Nordiska myter : från Yggdrasil till Ragnarök

Gaiman, Neil

?De nordiska myterna har varit min följeslagare genom nästan allting jag har skrivit. De flöt som en ven av silver genom Sandman och de var vaggan till Amerikanska gudar.? Neil GaimanNordiska myter? från Yggdrasil till Ragnarök; gamla berättelser för nya läsare! När Neil Gaiman återvänder till de nordiska asasagorna axlar han de forntida bardernas mästerliga berättarkonst. Med utgång från gamla tiders skrifter som Snorrre Sturlassons Eddan återberättar han de mäktiga myterna och poemen; alla dessas äventyr, kärleksförbindelser, intriger och ond bråd död. Gaiman spänner en båge som börjar med Yggdrasil och födelsen av de nio världarna och slutar med Ragnarök ? gudarnas skymning och födelse av en ny tid och nya människor.I Nordiska myter? från Yggdrasil till Ragnarök möter vi Oden ? den mäktigaste av de mäktige, vis, modig och beräknande; Tor ? Odens son, otroligt stark, men inte den...

Hjortronhyllan

2023-04-04

Jag måste säga att jag är trollbunden. Jag har alltid varit lätt manligt fascinerad av mytologi, men jag har alltid känt att jag har en större förståelse och kunskap om grekisk mytologi än för nordisk mytologi. Men Gaimans bok har verkligen öppnat mina ögon för en helt annan värld.

Jag gillade verkligen hur Gaiman återberättade de nordiska myterna i sin egna moderna stil. Han hade en balans mellan humor och djup, och jag kände mig engagerad i historierna. Det var som att läsa en modern bok som samtidigt tog mig tillbaka till en annan tid.

Jag gillade också hur boken var uppdelad i korta berättelser, vilket gjorde det lätt att läsa, men trots att berättelserna var korta så lyckades Gaiman verkligen fånga varje guds
personlighet och utvecklingen av deras universum på ett
överraskande fantastiskt sätt. Jag insåg hur komplexa dessa nordiska gudar var, och hur deras historier med sensmoral påverkade hela vikingavärlden runt omkring dem.

Allt som allt så var detta en givande läsupplevelse och jag kan inte rekommendera boken tillräckligt mycket. Om du gillar
mytologi eller bara letar efter en spännande bok att läsa så är detta definitivt något för dig. Gaiman har verkligen gjort en fantastiskt jobb med att återberätta dessa gamla historier.
Nu inväntar vi bara Ragnarök.

Boken är spännande och lite våldsam och gudarna dräper gärna någon om dom behöver. Boken passar för dom som gillar nordisk myttologi och svårlästa böcker som är spännande.

Angelika G

2020-01-15

Otroligt mysig bok att läsa till natten. Språket känns konstigt översatt men utöver det väldigt bra bok

Angelika G

2020-01-15

Emma Lindberg

2019-08-09

Inte Gaimans bästa verk, men underhållande

Anna Johansson

2018-12-04

Olika långa noveller om/från asatron. Väldigt trevligt att läsa. Dock drar översättningen ned betyget med en stjärna, så det blir tre av fem.

Jocke Arnell

2018-07-25

Jag gillar verkligen Gaiman, en av mina favoriter, denna blir dock ingen favorit. Den är skriven helt okej men jag gillar inte hur historierna framställs. Nu kanske det inte är Gaimans fel direkt men maken till dumma karaktärer har jag aldrig varit med om. Det känns som jag läser en Åsa Nisse bok eller liknande. Gick snabbt att läsa och gav inte mersmak.

Catharina Sanjay

2018-06-14

"De nordiska gudasagorna är sagor från köldens rike med långa, långa vinternätter och sommardagar utan slut..."  My God, Neil Gaiman. You had me at page 12.

Synd bara att språket - eller kanske översättningen - sedan sviker ända fram till historien om Ragnarök.