Notre-Dame of Paris

Hugo, Victor

| 1978

Tells the story of the hunchback Quasimodeo, bell-ringer of Nortre-Dame, the archdeacon Claude Frollo, and the gypsy dancer Esmeralda who wins Quasimodo's selfless devotion.

villa-freja.se

2019-02-27

Klassiker till trots har jag aldrig tidigare läst boken och inte heller sett Disney-varianten. Nu är jag nyfiken på filmen. Spännande att se hur de har vinklat en brutal men också kärleksfull berättelse så att den passar barn.

Jag kan konstatera att jag är oerhört glad över att inte leva på medeltiden. Berättelsen är vacker och hemsk på samma gång. Jag hoppas hela tiden på ett gott slut. En mycket läsvärd klassiker.

Sanna Carlborg

2018-01-03

Bokens behållning är dess obarmhärtiga skildring av kärleksolycka. Allt kryddat med hämningslös galghumor. I övrigt lite seg.

Magnus Johansson

2016-07-22

Lite väl snårigt och omständligt skriven, men slutet, det kanske vackraste jag läst, väger upp det hela.

Sara Gren

2016-05-22

Vet ej om boken jag klickat på är en förkortad version av den jag faktiskt läst... Skulle den vara från från 8 år..?
Det är en tragisk historia. Pornografi för sadisten. Trots detta återkommer humorn alltjämt. Intressant att se denna som en samhällssatir, även över dagens värld.

Victoire Marcel

2015-02-11

Vid denna omläsning kan jag konstatera att Pierre Gringoire är en av de roligaste karaktärerna någonsin. I princip allt han säger får mig att sitta och flina.

Inger Jonsson

2014-12-16

Tragisk.

Emma Svanberg

2014-08-18

Hemsk, spännande och gripande

Edwin Cole

2014-05-20

De femtio sista sidorna var något av det bästa jag läst. Boken får en stark fyra.

Ingeborg Amnéus

2013-04-08

Jag gillar verkligen den här uppläsningen, den gör historien väldigt levande.

Pernilla Lindholm

2013-03-12

Måste erkänna att jag blev en smula besviken på den här klassikern. Den röda tråden svajar lite ibland tycker jag och berättelsen hoppar på ett sätt som inte gör handlingen rättvisa. Det är synd.

Emelie A

2012-09-06

Måste hålla med en av de föregående talarna. I jämförelse med bilden av Esmeralda man fick som barn när man såg Disneys väldigt redigerade version av den här berättelsen så framstår Esmeralda (med några få undantag) som det stereotypa våp till kvinna som hängt med sedan, tja, urminnes tider.
För mig var berättelsen i all sin hemskhet en fantastisk kärlekshistoria, bland mycket annat. Det är svårt för mig att inte jämföra den här med Disneyfilmen eftersom jag fortfarande är ganska omtumlad av hur brutalt ändrad historien är, i huvudpersonernas fall handlar det om tre helt nya karaktärer som har uppfunnits av Disney där endast några få "drivande krafter" hos personerna, som Frollos och Quasimodos kärlek till Esmeralda, finns kvar. Inte ens Esmeraldas kärlek till Febus och absolut inte Febus karaktär är som den var menad att vara. I filmen är Frollo en grym man, i boken är han visserligen också grym ibland, men man känner mycket sympati och man förstår att han är inte ond. På samma sätt tycker man om Febus i filmen, men i berättelsen är han rent ut sagt ett riktigt as.
Kan bara säga att jag rekommenderar verkligen att alla som sett Disneys film läser berättelsen som den *verkligen är*, den är för bra för att folk skall gå omkring och tro att Disneyfilmen ens är i närheten av den ursprungliga berättelsen, det gör den inte rättvisa.

Louise Qvarfordt

2011-12-27

Blev otroligt gripen av den här boken. Hugo ger en inblick i 1400-talets Paris utan att försköna eller dölja och jag blev fäst vid det poetiska vis han skildrar arkitekturen. Han beskriver en byggnads struktur, mönster och fasad som om det vore hans älskarinna vars kropp han vidrört och studerat varje detalj av. Quasimodo är stundtals en rå, elak och otroligt naiv karaktär, men trots detta får jag stor empati för honom. Detsamma gäller Claude Frollo.

Karaktären Esmeralda är dock en besvikelse för mig, eftersom jag innan endast sett Disneys version av denna historia. Bokens Esmeralda är en mjäkig, kall och ytlig person och besitter inte något av det som jag i barndomen beundrade hos den självständiga, vackra zigenarflickan. Men, det hör egentligen inte hit.

Mycket bra!

Anna Carlsson

2011-07-22

Mycket fin bok, som personifierar det vardagliga Paris samtidigt som en häftig historia om kärlek och svek tornar upp sig. Helt klart läsvärd. Det kan också vara roligt att se Disney's tolkning av boken, och jämföra hur de har valt att gestalta denna komplicerade historia.

2009-12-13

Betyget avser både film och bok.