Nordiska väsen

Egerkrans, Johan

| 2013

En bok som fascinerar både barn och vuxna. Vi på Adlibris vill tipsa lite extra om den här vackra och närmast magiska bok om nordiska väsen. De går under många namn de osynliga, oknytt, skrömt, de övernaturliga. De antar många former och de lockar, förför och förgör. Nordens mörka skogar, djupa sjöar och höga berg hyser en mängd mytiska varelser. Vi ser dem inte om de inte väljer att visa sig, men de gör sig ständigt påminda. När någon mystiskt försvinner i skogen, när man hör märkliga ljud på vinden, när mjölken surnat över natten är det de övernaturliga som varit framme. Förr i tiden var de en naturlig del av vår värld, ett sätt påminna människor om att ha respekt för naturen. En del väsen finner man i hela Europa, som drumliga jättar, mystiska troll, skira älvor och eldsprutande drakar. Andra, som den skönspelande näcken, nattens mara, skogens huldra och mylingarna, är typiska...

Gillar du böcker med väsen då är det här perfekt för dig!
Drakar, troll, älvor, och mycket mer.
Denna bok var riktigt bra men jag skulle vilja att det var lite mer bilder i.
Boken får 3 av 5 stjänor.

Emelie Jonsson

2020-05-11

Kul bok att titta i.

Lena Dufvenberg

2020-04-27

Precis börjat läsa i den. En fin bok och just det jag letade efter nu

Annika Fransson

2020-04-27

En jättefin bok med underbara illustrationer!

Det är något obeskrivligt mytomspunnet och spännande med gamla sägner och berättelser om skrymt och oknytt. Jag älskar idén med boken, men fastnar inte riktigt för hur resultatet blev. Texterna är så dåligt skrivna! Bilderna är vackra men typsnitten i boken och designen är nästan precis samma som de jag använde när jag gjorde ett studentblad för lärarprogrammet 2009. Känns lite amatörmässigt utfört, men gömt bakom ett läckert yttre? Hm. Är i alla fall en rolig bok att ha i bokhyllan, eftersom den nog kommer att uppskattas av folk i yngre åldrar så småningom.

Anna Katarina

2015-07-10

Mycket välarbetad och intressant bok :)

Joakim Roos

2015-07-04

Fint illustrerad, lättläst, mustig bok om nordiska varelser och väsen som döljer sig precis utanför vår trygga vardag. Väl?

Den här boken tyckte jag var bra så denna kan jag rekommendera till er andra

FranZone c”,)

2014-02-19

Min vinst från BT med skrämmande snygga teckningar med mycket välgjord bakgrund!

Fatima Reimerthi

2014-02-05

Magiska bilder, helt fantastisk

Veronika Mellqvist

2013-12-15

En ottroligt vacker och lärorik bok med fina illustrationer av väsen och oknytt. Både jag, mina barn och min man har bläddrat och läst i boken och vi älskar den!

My.loved.books

2013-11-18

En spännande och lärorik bok om nordiska väsen. Jättefina bilder!

Marianne Skoglund

2013-10-25

Så snygg så jag dör! Därtill ambitiöst upplagd, välarbetad och med hisnande snygga illustrationer. Årets bok, alla kategorier!