Norwegian wood

Murakami, Haruki

| 2003

1972

När den trettiosjuårige Toru Watanabe hör Beatles-låten "Norwegian Wood" spelas i en sliskig orkesterversion i ett flygplan så är det som om hans huvud sprängs i bitar. Som av en blixt väcks minnet av en kärlek han upplevt i skarven mellan tonår och vuxenhet. Hon hette Naoko, och var flickvän till en av Torus vänner. När vännen tog sitt liv drev de isär, men när de båda träffas igen av en slump blir han kär och får uppleva en förälskelse som till lika delar är öm, intensiv och omöjlig. Naokos psyke är bräckligt. Hon försvinner till ett vårdhem och Toru bestämmer sig för att vänta, skriva brev och leva för några få korta besök. Samtidigt är han starkt dragen till en studiekamrat,...

Fantastiskt språk och vacker historia. Kan dock ibland bli trött på Murakamis kvinnoporträtt, det känns som att han har 2 olika karaktärsbeskrivningar som han växlar mellan och applicerar på sina kvinnliga karaktärer genom alla sina böcker. Nog borde väl en så fantastisk författare ha lite bättre fantasi?!

Lucie Kovalska

2017-04-28

Den här boken tillhör till Top 10 böcker enligt mig!

michael sivenbring

2016-10-24

vackert skriven med något loftig story. gillar oförklarligt nog beskrivningarna av mentala ohälsan i storyn.

mili dub

2015-12-02

Helt meningslös på sina ställen, men helt fantastisk däremellan.

Gunnel Lindström

2015-03-05

Hade svårt att ta till mig boken p g a en mycket förlegad kvinnosyn.

Edwin Cole

2014-08-10

Inte lika bra som fågeln som vrider upp världen. Härligt språk och flyt men lite väl många erotiska inslag för mitt tycke.

Karin Lundberg

2014-08-01

Inte lika bra som "Kafka på stranden" men Murakami levererar som vanligt. Älskar känslan i språket och berättandet.

2014-07-09

Tyckte mycket om den. Kändes långsam och stillsam men absolut inte tråkig. Han har sitt sätt att skriva, man blir fångad.

greger andersson

2014-04-04

Annorlunda bok, lågmäld med fint språk. Kanske en aningen långsam för ett toppbetyg.

Nikolaj T

2014-03-26

"Så underbart det är att kunna skriva ett brev till någon."

Britta Weiler

2014-02-20

En stillsam tänkvärd bok som behandlar en hård verklighet i dåtidens Japan. Jag tyckte mycket om den.

Britta Weiler

2014-02-20

Emma

2014-02-08

En bok om att förlora någon och sen inte kunna gå vidare eller släppa taget. Den är fantastiskt bra skriven helt enkelt och hade den inte varit så sorgsen hade jag velat läsa om den direkt. "Till dess hade jag sett döden som något helt skiljt från och oavhängigt av livet. Det vill säga jag tänkte mig att dödens hand griper tag i oss, men att den lämnar oss ifred till dess det är dags att ta avsked av världen. Detta hade tyckts mig vara den enkla, logiska sanningen. Livet är på den här sidan, döden på den andra sidan. Jag är här, inte där. Men den natten då Kizuki dog förlorade jag förmågan att se på livet och döden i sådana enkla termer. Döden var inte längre livets motsats. Den fanns redan där, inuti mig, den hade alltid funnits där och den sanningen skulle jag aldrig kunna glömma hur jag än försökte. När döden tog den sjuttonårige Kizuki den där natten i maj tog den mig med." Det säger någonting om hur sorg lämnar spår i ens väsen och förändrar den man är.

Annie Arvidson

2014-02-04

Jag tyckte riktigt mycket om första halvan av den här boken, men efter det blev den plötsligt seg och upprepade liksom samma sak om och om igen. Det var som om storyn liksom hakade upp sig och stod och hackade på samma ställe. Efter det återhämtade den sig heller aldrig riktigt, vilket var synd. Jag tycker om Murakamis berättarstil, och jag tycker om hans karaktärer, även om de många gånger är lite för lika varandra. Det är liksom samma sak, samma handling, samma personer som återkommer hela tiden. Det håller för ett par böcker, men då detta var den fjärde (?) boken jag läser av honom blev det nog lite för mycket för mig. Just den här boken saknar dessutom de lite sagolika/drömlika temana som jag faktiskt tycker väldigt mycket om.

Anna Collin

2013-10-01

Vackert och finstämt men ganska dystert och ångestfyllt samtidigt. En bok som stannar kvar hos läsaren.

Sara Frimodig

2013-09-23

En helt fantastisk bok! Otroligt dyster och melankolisk men med ett otroligt fint flyt och jag läste den med en varm känsla i magen. Nu är jag väldigt sugen på att läsa fler av Murakamis böcker!

Louise Ö

2013-07-24

Han kan skriva! Herregud!! Lite minus för all ångest och allt det dåliga måendet. Alla ville ju ta livet av sig hela tiden. Scenen när han hälsar på sin kärlek på mentalsjukhuset är för evigt fastetsad på min näthinna. Den måste ju vara ett bra betyg om något.

Louise Ö

2013-06-30

Han kan verkligen skriva så att man känner sig som en fluga på väggen. Det var många som mådde dåligt i boken ( och jag kände en stark ångestkänsla jag med) oh så var den lite "tonårssnuskig". Men bortsett från det var det en STOR läsupplevelse!

Alissa Skazka

2013-06-18

Jovars, intressant om Japan, unga människor i ett påtryckande system, livet i allmänhet - men sånt egoistiskt manligt språk så man spyr ibland.

Marie Larsson

2013-03-16

Det är inte riktigt så att jag tycker det var en dålig bok, den fångade aldrig mitt intresse bara. Många sidor kändes som utfyllnad och dessa blev förbibläddrade....

Jag gillade verkligen den här boken, den liksom bara flöt på utan att jag riktigt fattade att jag läste. Störde mig dock på dialoger ibland men annars gillade jag verkligen sättet Murakami skriver på.

Alekzandra K.

2012-10-17

Intressant språk, berörande beskrivningar och ärliga känslor.

Marko Krejic

2012-07-01

Älskar den, även om den är riktigt tung bitvis. Rörde mig djupt.

Emma Hortlund

2012-06-23

Till en början gillar jag den här boken riktigt mycket. Under de första ca 100 sidorna tycker jag om språket, stämningen, lågmäldheten och historien. Men sen tycker jag att det fastnar lite. Det kommer inte riktigt vidare. Resten av boken kör på i samma anda, och även om det händer saker så tycker jag aldrig att det lyfter riktigt.

Jag stör mig dessutom en hel del på kvinnoskildringarna i boken. Antingen vet Murakami ingenting om tjejer eller så har han utformat alla tjejer i boken utifrån sina egna sexuella fantasier. "Jag vill inte ligga med dig än, jag vill hålla lite på mig, så du får gärna ligga runt med andra i väntan på mig, men jag vill ge dig en avsugning just nu om jag får."

Elias Chougui

2012-04-29

Så bra! Jag blir yr!

Sanna Danielsson

2012-04-11

Man kan inte riktigt sätta fingret på vad exakt det är som gör den här boken så himla bra. Språket, handlingen, karaktärerna, allt är så fruktansvärt bra! När man slår igen boken har man en känsla i magen som inte kan beskrivas, otroligt bra bok!

Conny J

2012-03-27

Har precis slagit igen boken, den ligger centimeter ifrån mig och faktum är att jag är mållös, en bok som berör, som får livet att ändra skepnad..
Ja, betyget blir fem och nu börjar jag med Fågeln som vrider upp världen...

Moa Johansson

2012-03-25

Kom aldrig in i handlingen och hade svårt för karaktärerna. Jag läste inte ens ut den.

Linea Karlsson

2012-02-15

Fantastisk bok om det inte vore för allt snusk.

Jenny Hertzman

2012-01-06

Det här var den första boken av Murakami jag läst. Har bara hört gott om hans författarskap och instämmer i många av berömmen. Hans språk är verkligen speciellt, enkelt men målande och fullt av dofter och färger. Jag var fängslad från början till slut och boken hade absolut kunnat få 5 i betyg.
Det som hindrade mig från att sätta toppbetyg är ett ifrågasättande av hur han använder sig av sex som verktyg för sitt berättande. Utan att vara pryd eller moraliserande måste jag ändå säga att jag inte tycker att det är oproblematiskt. Jag uppskattar att han berättar naket och ärligt om människor utifrån och in och sex är en del utav alla människors liv. Men varför är det så att bokens kvinnliga karaktärer(i stort sett alla mer eller mindre psykiskt sjuka) har en relativt skev relation till sex? Det luktar lite misogynt.

Malin Johansson

2011-12-27

En av mina favoritböcker! LOVE!

Lasse Nordenhem

2011-10-29

En fin berättelse men något långsam och kanske lite för sentimental för min smak.

Heléne Nilsson

2011-10-14

Inte helt utan att bli berörd dras jag med i Torus letande efter den sanna kärleken, sig själv och sin framtid i bokens strömmande textflöde. Helt utan kapitelindelning - bara en och annan tom rad - skapar Murakami en bra bild av det rastlösa, nästan planlösa, ungdomliga drivet mot den okända morgondagen. Baksidestexten kallar åldern som skildras "skymningslandet mellan och vuxen" vilket jag tycker är ett poetiskt vackert epitet på en tid i livet som inte alltid är helt bekväm att återvända till i minnet.

Jessica Bongenhielm

2011-09-19

Tyckte om rösten, berättarstilen. Njutbar läsning

Anna-Karin L

2011-07-25

Levde tyvärr inte upp till mina förväntningar, men är nöjd med att ha läst den ändå.

Marit Edèn

2011-06-29

Brukar verkligen älska Murakamis böcker. Tycker inte lika mycket om den här. Lite seg men jag tycker om språket som vanligt.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Inte min favorit av Muakami.

Marianne Strandberg

2011-06-18

Vemodig. En bok man inte glömmer i första taget.

Anette B

2011-05-03

seg. långsam. Berörde mig inte det minsta. Hade man kunnat ge minus hade den fått 2 minus.

Klara Helmbold

2011-04-06

Jag måste säga att jag är lite besviken, var inte speciellt imponerad av språket eller handlingen faktiskt. På sina ställen var den dock väldigt fin, och hade något som påminde om John Irving. Men slutet var extremt vackert.

jan dalgren

2011-03-27

som vanligt en fantastisk berättelse .Efter att ha läst en hel serie var det spännande att nu ge sig i kast med denna tidigare bok., nu bioaktuell. Oväntade och fantastiska möten,en sorts svävande ovisshet och melankoli över alla relationer,.detta till trots ovanligt konkreta och vackra sex skildringar som skiljer sig från det mesta andra försöker sig på. Notera Murakamis förmåga att via oplanerade , eviga promenader fyllda av överraskande samtal lyckas skapa en bakolmiggande sorgenhet som ändå inte tynger läsaren. ständigt återkommande musikreferenser hjälper till att skapa den speciella stämning som genomsyrar det mesta som rinner ur murakims penna. Nu väntar dubbelromenen 1084.

Camilla Eriksson

2010-12-11

Handlar om en kärlekshistoria mellan en man och två kvinnor. En bra bok men för mycket vulgärt i boken tycker jag det är. Det förstör kärlekshistorien i boken,dock en fyra ändå för boken var intressant men för mycket supande och för mycket sex med olika kvinnor.

Teresa Edberg

2010-12-05

Beginner's guide to Murakami ? hela författarskapet i ett nötskal. Gillar du inte Norwegian Wood så gillar du nog inget Murakami har skrivit.

Amandla Cassel

2010-10-23

Helt underbar bok - om inte Murakami tyckte att alla skulle begå självmord.

emilie johansson

2010-10-10

språket passar inte mig och den var väldigt lång utan att någonting egentligen hände. mycket japan.

A Bookaholic Swede

2010-10-01

Intressant och fängslade handling med underbara naturbeskrivningar och för att inte tala om alla intressanta maträtter.

Nils Thor

2010-09-26

En lågmäld kärlekshistoria till synes utan dramatik. Men allt tycks ha en symbolisk undermening. Det är vackert skrivet och lockar till eftertanke.

amanda hildur

2010-09-10

toru är berättarjaget i boken och en helt fantastisk karaktär. jag tror att jag under 384 sidor fick pröva på hur det känns att vara en pojke. samtidigt blev jag kär i toru eftersom hans sätt och tankegång är så fint och fantastiskt. bokens beskrivningar av kärlek i alla dess former, av ett tokyo och japan under höst, vinter och vår, av universitetslivet i tokyo på 60-talet samt en ung mans ärliga tankar om två flickor i hans liv kan ha varit en av de finaste skildringarna jag läst på länge.

Merja A

2010-08-04

Det här är den andra boken av Murakami (som jag har läst)"Sputnik Älskling" tyckte jag nog mer om, bortsätt från det övernaturliga i den.
"Norwegian wood" är mer sorgsen, vemodig. Hade väldigt svårt att betygsätta- pendlade mellan 3-5 medan läsandet pågick!

Lotta Berling

2010-07-30

Det är något visst med Murakami. Ibland tycker jag att han är lite väl grabbig, men det är ok för jag trivs så fantastiskt bra i hans böcker. Man känner igen sig i hans litterära värld från bok till bok och det är alltid härligt att återvända. I Norwegian wood hade han bestämt sig för att inte sväva ut i det övernaturliga som han brukar, och jag tycker att det fungerar bra utan det inslaget också, även om jag verkligen gillar de där glidande övergångarna in i andra världar som finns i hans andra romaner. Drömmarna får i alla fall vara med.

Emilie Pasanen

2010-07-20

Murakamis sätt att berätta gjorde att jag hade svårt att låta bli denna bok, ville läsa i den om och om igen. En trea är kanske i lägsta laget, något bättre tycker jag nog att den är just för att det säger något om en författare när en läsare inte vill att boken ska ta slut och slukar glupskt hela innehållet. Men en mycket stark trea!

Ronja Nilsson

2010-07-16

Efter halva avskydde jag den. Efter hela, tycker jag att den är så obeskrivbart fin.

Astrid Broqvist

2010-06-23

Hade ganska höga förväntningar men den får tyvärr inte mer än en svag fyra från mig.

Bissous .

2010-06-18

Skriven med sådan känsla, charm och grace. Troligtvis det bästa jag någonsin läst.

Eva Pettersson

2010-05-13

Kändes lite trist, och jag kom aldrig riktigt in i boken. Slutade läsa innan jag kommit igenom den.

Eyez Only

2010-04-10

När jag läst halva boken visste jag fortfarande inte riktigt vad jag tyckte om den. Det verkade vara väldigt mycket prat om egentligen ingenting. Men det beror på att jag helt enkelt inte är van vid den här typen av böcker. Efterhand växte jag in i berättelsen och började känna för historien och insåg att det egentligen händer otroligt mycket, det är bara det att historien är så känslig och subtil att man inte märker alla nyanser till en början, men man KÄNNER dem efter ett tag. Den här boken har stannat kvar efter att jag läst ut den och jag har funderat mycket på karaktärerna. Jag önskar jag kunde "prata" om dem här, men jag vill inte riskera att spoila något. Det får väl räcka med att rekommendera boken vidare helt enkelt, läs den! Sorglig, vacker och hoppfull bok.

hille the destroyer

2009-12-01

jag hade nog alldeles för höga förväntingar när det gäller denna boken. om det gick skulle jag sätta en 3½:a, men inte mer än så. tror jag. jag är lite kluven. många fina stunder, men det var något med den som gjorde att jag inte riktigt kunde leva mig in i den. något orealistiskt.

Frank Berglund

2009-10-17

Nej, den håller inte riktigt samma höga klass som Kafka på stranden, men den är en nästintill perfekt kärleksroman. Samtidigt som huvudpersonens hjärta slits mellan två olika flickor beskrivs det utan snyftig "buhu så synd om mig, jag vill ha båda två". Det är verklighetstroget och hjärtskärande utan att det varken gör ont eller blir sötsliskigt, och bara så... ärligt. Jag hatar kärleksromaner i allmänhet men älskar Murakami och hans sätt att berätta. Extra plus för konversationen Toru och Midori har när han jämför henne med en vårbjörn, som får mitt hjärta att svälla lika mycket i bröstet varje gång jag läser den.

johan neckvall

2009-09-01

Detta är en historia om kärlek, förändring, mognad. Hårda vändningar skakar huvudpersonernas liv, tristess och dramatik, självdestruktivitet och ljuv musik blandas på ett sätt som bara murakami kan. Läs, gråt och njut .

Erik a

2009-08-12

besviken på denna bok tyvärr, hade väntat mig mkt mer. Håller inte samma höga klass som "Kafka på stranden" och "Nyckelfågeln..." Många kluriga spännande karaktärer, men vävs ihop på ett rörigt sätt tycker jag.

BOKMANIA bokblogg

2009-07-31

Har läst den på svenska, min recension finns här: http://www.bokmania.net/2009/07/norwegian-wood.html

Emma Utter

2009-06-17

En sorglig men vacker och känslig kärlekshistoria i stilla tempo. Turo har vissa likheter med huvudpersonen i Kafka på Stranden men där slutar likheterna. Detta är en bok jag behövde ge mig själv tid att smälta innan jag kunde börja läsa något nytt. Rekommenderas varmt, men bör läsas när man har tid att långsamt ta in både språk och historia för att greppa. Ingen bok man läser i all hast.