Norra Latin

Tamar drömmer om att bli skådespelare. Clea är uppvuxen på teatern och filminspelningar. En regnig augustidag börjar de teaterprogrammet på Norra Latin i Stockholm. De går i samma klass, men lever olika liv. Tamar har lämnat både familj och vänner och flyttat till en ny stad. Clea har bott i Stockholm hela sitt liv och har en självklar position på skolan. Men den anrika byggnaden döljer många hemligheter. En tragedi som sägs ha inträffat i aulan när skolan var pojkläroverk, har förvandlats till en vandringssägen. Vad är sanning och vad är myt? Och vad väntar i skuggorna på Norra Latin? Norra Latin är Sara Bergmark Elfgrens första roman efter succéerna med Cirkeln och poddserien De dödas röster. En övernaturlig spänningsberättelse.

Bra handling, kom upp nya spännande grejer hela tiden. Vart småskraj när jag började och märkte att det var lite övernaturligt skrivet i boken för tycker egentligen inte om sånt, men den var riktigt spännande!

Det här var en riktig bladvändare fast den kändes ibland lite onödigt tjock. För en vuxen läsare blev det ibland lite väl mycket tonårsångest och det var oerhört irriterande med en av de kvinnliga karaktärerna som utplånade sig själv totalt för en killes skull. Att det förblev oklart om en av karaktärerna var kille eller tjej uppfattade jag inte som störande när man väl accepterat att det är så. En helt okej bok eftersom jag gillar genren skräck/övernaturligt.

Caroline Johansson

2018-02-14

Jag gillade denna bok jättebra. Och den var spännande mest hela tiden.

amanda hildur

2018-01-17

Suck. Jag blir så besviken när en bok inte lever upp till förväntningarna. Den här har ju hajpats något enormt. Och så var den väldigt *jaha*. Inte mer inte mindre. Jag tycker inte den någonsin når någon topp? Varken vad gäller spänning eller glädje eller lycka. Det är bara gnälliga ungdomar på alldeles för många sidor och en krystad historia om ”The Mask of Robin” som bara blir töntig. Jag läste någonstans att det skulle vara skräck men inte heller det upplevde jag. Vad är det för fel på mig? Eftersom alla andra älskar’n? Suck.

Bokslukerskan

2017-12-31

Betyg: 4,5/5

Vem älskade Engelsforstrilogin?
Jo, jag (och alla andra)!
Därför kastade jag mig över Saras soloprojekt;
Stockholmsserien, Norra Latin,
så fort den släpptes.
Infriade den mina högt satta förväntningar?
Svar JA!!
Den innehåller allt,
inklusive en liten transportsträcka.
Denna lilla, aningen småtjatiga, monotona sträcka är det enda som hindrar mig från att ge Norra Latin full pott.
Men låt oss fokusera på allt det bra,
för det är så mycket,
så väldigt mycket!
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Clea & Tamar, huvudkaraktärerna.
I Norra Latin får vi växelvis ta del av berättelsen, parallellt, ur dessa två perspektiv.
Två väldigt olika perspektiv.
Clea & Tamar är som Mars & Venus, svart & vitt, gryning & skymning, varandras raka motsatser.
Från två helt olika världar.
Men deras vägar korsas när de hamnar på samma teaterskola, det mytomspunna läroverket Norra Latin, där allt kan hända.
Precis allt...
En sägen är inte alltid bara en sägen,
om detta ska de bli varse.
Denna utsökta roman är en svindlande smärtsam kärlekshistoria,
som handlar om att förlora sig själv,
i andra,
och samtidigt bli funnen,
av sig själv.
Många plus i kanten för det enormt spretiga och till stor del normlösa persongalleriet, så här skriver ett modernt, öppensinnigt geni.
Och det geniet är du Sara.

Per Englund

2017-12-19

Förlorar en del på att en av personerna i boken kallas "hen"

Marianne Skoglund

2017-12-10

Första halvan är magiskt bra och man hinner hoppas på en psykologisk thriller men sen kantrar historien för att i upplösningen få total slagsida. Önskar att författaren hade skippat magin och de utdragna drömscenerna och låtit en av huvudpersonerna blomma ut i full galenskap istället.

Anna Granström

2017-12-04

Så spännande och bra!

2017-12-04

Bra bok 😊

2017-11-12

Nu har jag läst romanen Norra Latin, som är den första boken i en planerad serie, Stockholmsserien, i genren unga vuxna, av författaren Sara Bergmark Elfgren.

Jag har bara läst en bok av författaren tidigare, och det var boken Cirkeln, som är den första delen i en trilogi, som Sara Bergmark Elfgren skrev tillsammans med Mats Strandberg. (Här är en länk till min recension av den boken). Jag har inte läst dom två andra böckerna i serien.

Norra Latin är en roman i genren unga vuxna, men jag tycker absolut att den är lika mycket för ”gamla vuxna”. Förstår inte alltid det där med kategorier. Många ungdomsböcker tycker jag helt klart är lika mycket vuxenböcker. Synd om dom böckerna förlorar läsare på grund av kategorierseringen.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Bäst tyckte jag om beskrivningarna av ungdomarna och främst relationerna mellan dom. Fantastiska karaktärer, och väldigt fina Stockholmsbeskrivningar.

Rekommenderar absolut boken till alla. Och jag ser mycket fram emot fler böcker i Stockholmsserien.