När du vänder dig om

Ericson, Pernilla

En vilt främmande, berusad man tar sig in i en kvinnas hem på Södermalm i Stockholm, och våldtar henne brutalt. Polisen kan gripa mannen på plats. Det hela verkar först vara ett enkelt fall, men utredningen faller ihop som ett korthus. Det fanns en skriftlig inbjudan, och mannen går fri. När polisen börjar gräva hittar de ännu en snarlik anmälan. Det här blir upptakten till en utredning som helt saknar motstycke: grova våldtäkter med förövare som inte kan dömas. Skräcken sprider sig. Specialteamet Erlagruppen med polisen Liv Kaspi i spetsen återförenas och uppdraget sätter gruppens medlemmar på prov i en jakt på förövare som förföljer och terroriserar kvinnor. Liv Kaspi kämpar samtidigt med sitt privatliv. Hon har vågat älska en man med bakgrund i den undre världen men kan hon lita på honom? Historien bygger på en verklig berättelse.   Sagt...

Återigen en aktuell och välskriven bok. Felet den tog slut för snabbt!

Grymt stark, spännande och gripande!

När du vänder dig om av Pernilla Ericson är den tredje boken i serien om Erlagruppen. Dom två första böckerna heter Spåren vi lämnar efter oss, och Jag ska hitta dig. (Länkarna går till mina recensioner av böckerna).

Jag tyckte väldigt mycket om dom två första böckerna i serien, och jag tyckte precis lika bra om den här tredje boken.

Pernilla Ericson har ett mycket bra språk, och det är ett skönt läsflyt i böckerna. Trovärdiga karaktärer är det också, och man bryr sig om personerna.

Handlingen är (tyvärr) mycket aktuell med våldtäkter, kvinnohat, metoo, näthat, och sexuella trakasserier.

Tycker om att författarens engagemang för ovanstående ämnen lyser igenom.

Jag tycker också mycket om att boken är helt avslutad, utan cliffhanger på slutet, som tyvärr är så vanligt nuförtiden i kriminalromaner.

Men jag vill absolut läsa fler böcker om Edith, Richard, Liv, och Aminah i Erlagruppen. Det är fyra väldigt färgstarka personer, som jag hoppas ska få utreda fler fall i framtiden.

Böckerna kan läsas fristående, men jag rekommenderar att man läser serien från början.

Pernilla Ericson tillhör numera en av mina absoluta favoritförfattare, och jag rekommenderar som sagt hennes böcker.