Norrsken

Skybck, Frida

| 2014

Romantiskt drama i svensk herrgrdsmilj Norrsken r frsta delen i en ny serie med historiska krleksromaner av den uppskattade frfattaren Frida Skybck. Vi kommer att f flja systrarna i herrskapsfamiljen Stiernfors p Rosenlunds herrgrd i Skne. Likt en modern Jane Austen skildrar Frida Skybck de tre systrarna och deras krlekar, gldjemnen och problem under 1800-talets mitt. Den ldsta systern Cecilia Stiernfors tervnder hem till Rosenlund efter en lng tids frnvaro. Var hon egentligen har varit och vad hon har gjort r hljt i dunkel, men hon r inte lngre densamma. Djupt olycklig drar hon sig undan, skriver och drmmer om att bli frfattare. Mellansystern Elisabeth var tidigare hennes frtrogna men har nu allierat sig med den yngsta, utlevande och provokativa systern Amelie. Den enda ljuspunkten r lillebror Benjamin, som r ensam arvinge till grden. Frldrarna...

Katarina Strid

2019-11-10

En oknd frfattare fr mig nr jag sprang p den hr trilogin p bokmssan, men jag tyckte det lt lovande och kpte med mig alla tre i pocket.
Detta r den frsta delen dr ldsta systern Cecilia str i fokus. Det r vl berttat och researchat. Man frstr ganska snart vad Cecilia varit med om och man lider verkligen med henne och hennes situation och maktlshet.
Det blir intressant att flja henne vidare i nsta bok.

Emma Svensson

2019-05-10

Jttebra

Super duper bra 😊😊 GILLADE

villa-freja.se

2018-05-16

Efter Bokhandeln p Riverside Drive ville jag fortstta lsa Skybcks bcker varfr jag valde Norrsken. Jag frstr varfr Bokhandeln har ftt s stor, positiv, uppmrksamhet, men jag skulle vilja sga att Norrsken r nnu bttre. S bra att jag genast, nr boken var utlst, kastade mig ver uppfljaren vilket inte hr till vanligheterna. Oftast lter jag det g i alla fall en bok emellan men den hr gngen gick det helt enkelt inte. Men s gr jag ocks igng p vlskrivna historiska romaner och den hr har precis allt det jag tycker om. En bra dramaturgisk kurva som rymmer krlek, hinder, hemligheter och spnning i ett mycket bra driv. Norrsken slutar med en sdan cliffhanger (vilket smart drag av Skybck) och jag mste fr reda p hur det gr. Fr mig r det hr feelgood och feelgood slutar alltid lyckligt. Eller?

Anna Forsn

2017-07-25

Mste bara inflika att jag knner en ganska ptaglig irritation ver att s fort en frfattare har skrivit en roman om vrestndsfrknar och deras krleksbekymmer under 1700- och 1800-talet jmfrs den omedelbart med Jane Austens bcker. Jag anser att man missar den humor och ironi med vilken hon raljerar ver sin tids konventioner och bara fokuserar p krlekshistorierna. Det r hennes stt att hantera sprk och teckna karaktrer som gr hennes bcker unika, och fr vrigt gillar jag verhuvudtaget inte nr nya romaner jmfrs med klassiska frfattares verk. Det skapar alldeles fr hga frvntningar och jag insg redan efter att ha provlst en sida i den hr romanen i bokhandeln att de inte skulle infrias. Annars r jag vldigt frtjust i den hr genren, och att kvinnorna synliggrs, men den krver hantverksskicklighet och en viss originalitet frn frfattaren fr att det inte ska knnas fr elndigt att lsa.

2017-01-07

Nr jag var yngre lste jag ofta historiska romaner och det med stor behllning. Frmodligen var jag lite mer romantiskt lagd p den tiden, fr de dr bckerna innehll ju grna ganska mycket romantik. Grna i form av opassande/olycklig krlek. Jag frsker, i alla fall litegrann, att hitta tillbaka till det dr, drfr blev jag vldigt glad nr jag fick ett meddelande frn Frida Skybck p Instagram dr hon undrade om jag ville lsa och skriva om Polarnatt. Eftersom jag helst vill (mste) lsa serier i ordning s fick jag ven Norrsken. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2017/01/norrsken-av-frida-skyback.html

Lotta Lettenstrm

2016-09-18

Nja....ett stycke kvinnohistoria dr kvinnan framstlls som ett dumt och ovetande vp. Kan man verkligen vara s dum i huvudet r frgan som hela tiden poppar upp i mitt huvud. Jag fr hela tiden en obehaglig knsla nr jag lser boken. N...jag vill hellre lsa om starka o modiga kvinnor.

Xenia Oxenstierna

2016-01-06

Ls om vad jag tyckte om boken p www. kultursnack.wordpress.com

Jag har sett dessa bcker p flera bloggar men direkt tnkt, nej, det r nog inget fr mig. Men nyfikenheten var vckt och eftersom den s smidigt fanns p Storytel, kunde jag lyssna p den i alla fall. Det tog inte mnga minuter frrn jag var fast, vad hade hnt med Cecilia innan, vad var det fr hemlighet hon bar p. Detta r en historisk roman som var lttlyssnad och ett bra driv som gjorde att man ville lyssna vidare. Miljerna var fint skildrade och olika detaljer var tidstypiska. Mirja som r upplsare gr ett bra jobb ven om det gr lite vl fort ibland. Jag blev grymt snopen nr boken var slut, jag vill ha mer och det r ett bra betyg p en bok. Tack och lov har jag ftt Fridas nsta bok i serien Polarnatt.

Erika Lindblom

2015-01-14

En vlskriven, lttlst och trevlig bok. Miljerna r underbara och de historiska detaljerna fina. En stark trea! Ska bli spnnande att lsa nsta del i serien.

Moa Lindgren

2014-09-28

Riktigt bra! Roligt med en svensk serie som stter kvinnorna i fokus. Lsvrd, missa inte!

Anna Larsson

2014-09-26

Vilken härlig roman! Välskriven, spännande, sorglig och romantisk. Norrsken är en riktig bladvändare, missa den inte! Åh vad jag längtar efter nästa del i serien!

A H

2014-09-20

Ganska bra men rtt ltt att genomskda. Kommer nd grna lsa en ev. fortsttning.
Det kan ju bara bli bttre :)

Kickie Boman

2014-08-17

Njae... sdr... Kanske inte riktigt min stil nd.