Normala människor

Rooney, Sally

Connell och Marianne växer upp i samma småstad. Han är en populär fotbollskille, hon rik men ensam. De börjar prata, snart ligger de med varandra, kort därefter gör de slut. Så fortsätter det, hela vägen till universitetet i Dublin. Där är rollerna plötsligt omvända: Marianne omges av människor som vill vara henne nära medan Connell sluter sig inåt. Rooney skildrar livet som det levs just nu. "Normala människor" är en roman om kärlek, klass och makt, och om hur en person kan förändra en annan människas liv.

Så oerhört bra skriven. Om kärlek, om hur andras förväntningar påverkar en åt ett håll man kanske inte vil

En ungdomsroman om ett kärlekspar från vitt skilda ekonomiska förhållanden. När omgivningen skildras så vagt som här, blir det ju helt ointressant.

Fantastiskt språk. Alla detaljer, känslor och beskrivningar är magiska. Varje sida ger knip i hjärtat. Marianne är så trasig och destruktiv att det gör ont, och så många män är svin utan konsekvenser. Mot slutet blev det dock lite segt, och jag måste erkänna att jag hatar slutet även om det var ungefär så jag förväntade mig det.

jag kunde bara inte läsa den här boken. Den kanske är jättebra men den saknar helt talstreck och jag orkade inte läsa när jag hela tiden tappade bort mig om det var tanke eller tal. Tyvärr.

Stefan Grip

2019-09-26

Fanimej, bland det bästa jag läst!