Normala människor

Rooney, Sally

Connell och Marianne växer upp i samma småstad. Han är en populär fotbollskille, hon rik men ensam. De börjar prata, snart ligger de med varandra, kort därefter gör de slut. Så fortsätter det, hela vägen till universitetet i Dublin. Där är rollerna plötsligt omvända: Marianne omges av människor som vill vara henne nära medan Connell sluter sig inåt. Rooney skildrar livet som det levs just nu. "Normala människor" är en roman om kärlek, klass och makt, och om hur en person kan förändra en annan människas liv.

En väldigt dyster och grå bok som talar om ett ett viktigt ämne. Svårläst med karaktärernas tal.

Ebba Lindblad

2023-01-11

Väldigt välskriven och relaterar bok, lagom mix av saker man kan relatera till, känslor, sex, humor och lättsamhet

Jonna

2022-08-09

Boken handlar bland annat om trauma, men som blivit så dåligt porträtterat att det inte ger någon rättvisa. Jag önskar också att karaktärerna hade mer djup och att det fanns en röd tråd mellan dem och händelserna, men jag upplevde att kärnan med boken var att skapa så mycket drama som möjligt och sen strunta i att bearbeta resten. Not my cup of tea ☕️

Julia Ä

2022-02-02

Jättebra!

Jakob Erkers

2021-12-17

En bok som inte engagerade. Språket hjälpte inte till. Besviken.

Monia Kristiansson

Så bra!

2020-12-27

Helt ok relationsdrama.

2020-11-10

Den skulle lika gärna kunnat få en svag trea som en starkare tvåa men eftersom den helt enkelt inte är en bok jag rekommenderar så får två räcka. Jag hade inte skyhöga förväntningar men tänkte ändå att det skulle vara en bra bok. Den tog sig aldrig riktigt och bitvis kände jag med huvudrollerna men ibland var jag mer obrydd faktiskt. Lite jobbigt utan talstreck också även om jag vande mig tillslut. Jag antar att boken kändes lite för pretto för mig helt enkelt.

Ewe xxxxxx

2020-10-27

Tycker inte den är så trovärdig. Gillar karaktärerna men tycker inte riktigt man kan se berättelsen framför sig då känslorna beskrivs för mycket och miljön för lite.

2020-08-30

Jag tycker om romanen Normala människor. Vi kommer de båda huvudpersonerna i boken väldigt nära. Och det här, tycker jag, är Rooneys främsta styrka. Att skriva om det som händer i dessa unga människors liv. Tänker först och främst på den ensamhet de känner, och den delar de med många unga människor idag. Till det här kommer känslor av att inte duga. Trots bra betyg och liknande ger det inte någon stabilitet, deras tvivel på sig själva härjar mest hela tiden i deras inre. Ibland finner de närhet och styrka hos varandra, sedan kan de helt plötsligt glida isär. Det är en mycket tunn hinna som skiljer dessa olika känslolägen åt.

Eva Pettersson

2020-07-18

Nja, jag förstår inte riktigt hajpen kring denna bok. Visst, den beskriver en stark och samtidigt skör relation mellan två unga människor, och hur den stärks och går av över tid, men hur de alltid hittar tillbaka till varandra. Jag tycker dock att den kretsar alldeles för mycket kring sex, beskrivet med den fulare vokabulären i svenska språket.

Malena Palmquist

2020-06-04

Tyckte väldigt mkt om den

Jag var osäker i början. Hade svårt att leva mig in i handlingen och var lite oförstående till varför den blivit så hyllad då den inte var direkt fängslande. Längre fram kom jag att bli mer igenkännande och fascinerad av karaktärerna. Slutet gjorde att boken i sin helhet växte och väckte tankar och funderingar att grubbla vidare på.

Maddox

2020-04-08

Älskade att följa Connell och Marianne.

Mikaela86

2020-03-15

Normal people är en kärleksroman i nutid men funkar över tid. Jag tycker precis som med Rooneys första bok att denna handlar om simpla saker men att det berättas på ett intressant sätt. Jag kom på mig själv flera gånger att jag inte tänkte, bara var ett med boken. Relationen i sig är komplex men fin, de behöver varandra men brottas med sina inren.

Riktigt bra!

Anna Hedenstedt

2020-02-20

Efter ett par kapitel tyckte jag boken kändes helt meningslös, och förstod inte hur jag skulle uppbåda vilja att fortsätta. Sedan blev dock Connells och Mariannes relation intressant och trovärdig.

jessicasshelfies

2020-01-16

Den här boken får inte en klockren femma, men jag vill ändå inte ge en fyra. Ett minus för hopplösheten som ibland går som ett stråk genom berättelsen, känslan av att det aldrig kommer att ordna sig (spoiler: det ordnar sig). Marianne och Connell lär känna varandra sista året i high school i en liten ort på Irland. De kommer från olika bakgrund och har helt olika social ställning i skolan, men dras till varandra på ett sätt som håller i sig de följande tre åren, hur mycket de än försöker att ta sig ifrån varandra.

Det bästa är hur fantastiskt fint hon beskriver karaktärernas inre liv. Tankar och känslor träder fram supertydligt, även små iakttagelser som inte ser viktiga ut ”utifrån”, men som illustrerar personernas känsloliv så tydligt. Det är frustrerande att de inte förstår hur mycket de behöver varandra, men samtidigt förstår man varför de skiljs åt varje gång.

Erika Granholm

2019-12-30

Älskade den!

Helt knockad! Vilket fantastisk språk och en berättelse som skakar om

Nina Gustafsson

2019-12-16

Fantastisk beskrivning av två ungdomars relation och om att försöka finna sig själv. Hur känner sig normala människor? Måste man passa in? Rekommenderas.

Henrik Johansson

2019-11-18

Så oerhört bra skriven. Om kärlek, om hur andras förväntningar påverkar en åt ett håll man kanske inte vil

2019-11-18

En ungdomsroman om ett kärlekspar från vitt skilda ekonomiska förhållanden. När omgivningen skildras så vagt som här, blir det ju helt ointressant.

Fantastiskt språk. Alla detaljer, känslor och beskrivningar är magiska. Varje sida ger knip i hjärtat. Marianne är så trasig och destruktiv att det gör ont, och så många män är svin utan konsekvenser. Mot slutet blev det dock lite segt, och jag måste erkänna att jag hatar slutet även om det var ungefär så jag förväntade mig det.

Malin.mitt.i.boken

2019-11-10

jag kunde bara inte läsa den här boken. Den kanske är jättebra men den saknar helt talstreck och jag orkade inte läsa när jag hela tiden tappade bort mig om det var tanke eller tal. Tyvärr.

Stefan Grip

2019-09-26

Fanimej, bland det bästa jag läst!