När bergen sjunger

Hämta bokcirkelfrågor till När bergen sjunger här >> Hanoi, 1972. En flicka och en mormor klamrar sig fast vid varandra när amerikanska bomber dånar utanför deras improviserade skydd. Flickans föräldrar har gett sig iväg för att utkämpa det krig som sliter itu både hennes land och familj. Medan hon väntar på att föräldrarna ska återvända gör mormodern allt i sin makt för att skingra barnbarnets tankar. Hon berättar sina väl bevarade hemligheter och ger flickan ovärderliga lektioner om livet, inte bara hur man överlever utan hur man lever med mod, heder och medkänsla i behåll. Genom flickan och mormodern tas vi med på en oförglömlig resa genom Vietnams smärtsamma 1900-talshistoria. Vi fylls av deras trots och beslutsamhet, av deras hopp och oväntade glädje.Nguyên...

En delvis otäck berättelse om krigets fasor och inbördeskrigens fasor. Berättelsen känns inte så engagerande för mig.

Gunilla Pellerina

2023-02-22

Bra! Inblick i vietnamesisk dramatiska historia, inlevelsefullt skriven.

Gunilla Pellerina

2023-02-22

Bra! Inblick i vietnamesisk dramatiska historia, inlevelsefullt skriven.

Hanna Gyllberg

2023-02-10

Stark bok! Bra

Bokdjungeln

2022-10-21

Jag har länge velat läsa denna bok så jag blev väldigt glad när vi skulle läsa den i en av de bokcirklar jag är med i. Jag tycker nästan att det blir en förälskelse vid första ögonkastet. Inledningen får mig att komma tillbaka till en tid då jag jobbade som rundreseguide i Kambodja och hade kollegor som körde resor i just Vietnam. Våra lägenheter hade vi dock i Bangkok och där sågs vi mellan våra resor. Kollegorna berättade då en hel del om Vietnamkriget och visade bilder på hur små tunnlarna var som vietnameserna använde sig av. Ett annat minne är då de berättade att de hade träffat släktingarna till den flicka som syns på en bild som blivit världskänd efter att hon hade fått napalmgas på sig i Vietnamkriget. Jag tror att dessa historier bidrar till att boken är så enormt levande. Jag ser allt så klart. Om det är något med boken jag personligen inte gillar så är det att kapitlen är lite långa. Jag föredrar korta, men det är så klart en smaksak. Annars tycker jag att historien är stark och gör att mitt hjärta brister emellanåt. Jag skulle säga att detta är en bok som bör läsas!

Kristina Carlsson

2022-08-24

En roman som skildrar livet i Vietnam under kriget och tiden därefter. Jag inser att jag som ändå ständigt fick höra om Vietnamkriget på tv och radio när jag var barn/ung inte egentligen vet någonting om vad som utlöste kriget eller hur folket hade det under krigstiden och att det till slut skapades ett Nordvietnam och ett Sydvietnam. Romanen skildrar en familj
under några generationer och hur historiska skeenden och krig drabbade dem. Det kan låta lite trist, men det var det inte utan det är en verkligen läsvärd bok.

Martina Bergman

2022-08-01

Trots dryga 12 timmars lyssnande på en berättelse som inte borde lämna någon oberörd är jag förvånansvärt oengagerad. Historien är liksom platt och intetsägande.

Anna Hedenstedt

2021-11-21

Läste bara en femtedel innan jag valde att börja på andra böcker. Återupptog den aldrig. Kände att jag inte brydde mig ett dugg om karaktärerna, trots tragiska och dramatiska händelser. Skriven på ett för "platt" sätt för att fånga mig.

Henrik Johansson

2021-06-20

När folk ställs mot folk, familj mot familj men ändå vackert och hoppfullt.

Jennifer Johansson

2021-06-05

Tack Historiska Media för recensionsexemplar!

När bergen sjunger handlar om en flicka och en mormor som klamrar sig fast under amerikanska bombdåd ovanför deras provisoriska skydd. Flickans föräldrar har gett sig iväg till kriget. Medan flickan väntar på sina föräldrar ska återvända gör mormor allt i sin makt för att hålla flickan sysselsatt, genom att börja berätta hemligheter och hur hon hamnat där hon är idag. Det innebär att vi får följa med på ett hisnande resa genom Vietnams brutala och smärtsamma 1900-talshistoria.

Alltså hörni. Det här är en ny favorit hos mig, en bok jag någon gång kommer att vilja läsa om. Jag visste att jag skulle gilla den när jag plockade upp den, men jag visste inte att jag skulle älska den så mycket som jag gjorde. Att få följa både nutid då flickan väntar på sina föräldrar, och att också färdas tillbaka till mormoders första tid som mamma och följa hennes resa till den hon är idag - så bra. Det gjorde att boken fick ett helt nytt lager, eftersom vi mötte mormoderns barn (flickans mamma, morbröder och mostrar) också i flickans delar.

Eftersom vi fick följa de som är hemma och väntar fick krig ett helt nytt ansikte. Oftast följer man de som drar ut i kriget och sen återvänder det hem - slutet gott, allting gott. Men i denna får vi vänta med karaktärerna på att deras barn och föräldrar ska komma hem. Och undertiden vi väntar och någon då och då kommer, lyfts hoppet om att alla ska komma tillbaka. Men i denna får vi istället följa efter krigstiden och hur människan påverkas och konsekvenserna av krig på människors både psykiska och fysiska mående. Ett krig tar inte slut bara för att ena sidan vunnit, det fortsätter genom hela ens liv.

Den här boken innehåller så mycket hemskheter, brutala handlingar och en smärtsam historia. Men den innehåller också så mycket kärlek, hopp och glädje. Jag tror det är därför det blev en fullpottare för mig, för mitt i allt det där eländet och hemskheterna, så kunde vi också få några ljusglimtar. Jag gillade också jättemycket de små stroferna som var kvar på vietnamesiska och att vi fick en översättning på dem också, så man kunde lära sig lite.

Det känns verkligen som att den här recensionen är all over the place, men snälla, läs den här boken. Den är helt fantastisk!

2021-05-28

Smärtsam, vacker, grym och intressant, att få på pränt i en roman det man inte riktigt förstod när det hände. Minns att jag tyckte USA skulle ut ur Vietnam och demonstrationerna. Men detta mellan nord och syd fick jag aldrig riktigt klart för mig. Denna bok lägger sig bland det finaste jag läst.

Bettan_bokprataren

2021-05-05

En historisk händelserna som jag ärligt inte hade någon som helst koll på. I den här berättelsen fick jag inblick i landets kultur och miljöer. Författaren ger oss det genom att använda sig av ordspråk och en vackert beskriven natur. Jag får läsa om kärlek med även om sorg längtan och död. Jag tycker mycket om den här familjeskildringen och dess sätt som den både belyser mormodern och barnbarnets perspektiv.
En läsvärd bok och jag kan bara säga att När bergen sjunger är en bok som lär mig mycket och som kommer att stanna kvar hos mig för en lång tid.

Vilken bok! Så vacker, gripande och samtidigt lärorik. Av en slump läste jag först ”Em” (se förra inlägget) och direkt efter ”När bergen sjunger” - som båda handlar om Vietnamkriget, därinnan och efter. Den här handlar om generationer, om flykt under jordreformen, om vad man tvingas göra för sina barn, om kärlek, död, sorg och längtan. Återigen har jag lärt mig mycket om en tid och plats jag knappt haft kunskap om. Mycket bra och läsvärd bok!

Anki Olsson Flodin

2021-04-11

Fin ingång till Vietnams historia i allmänhet, den nordvietnamesiska i synnerhet. Förutom de historiska händelserna får man en inblick i landets kultur genom ordspråk, natur, mat, vackert skildrat mitt i det helvete som varade under så många år. En hyllning till livet trots allt.

Boken börjar dramatiskt med ett bombanfall över Hanoi. Hu'o'ng och hennes mormor Diêu Lan börjar en flykt som de tror är en tillfällig evakuering. Senare tänker Hu'o'ng att om hon hade vetat att det var sista gången hon såg sitt hem hade hon nog tagit med sig sina föräldrars bröllopsfoto.
Hu'o'ng var tolv år och hennes trygghet var mormodern. Det är hennes berättelser som ger flickan en fast förankring i familjens och landet Vietnams historia.
I den ena parallellberättelsen är Diêu Lan ung. Hon bildar familj och försöker klara sig och de sina genom den japanska ockupationen och den stora svälten under åren kring Andra världskriget.
Hennes man dödas och familjen splittras under den våldsamma jordreformen 1955. Den splittringen fördjupas av kriget som kommer och Diêu Lan kämpar under resten av sitt liv för att minska den.
I den andra parallellberättelsen är Diêu Lan mormor till Hu'o'ng. De två är ensamma kvar från en stor familj, var resten av familjemedlemmarna har tagit vägen vet de inte. Vietnamkriget har omöjliggjort alla möjligheter att hålla kontakten.
Diêu Lan byter yrke, från lärare till svarta börshandlare. Hon förklarar det som ett byte från att hjärntvätta elever med politisk propaganda till att tjäna pengar att återuppbygga sitt hem och sitt liv för, att köpa mat för.
När bergen sjunger ger en fängslande inblick i en kultur och ett lands historia som jag vet otroligt lite om. Med en rak, ibland nästan naivistisk berättarstil och med talande ordspråk ger boken en inblick i den vietnamesiska kulturen och sättet att tänka. Mycket är annorlunda, men mer är så likt, så allmänmänskligt. Trots krig och politiskt förtryck strävar man på för att få tak över huvudet och mat på bordet. Man sliter för att skapa sig en liten lugn vrå i en värld där det råder full storm. Inte någon gång ger Diêu Lan upp hoppet om att familjen ska återförenas, i det nya huset gör hon plats för de barn och syskon som inte har kommit hem än.
När Hu'o'ngs mamma äntligen kommer hem har hennes sinne inte kunnat ta sig loss från kriget. Hon och de andra som återvänder har en tung ryggsäck fylld av fasansfulla upplevelser att bära med sig.
När bergen sjunger är en bok som lär mig mycket och som ger mig mycket att tänka på, precis som jag vill att en bra bok ska göra.

Briljant, gripande och skickligt skriven!