Nötskal

McEwan, Ian

| 2017

Trudy är tjugoåtta år, höggravid och otrogen. Hennes make John har fått flytta ut från det exklusiva släkthus i norra London han en gång ärvde. Han är poet och förläggare, och trots att hans besök är allt annat än uppskattade, hälsar han på ibland för att recitera dikter för sitt ofödda barn. I hemlighet har Trudy ett förhållande med sin svåger Claude, en bufflig och snål fastighetsmäklare. Tillsammans planerar de att göra sig av med John för att ta över det värdefulla huset och leva tillsammans. Men det finns någon som hör allt om deras mörka avsikter: barnet i Trudys mage. Nötskal är en klassisk historia om mord, girighet och kärlek berättad ur ett helt oväntat perspektiv. Romanens hjälte är ett häpnadsväckande intelligent foster som väntar på exakt rätt ögonblick att äntra världsscenen. Ian McEwan skrivit en smart, mörk och rolig thriller som får dig att dra efter andan av spänning....

Ida Fäldt

2024-01-02

Ida Fäldt

2024-01-02

2023-01-02

Betyg 3,5

Hanna Melin

2020-10-22

Men alltså, ja. Älskarrrrr babyns skildring av hela förloppet, men de politiska och samhälleliga reflektionerna känns helt malplacerade. Helge Skoogs uppläsning är magnifik. Blev orimligt förbannad på spindelnätet i handskarna - så författaren lyckas med att lägga sympatin på rätt ställe iallafall. Älskar när man hämningslöst får heja på ondingarna.

Magnus Mohell

2018-07-23

Fantastisk historia och välskriven!!’

Karin Nilsson

2018-06-24

Kul med berättarperspektivet! Välskriven roman men inte så överraskande slut.

Kim M. Kimselius

2018-05-19

Det här är nog den mest sanslösa, oförutsägbara bok jag någonsin har lyssnat på. Direkt kastas jag in i handlingen, sedan går det inte att sluta lyssna. Jag måste få veta hur det går. Ska de lyckas mörda, eller ska någon klara av att förhindra det? En riktig sträckläsningsbok där man sitter med ett leende på läpparna genom hela boken. Läs den! Gör verkligen det!

Anna Hedenstedt

2018-02-13

Unikt perspektiv och med McEwansk detaljrikedom. Kul och spännande!

Frida Lönnberg

2018-01-18

Den cyniska och ironiska ton som berättar-jaget har va rolig under första delen av boken men kännes snabbt tjatig tyvärr. Ovanligt och fyndigt med fostret som huvudperson men ändå ganska tunn story.

Malin H

2017-08-07

roligt perspektiv och skarpa iakttagelser av ett foster. gillade betraktelser av politik och kärlek och terrorism med mera. ganska ointresserad av själva ploten, ska de göra sig av med John eller ej, hur ska det gå till... men känslorna som fostret slits mellan, moderkärlek med mera var kul.

Zack Simone

2017-05-16

Ian har nog stort behov av att roa sig och utvecklas som författare. Iallafall tar han ständigt nya perspektiv och byter konstant miljöer i sina böcker. Denna bok är således lång ifrån andra verk och hamnar i min mening i kategorin "mindre lyckade verk". Jag tycker de första 50 sidorna är roande och ambitiöst utvecklade. Sen blir det bara slarvigt och lite fånigt.

Henrik Johansson

2017-04-18

Man kanske inte kan kalla en berättelse om ett mord för fantastiskt underhållande men det är den. Berättarens perspektiv är överraskande. Kommer att läsa fler böcker av McEwan.