Norrtullsligan

Wägner, Elin

| 1994

Med rapp dialog, galghumor och svärta skildras fyra unga kvinnors liv i förra sekelskiftets Stockholm. Norrtullsligan handlar om kontoristerna Elisabeth, Baby, Eva och Emmys vänskap, yrkesliv och förälskelser. I deras delade rum på Norrtullsgatan spirar upproret och längtan efter ett annat sätt att leva. Norrtullsligan utkom första gången 1908 och var Elin Wägners debutroman och stora genombrott. Den här utgåvan har förord av Annika Lantz och efterord av Boel Hackman.

Ulla Englund

2019-07-21

Bokcirkelbok augusti

Nina Fors

2015-08-11

Fantastiskt språk, rolig, uppkäftig och kvick.

Så fort jag slog igen Norrtullsligan skämdes jag för att jag inte läst den tidigare. En känsla snabbt följd av glädje över att jag läst den nu. Kort men oh, så bra!

Ruth Lezz

2012-06-10

Aktuell även 100 år efter att den skrivits, men är tacksam för att kvinnlig rösträtt införts sedan dess.

eva arkelid

2011-07-12

Vilken gullig bok lite naiv törs inte ta ut svängarna riktigt och det är inte så konstigt boken är skriven 1908.Den handlar om flickor som arbetar på kontor i Stockholm och delar bostad.deras dåliga löner och hur de blir behandlade av arbetsgivaren.
Den är till viss del överförbart till dagens samhälle med låga löner för kvinnor och bostadsmarknaden. Boken ingår i Stockholm läser.

Majja Star

2011-03-14

Jag finner ofta mig själv bli förvånad när jag läser böcker från början av 1900-talet, förvånad över
den underliggande humorn som kan ligga och lura i texterna. Efter att ha blivit tvingad att läsa så kallade
"klassiker" blir det en helt annan upplevelse att verkligen läsa böcker som de här.
Det gör mig glad!
Jag har massor kvar att läsa!

Dessa underbetalda kontorister delar alltså lägenhet och har ont om pengar. Man känner hur deras vänskap på något sätt
gör att de skämtar sig igenom de svåra tiderna och ger dem en, ibland, hygglig vardag ändå.
De befinner sig i den bistra verkligheten som säger att kvinnan ska försörjas av mannen då
kvinnans lön är ungefär hälften av mannens om hon väljer att jobba. Men om hon inte har någon man som försörjer henne
då? Tänk att ha som tyngd på sina axlar att hitta en man som ska försörja en resten av livet innan man blir för
gammal och oattraktiv så att ingen vill ha en.
De slavar och är ändå oberoende vilket är skönt men samtalen går ofta åt "tänk om man hade någon som tog hand
om en hållet" vilket är lite tråkigt. Jag hade velat ha lite mer revolution men det kanske skulle vara för mycket begärt
gällande detta ämne i början av sekelskiftet.

Språket är snabbt och säkert. Lite uppkäftigt på något sätt.

?Vi hade en överdådig supé, stämningen blev hög, Baby fick fram Levertin och deklamerade mellan smörgåsarna. Sedan släckte vi lamporna, fick ljus i ampeln och rökte andäktigt var sin cigarett."

Jag gillar att boken är skriven i lite mer kåserande form utan att det känns krystat.
Det inspirerar mig som faktiskt jobbat med en del sådana texter på senaste tiden INNAN jag började läsa den här
fina lilla boken. Så det var lite sammanträffande.

Ämnet är aktuellt ännu, 100 år senare!!!Helt jävla otroligt!
Det finns mycket roligt i boken och mycket som är igenkännande och gör att det växer feministhorn i pannan.
Bonaden över inventionssoffan "Lär dig lida utan att klaga!"

"Nu går överklassen på Operakällaren! Och så somnade vi."

Träffande:
"Jag har träffat på en, som uppskattade mitt människorvärde, och han gjorde det inte heller."

Kribba Ericsson

2011-02-12

Fantastiskt rappt språk för att vara en bok skriven för över 100 år senad. Hade lite svårt med vissa meningsbyggnader i början, men sen gick det bättre. En mycker charmig och välskriven bok om ett fortfarande aktuellt ämne.
Förordet an Annika Lantz bläddrade jag dock kvickt förbi.