
När den trettiosjuårige Toru Watanabe hör Beatles-låten "Norwegian Wood" spelas i en sliskig orkesterversion i ett flygplan så är det som om hans huvud sprängs i bitar. Som av en blixt väcks minnet av en kärlek han upplevt i skarven mellan tonår och vuxenhet. Hon hette Naoko, och var flickvän till en av Torus vänner. När vännen tog sitt liv drev de isär, men när de båda träffas igen av en slump blir han kär och får uppleva en förälskelse som till lika delar är öm, intensiv och omöjlig. Naokos psyke är bräckligt. Hon försvinner till ett vårdhem och Toru bestämmer sig för att vänta, skriva brev och leva för några få korta besök. Samtidigt är han starkt dragen till en studiekamrat,...
Visa mer
Recensioner
Betyg
Det är något väldigt speciellt med Murakami. Det börjar långsamt, vardagligt och ganska tråkigt. Plötsligt är man helt inne i boken och kan inte släppa den. Jag tycker alltid att det är svårt att förklara handlingen för andra och varför hans böcker är så bra. Denna är inte lika "drömlik" som hans andra böcker, men den har ändå något luddigt över sig. Porträttet av Naoko kunde som andra påpekat varit lite djupare och likar Murakamis andra mystiska och tystlåtna kvinnliga karaktärer. Allt vi vet är egentligen att hon är vacker och att hon mår psykiskt dåligt. Men boken är utan tvekan riktigt bra och läsvärd.
2020-07-29
Betyg
Känns aningen endimensionell och tycker själv att jag ofta upplevde att storyn stod och trampade utan att komma någon vart. Den har sina stunder med vackra kärleksfulla paschaser men inget som räddar.
Betyg
Fantastiskt språk och vacker historia. Kan dock ibland bli trött på Murakamis kvinnoporträtt, det känns som att han har 2 olika karaktärsbeskrivningar som han växlar mellan och applicerar på sina kvinnliga karaktärer genom alla sina böcker. Nog borde väl en så fantastisk författare ha lite bättre fantasi?!
2016-10-24
Betyg
vackert skriven med något loftig story. gillar oförklarligt nog beskrivningarna av mentala ohälsan i storyn.
2014-08-10
Betyg
Inte lika bra som fågeln som vrider upp världen. Härligt språk och flyt men lite väl många erotiska inslag för mitt tycke.
2014-04-04
Betyg
Annorlunda bok, lågmäld med fint språk. Kanske en aningen långsam för ett toppbetyg.
Betyg
En bok om att förlora någon och sen inte kunna gå vidare eller släppa taget. Den är fantastiskt bra skriven helt enkelt och hade den inte varit så sorgsen hade jag velat läsa om den direkt. "Till dess hade jag sett döden som något helt skiljt från och oavhängigt av livet. Det vill säga jag tänkte mig att dödens hand griper tag i oss, men att den lämnar oss ifred till dess det är dags att ta avsked av världen. Detta hade tyckts mig vara den enkla, logiska sanningen. Livet är på den här sidan, döden på den andra sidan. Jag är här, inte där. Men den natten då Kizuki dog förlorade jag förmågan att se på livet och döden i sådana enkla termer. Döden var inte längre livets motsats. Den fanns redan där, inuti mig, den hade alltid funnits där och den sanningen skulle jag aldrig kunna glömma hur jag än försökte. När döden tog den sjuttonårige Kizuki den där natten i maj tog den mig med." Det säger någonting om hur sorg lämnar spår i ens väsen och förändrar den man är.
Betyg
Jag tyckte riktigt mycket om första halvan av den här boken, men efter det blev den plötsligt seg och upprepade liksom samma sak om och om igen. Det var som om storyn liksom hakade upp sig och stod och hackade på samma ställe. Efter det återhämtade den sig heller aldrig riktigt, vilket var synd. Jag tycker om Murakamis berättarstil, och jag tycker om hans karaktärer, även om de många gånger är lite för lika varandra. Det är liksom samma sak, samma handling, samma personer som återkommer hela tiden. Det håller för ett par böcker, men då detta var den fjärde (?) boken jag läser av honom blev det nog lite för mycket för mig. Just den här boken saknar dessutom de lite sagolika/drömlika temana som jag faktiskt tycker väldigt mycket om.
2013-10-01
Betyg
Vackert och finstämt men ganska dystert och ångestfyllt samtidigt. En bok som stannar kvar hos läsaren.
2013-09-23
Betyg
En helt fantastisk bok! Otroligt dyster och melankolisk men med ett otroligt fint flyt och jag läste den med en varm känsla i magen. Nu är jag väldigt sugen på att läsa fler av Murakamis böcker!
Betyg
Till en början gillar jag den här boken riktigt mycket. Under de första ca 100 sidorna tycker jag om språket, stämningen, lågmäldheten och historien. Men sen tycker jag att det fastnar lite. Det kommer inte riktigt vidare. Resten av boken kör på i samma anda, och även om det händer saker så tycker jag aldrig att det lyfter riktigt.
Jag stör mig dessutom en hel del på kvinnoskildringarna i boken. Antingen vet Murakami ingenting om tjejer eller så har han utformat alla tjejer i boken utifrån sina egna sexuella fantasier. "Jag vill inte ligga med dig än, jag vill hålla lite på mig, så du får gärna ligga runt med andra i väntan på mig, men jag vill ge dig en avsugning just nu om jag får."
2012-04-11
Betyg
Man kan inte riktigt sätta fingret på vad exakt det är som gör den här boken så himla bra. Språket, handlingen, karaktärerna, allt är så fruktansvärt bra! När man slår igen boken har man en känsla i magen som inte kan beskrivas, otroligt bra bok!
Betyg
Det här var den första boken av Murakami jag läst. Har bara hört gott om hans författarskap och instämmer i många av berömmen. Hans språk är verkligen speciellt, enkelt men målande och fullt av dofter och färger. Jag var fängslad från början till slut och boken hade absolut kunnat få 5 i betyg.
Det som hindrade mig från att sätta toppbetyg är ett ifrågasättande av hur han använder sig av sex som verktyg för sitt berättande. Utan att vara pryd eller moraliserande måste jag ändå säga att jag inte tycker att det är oproblematiskt. Jag uppskattar att han berättar naket och ärligt om människor utifrån och in och sex är en del utav alla människors liv. Men varför är det så att bokens kvinnliga karaktärer(i stort sett alla mer eller mindre psykiskt sjuka) har en relativt skev relation till sex? Det luktar lite misogynt.
Betyg
Inte helt utan att bli berörd dras jag med i Torus letande efter den sanna kärleken, sig själv och sin framtid i bokens strömmande textflöde. Helt utan kapitelindelning - bara en och annan tom rad - skapar Murakami en bra bild av det rastlösa, nästan planlösa, ungdomliga drivet mot den okända morgondagen. Baksidestexten kallar åldern som skildras "skymningslandet mellan och vuxen" vilket jag tycker är ett poetiskt vackert epitet på en tid i livet som inte alltid är helt bekväm att återvända till i minnet.
2011-04-06
Betyg
Jag måste säga att jag är lite besviken, var inte speciellt imponerad av språket eller handlingen faktiskt. På sina ställen var den dock väldigt fin, och hade något som påminde om John Irving. Men slutet var extremt vackert.
Betyg
som vanligt en fantastisk berättelse .Efter att ha läst en hel serie var det spännande att nu ge sig i kast med denna tidigare bok., nu bioaktuell. Oväntade och fantastiska möten,en sorts svävande ovisshet och melankoli över alla relationer,.detta till trots ovanligt konkreta och vackra sex skildringar som skiljer sig från det mesta andra försöker sig på. Notera Murakamis förmåga att via oplanerade , eviga promenader fyllda av överraskande samtal lyckas skapa en bakolmiggande sorgenhet som ändå inte tynger läsaren. ständigt återkommande musikreferenser hjälper till att skapa den speciella stämning som genomsyrar det mesta som rinner ur murakims penna. Nu väntar dubbelromenen 1084.