt kring ämnet och gjort trovärdiga kopplingar till texten som gör att du förflyttar dig in i berättelsens mitt.
Dessutom är berättelsen med sitt innehåll närmast unik. Den har ett annorlunda innehåll och slutar på ett märkligt och ändå önskvärt sätt. Idag kräver vi läsare det där lilla extra av en bok och ”När havet steg” är just en sådan bok vilket idag behövs för att fånga läsarnas uppmärksamhet. Så läs denna annorlunda bok!