När du läser detta

Giles Blunt

| 2021

Något ofattbart har hänt. Kriminalinspektör John Cardinal hittar sin fru Catherine död på gatan efter att hon störtat från taket på ett nybyggt höghus i östra Algonquin Bay. Allt tyder på självmord. Catherines bipolära sjukdom och inte minst självmordsbrevet hon lämnar efter sig talar sitt tydliga språk. Men när John Cardinal börjar få hatfulla brev om Catherine och hennes död börjar han misstänka att det i själva verket handlar om ett mord. Samtidigt är hans partner Lise Delorme upptagen med den intensiva jakten på en pedofil som hela tiden gäckar polisen. I ett mörkt psykologiskt drama tvingas John Cardinal att kämpa med både sin sorg och sitt förflutna. Frågan är vem man kan lita på och vad man gör när det yttersta sveket är ett faktum?Kriminaldramat Cardinal som bygger på böckerna om polisen John Cardinal av Giles Bluntgjorde succé på C More. Giles Blunt växte upp i North...

2023-01-06

Betyg 3,5

Rebecka Nyman

2022-09-22

Min favorit hittills av böckerna i Cardinal-serien. Den börjar med självmordet som blir grunden för ett spännande mysterium som fyller Cardinals vardag. Han är fast besluten att det är ett mord, men ingen tar honom på allvar. Samtidigt är Delorme upptagen med ett fall som jag tycker kompletterar boken bra. Hennes jakt på en pedofil är minst sagt lika intressant att följa som det är att följa Cardinals jakt på den som har mördat hans fru. Jag gillar hur jag steg för steg får fler pusselbitar och hur jag ibland håller andan likt Cardinal vid undersökning av vissa ledtrådar. Det är en rakt igenom sorgsen historia där jag hejar på och lider med både Cardinal och Delorme.

My favorite so far in the Cardinal series. It begins with the suicide, which becomes the basis for an exciting mystery that fills Cardinals' everyday life. At the same time, Delorme is busy with a case that I think complements the book well. Her hunt for a pedophile is as interesting to follow as Cardinal's hunt for the murderer. I like how I sometimes hold my breath like Cardinal when examining certain clues. It's a straight through sad story.

2021-07-06

Riktigt, riktigt bra! Spännande även om man förstår vartåt det barkar, och kanske lite långrandigt ibland. Men oj så bra han skriver, så bra han bygger upp storyn.

Bettan_bokprataren

2021-05-26

Som vanligt är det här en bok som är lätt att komma in. Snabbt befinner du dig i handlingens centrum.
Du får ett snabbt tempo och ett bra driv och spänningsfaktorn är på topp. Jag har alltid gillat Cardinal han är en mysig karaktär, han har humor och är kärleksfull och jag tycker att Giles har lyckats fånga hans karaktärsdrag på ett lysande sätt.
Jag har sett all avsnitt av Cardinal som finns som Tv serie och jag är ett stort fan av dem.

Som vanligt har jag både lyssnat och läst den här delen i serien som är nummer 4 och jag gillar Henrik Norman som läser.
En spännande bladvändare som jag rekommenderar.