Normala människor

Rooney, Sally

Connell och Marianne växer upp i samma småstad. Han är en populär fotbollskille, hon rik men ensam. De börjar prata, snart ligger de med varandra, kort därefter gör de slut. Så fortsätter det, hela vägen till universitetet i Dublin. Där är rollerna plötsligt omvända: Marianne omges av människor som vill vara henne nära medan Connell sluter sig inåt. Rooney skildrar livet som det levs just nu. "Normala människor" är en roman om kärlek, klass och makt, och om hur en person kan förändra en annan människas liv.

Tyckte väldigt mkt om den

Jag förstår inte hypen. Tråkigt om trassliga relationer. Ungdomsromanfeeling blandat med brevfilm i Bullen. Räddas till en tvåa av några fantastiska meningar.

Jag var osäker i början. Hade svårt att leva mig in i handlingen och var lite oförstående till varför den blivit så hyllad då den inte var direkt fängslande. Längre fram kom jag att bli mer igenkännande och fascinerad av karaktärerna. Slutet gjorde att boken i sin helhet växte och väckte tankar och funderingar att grubbla vidare på.

Maddox

2020-04-08

Älskade att följa Connell och Marianne.

Mikaela Metafor

2020-03-15

Normal people är en kärleksroman i nutid men funkar över tid. Jag tycker precis som med Rooneys första bok att denna handlar om simpla saker men att det berättas på ett intressant sätt. Jag kom på mig själv flera gånger att jag inte tänkte, bara var ett med boken. Relationen i sig är komplex men fin, de behöver varandra men brottas med sina inren.

Riktigt bra!

Anna Hedenstedt

2020-02-20

Efter ett par kapitel tyckte jag boken kändes helt meningslös, och förstod inte hur jag skulle uppbåda vilja att fortsätta. Sedan blev dock Connells och Mariannes relation intressant och trovärdig.

Nelly

2020-02-01

Fantastisk roman med ”verkliga” karaktärer som går under huden. Vill läsa allt av Rooney.

jessicasshelfies

2020-01-16

Den här boken får inte en klockren femma, men jag vill ändå inte ge en fyra. Ett minus för hopplösheten som ibland går som ett stråk genom berättelsen, känslan av att det aldrig kommer att ordna sig (spoiler: det ordnar sig). Marianne och Connell lär känna varandra sista året i high school i en liten ort på Irland. De kommer från olika bakgrund och har helt olika social ställning i skolan, men dras till varandra på ett sätt som håller i sig de följande tre åren, hur mycket de än försöker att ta sig ifrån varandra.

Det bästa är hur fantastiskt fint hon beskriver karaktärernas inre liv. Tankar och känslor träder fram supertydligt, även små iakttagelser som inte ser viktiga ut ”utifrån”, men som illustrerar personernas känsloliv så tydligt. Det är frustrerande att de inte förstår hur mycket de behöver varandra, men samtidigt förstår man varför de skiljs åt varje gång.

Erika Granholm

2019-12-30

Älskade den!

Helt knockad! Vilket fantastisk språk och en berättelse som skakar om

Nina Gustafsson

2019-12-16

Fantastisk beskrivning av två ungdomars relation och om att försöka finna sig själv. Hur känner sig normala människor? Måste man passa in? Rekommenderas.

Henrik Johansson

2019-11-18

Så oerhört bra skriven. Om kärlek, om hur andras förväntningar påverkar en åt ett håll man kanske inte vil

Engelska Väninnan

2019-11-18

En ungdomsroman om ett kärlekspar från vitt skilda ekonomiska förhållanden. När omgivningen skildras så vagt som här, blir det ju helt ointressant.

Anna Granström

2019-11-12

Fantastiskt språk. Alla detaljer, känslor och beskrivningar är magiska. Varje sida ger knip i hjärtat. Marianne är så trasig och destruktiv att det gör ont, och så många män är svin utan konsekvenser. Mot slutet blev det dock lite segt, och jag måste erkänna att jag hatar slutet även om det var ungefär så jag förväntade mig det.

Malin Ottosson

2019-11-10

jag kunde bara inte läsa den här boken. Den kanske är jättebra men den saknar helt talstreck och jag orkade inte läsa när jag hela tiden tappade bort mig om det var tanke eller tal. Tyvärr.

Stefan Grip

2019-09-26

Fanimej, bland det bästa jag läst!