Notes from Underground

Dostoevsky's most revolutionary novel, Notes from Underground marks the dividing line between nineteenth- and twentieth-century fiction, and between the visions of self each century embodied. One of the most remarkable characters in literature, the unnamed narrator is a former official who has defiantly withdrawn into an underground existence. In full retreat from society, he scrawls a passionate, obsessive, self-contradictory narrative that serves as a devastating attack on social utopianism and an assertion of man's essentially irrational nature. Richard Pevear and Larissa Volokhonsky, whose Dostoevsky translations have become the standard, give us a brilliantly faithful edition of this classic novel, conveying all the tragedy and tormented comedy of the original.

Tobias Hagljung

2020-07-29

Stundtals en ögonöppnare, kort och lätt, rekommenderar starkt!

Mikaela Metafor

2020-06-15

Läste ut denna på en förmiddag. Mitt andra lästa verk av Dostojevskij. Jag har lite svårt att förhålla mig. En del riktigt bra tankeväckande och en del mansplainande (bara att han uttryckte att han ska berätta sanningen). Otroligt bitter man. Delen när han träffar Liza och kastar ur sig allt, hade lämnat på direkten ifall en sån vidervärdig man började samtala med mig. Tänkte även på hur han lyfter hur galen en människa kan göra sitt eget liv (generalen som han förföljer i år).

Fredrik Karlsson

2020-02-12

”Anteckningar från källarhålet” är en giftig läsning. Jag föredrar Dostojevskijs mindre furiösa ”Lifvets paradoxer” (1909). I båda böckerna finns stycket med den prostituerade Lisa. Men till skillnad från ”Anteckningar från källarhålet” är ”Lifvets paradoxer” något av det bästa jag läst...

Batuhan

2019-01-16

En revolt mot människans existens. En kärlekshistoria till en människas förnuft. Vi är alla i våra egna omedvetna källarhål, åtminstone var han ärlig nog att påpeka det!

Jouni Gustafsson

2016-12-20

Min första läsning av denna bok skedde under en långflygning och troligtvis var jag inte tillräckligt koncentrerad för att uppskatta denna förunderliga bok riktigt. Denna gång steg min bedömning av boken från tre till fem.
Dostejevskijs styrka, i min mening, är att han är en sådan enastående människokännare och har förmågan att ge sina käraktärer liv och komplexitet.
I den här boken ges bokens berättarkaraktär verkligen fria tyglar - han är en stor egoist, patetisk och ömklig - men hur skall man kunna fördöma honom när han beskrivs med så många bottnar och med en sådan uppriktighet och känsla.
Dostojevskij är en mästare också i det kortare formatet.

Lina Viklund

2011-07-21

Källarkillen är komplett vansinnig, men samtidigt vansinnigt välgestaltad. Trots hans maniska haranger så hinner han med att slänga ur sig en del tänkvärt också. Ett av mina absoluta favoritcitat någonsin finns i den här boken "
... men man kan åtminstone då och då dissikera sig själv sönder och samman, det livar ju alltid upp." Tänk på det ett tag ni, för det har jag gjort ett flertal gånger!

Kristina Simar

2011-06-17

En mycket lysande nyöversättning av Barbara Lönnqvist, professor i ryska språket. Jag har alltid älskat Dostojevskijs böcker och boken hans fru Anna Dostojevskaja skrev om honom ? Mitt liv med Dostojevskij är en bok som jag läst flera gånger och den är fortfarande min favoritbok, och jag kommer att läsa den många gånger till. Tillbaka till Fjodor Dostojevskij igen. Även att han är en författare från 1800-talet tycker jag att hans ord och tankar, när han kritiserar samhället känns moderna än idag. I denna bok har berättarrösten en stor inre styrka och texten är ofta opassande och cynisk. En bok som jag älskar, och som jag läst innan och kommer att läsa flera gånger. Jag är mycket glad att Lind & Co ger ut dessa underbara klassiker som man aldrig får glömma bort. Fler sådana, tack!

Kristina Simar

2011-06-17

Adrien Combier Hogg

2011-06-11

En briljant bok i en modern och kritikerrosad översättning. "För vem vill vilja enligt tabeller?" Ja, säg det...

Maria Eriksson

2011-05-23

Kort och kärnfull, humoristisk första del som ska läsa sakta - den är så innehållsrik. En pratigare andra del, med den självreflekterande människan ältande om svårigheten att vara människa.

Johannes Soldal

2010-07-05

Som ett intensivt preludium till Dostojevskijs mästerverk, men även i sig självt ännu ett exempel på D:s människokännedom.

Johanna Galenpanna

2010-02-17

Min favorit var det första kapitlet. Helt underbart!

Adrien Combier Hogg

2010-01-22

Detta är en av mina absoluta favoritromaner. Alla beskrivningar och kommentarer tycks mig otillräckliga. En SOLKLAR femma!

Tor von Geijer

2009-09-16