När du vänder dig om

Ericson, Pernilla

En vilt främmande, berusad man tar sig in i en kvinnas hem på Södermalm i Stockholm, och våldtar henne brutalt. Polisen kan gripa mannen på plats. Det hela verkar först vara ett enkelt fall, men utredningen faller ihop som ett korthus. Det fanns en skriftlig inbjudan, och mannen går fri. När polisen börjar gräva hittar de ännu en snarlik anmälan. Det här blir upptakten till en utredning som helt saknar motstycke: grova våldtäkter med förövare som inte kan dömas. Skräcken sprider sig. Specialteamet Erlagruppen med polisen Liv Kaspi i spetsen återförenas och uppdraget sätter gruppens medlemmar på prov i en jakt på förövare som förföljer och terroriserar kvinnor. Liv Kaspi kämpar samtidigt med sitt privatliv. Hon har vågat älska en man med bakgrund i den undre världen men kan hon lita på honom? Historien bygger på en verklig berättelse.   Sagt...

Helena Rasmusson

2023-07-07

Skrämmande historia! Välskriven! Lättläst. Gillar denna serie. Har läst de två första, också bra! Spännande, bra intrig, intressanta karaktärer! Kan rekommendera den!

ElinsBokhylla

2021-01-03

Bokens grundhandling baseras återigen på Erlagruppen som består av en polis, en "fixare", pensionerad SÄPO anställd och en hacker som går samman för att reda ut ett problem. Samtidigt så finns det även en del problem på det privata området för några av medlemmarna i gruppen.
Återigen så kom man ännu lite närmre huvudkaraktärerna, jag gillade att hackern Aminah vi större utrymme i bokens handling då jag tycker att hon verkar vara en riktigt grym och stark kvinna.

Parallellt med handlingen kring Erlagruppen så får man följa med dem i deras professionella arbete med ett väldigt ovanligt fall. Det är något riktigt hemskt och förfärligt som har skett de stackars tjejerna och det är inte bara polisen som står handfallna utan även Erlagruppen har svårt att förstå vad som har hänt.

Bokens handling är hemsk, det finns nog inget annat sätt att beskriva den på, utan att den är riktigt jävla hemsk. Våldtäkt är något som förekommer i de böcker som jag läser eftersom jag mest läser deckare, men våldtäkt som dessa är något av det allra grövsta. Så obehagligt och skrämmande, jag blir till och med skraj som bor ensam i min lägenhet. Mycket av skräcken och hemskheten tror jag med beror på att boken är baserad på verkliga händelser, det blir så verkligt och kommer en djupare in i själen då.

Jag är inte en sån som alltid läser författarens tack i slutet av boken men denna gång kunde jag verkligen inte låta bli. Det som Pernilla Ericsons förra kollega berättar är något av det mest hemska och obehagliga som jag har läst. Efter att ha läst författarens tack så känner jag ännu mer obehag inför boken och även om kan låta negativt så är det snarare positivt, eftersom Ericson har gjort ett jäkligt bra jobb att återberätta och spä vidare på de verkliga händelserna utan att det blir för mycket och inte trovärdigt. För mig är det just vetskapen om att det har skett liknande saker på riktigt som gör en bok läskig och kommer en djupare in på själen.

Varje kapitel är välskrivet, detaljerat och fyllt med alla olika känslor, glädje, sorg, ilska... Det finns så många känslor inpackade i denna bok, både inom fallet men även inom Erlagruppen och det gör att boken blir väldigt tung men också väldigt viktig då Pernilla Ericson tar upp många viktiga aspekter. Det är inte bara frustationen inom polisarbete och kvinnornas säkerhet som syns utan det är även Aminahs kamp mot sin pappa, Livs kamp mot att börja lita på Rickard igen och kvinnornas kamp att ta sig upp från botten igen och överleva efter det hemska som har skett dem. Men så också lite kärlek och romantik mitt i allt elände.
Så många olika vinklar och handlingar som binds ihop till en väldigt bra bok med ett väldigt spännande och bra slut!

När Du Vänder Dig Om av Pernilla Ericson är en bok som berör, den berör på många olika sätt. Det är en bok som är välskriven, detaljerad och full av desperation av att hitta den rätta gärningsmannen. Även om denna bok är den kortaste av de alla tre så kändes den tjockast av de alla, så bra!
Jag kan starkt rekommendera er alla att läsa denna serie av Pernilla Ericson!

Detta är tredje boken i serien om polisen Liv Kaspi och Erlagruppen, jag har även läst de två tidigare men skriver om denna först då jag fått den av förlaget.

Detta är såå spännande från början till slut, det är totalt omöjligt att lägga ifrån sig boken för man bara måste veta vad som händer. Den här tredje boken bygger dessutom på en verklig händelse. Det gör det hela ännu mera skrämmande och samtidigt också väldigt obehagligt.

Karaktären Liv Kaspi är tillsammans med kollegorna i Erlagruppen väldigt intressanta och kompletterar varandra så väl i handlingen. Rekommenderar denna serie till alla spänningsälskare.

Betyg 5 av 5

Tack Harper Collins Nordic för boken.

Maria Jacobsson

2019-07-16

Första boken jag läser om Erla-gruppen, fast det är tredje i serien. Trots detta kommer jag snabbt in i handlingen och boken suger tag och är svår att släppa. Språket är lätt att hänga med i och har lagom mycket beskrivningar och inga långa faktautläggningar som "stör". Trovärdiga karaktärer och handling är ett plus. Man fattar tycke för huvudpersonerna som är sympatiska, men ändå vanliga människor med fel och brister. Jag ska läsa fler böcker av författaren!

Johanna Åberg

2018-10-18

Den här boken var en riktig rysare och den var spännande från början till slut!! Stundtals riktigt otäck och kröp in under skinnet....

Evasbokhylla

2018-07-01

Återigen en aktuell och välskriven bok. Felet den tog slut för snabbt!

Grymt stark, spännande och gripande!

2018-06-07

När du vänder dig om av Pernilla Ericson är den tredje boken i serien om Erlagruppen. Dom två första böckerna heter Spåren vi lämnar efter oss, och Jag ska hitta dig. (Länkarna går till mina recensioner av böckerna).

Jag tyckte väldigt mycket om dom två första böckerna i serien, och jag tyckte precis lika bra om den här tredje boken.

Pernilla Ericson har ett mycket bra språk, och det är ett skönt läsflyt i böckerna. Trovärdiga karaktärer är det också, och man bryr sig om personerna.

Handlingen är (tyvärr) mycket aktuell med våldtäkter, kvinnohat, metoo, näthat, och sexuella trakasserier.

Tycker om att författarens engagemang för ovanstående ämnen lyser igenom.

Jag tycker också mycket om att boken är helt avslutad, utan cliffhanger på slutet, som tyvärr är så vanligt nuförtiden i kriminalromaner.

Men jag vill absolut läsa fler böcker om Edith, Richard, Liv, och Aminah i Erlagruppen. Det är fyra väldigt färgstarka personer, som jag hoppas ska få utreda fler fall i framtiden.

Böckerna kan läsas fristående, men jag rekommenderar att man läser serien från början.

Pernilla Ericson tillhör numera en av mina absoluta favoritförfattare, och jag rekommenderar som sagt hennes böcker.