Northanger Abbey

Austen, Jane

| 1993

När den unga Catherine Morland kommer till kurorten Bath dras hon in i ett hektiskt socialt umgänge. Hon får många nya bekanta, dansar på stadens baler och går på promenad med bästa väninnan miss Thorpe – ivrigt diskuterande de senast lästa romanerna. På en bal blir Catherine uppbjuden av den stilige mr Tilney, de dansar och konverserar – men dagen efter balen är han försvunnen. När han sååterkommer försöker Catherine närma sig genom att uppvakta hans syster. Snart kommer en inbjudan till familjen Tilneys hem, det gamla klostret Northanger Abbey, och Catherine tackar andlöst ja…I Northanger Abbey finns alla de ingredienser vi lärt känna från Jane Austens romaner: den unga hjältinnan som försöker finna sin plats i tillvaron, societetens tysta intrigspel, dramatiska förvecklingar och den oemotståndlige mannen.

Iris Eriksson

2017-04-01

Jag tyckte den var... okej. Kändes väldigt oskuldsfull jämfört med vad jag har hört om Austens andra böcker. Men den hade intressanta karaktärer och var lättläst. Intressant skriven då hon ofta vänder sig direkt till läsaren, vilket är ovanligt.

Jenny Karlsson

2012-05-12

Det tog ett litet tag innan jag kom in i att läsa på engelska!

En ganska typisk Jane Austenroman skulle jag vilja säga.

Så småningom ska jag självkklart försöka mig på hennes övriga romaner, på engelska!

Marilyn Mansilla

2011-12-03

Mycket rolig och fräsch historia. En ny favorit!

Elin Möllerstedt

2011-04-17

Språkmässigt så känns boken yngre än vad den är. Innehållsmässigt rodnar jag över kvinnans ställning i samhället och hur våpaktigt Cathrine framställs. Ålderdomliga konventioner och värderingar visar att det inte "var bättre förr". Underhållande och söt historia men inte en av Austens bästa.

Jennie Björklund

2011-03-13

Njaej, filmen är bättre om man får säga en sådan sak. Jag får liksom inga känslor för karaktärerna, mr Tilney är inte så himla charmerande, mer en dryg besserwisser! Dock gillar jag hur familjen Thorpe porträtteras. Men jag tror ju inte att detta är en bok som ska värderas efter dagens tankar, utan utifrån dåtidens filosofier och riktigt så djupt har jag inte lust att gå, detta var en kvällsläsning för mig och får bedömas efter de kriterierna!

Amelie Adrielsson

2010-06-27

??? Vad ska den här boken föreställa??? Så tråkig så att klockorna stannar!!!

Engelska Väninnan

2010-02-13

Handlingen i romanen är verkligen bra och personerna intressanta. Jag är inte så imponerad av utförandet. Vad är det här? Den är ömsom ironisk och distanserad, mästrande, komisk, parodisk och ibland mycket medryckande. Synd att hon inte helt vågade tro på sin hjältinna och bokens handling.

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Inte den bästa, men bättre än massa ny skräp som ges ut...

Sofia Åkerberg

2009-10-21

Ok, det var väl kanske inte den djupaste bok jag någosin läst men väldigt charmig! Lite simpel, inte minst plottmässigt sett, i förhållande till Austens övriga produktion (egentligen bara ett par illivlliga karaktärer som orsakar alla problem) men som sagt, charmen tar Northanger Abbey långt. Nu ska vi se om jag orkar igenom The Mysteries of Udolpho!