Nordiska gudar

Egerkrans, Johan

| 2016

Nordiska gudar är en vackert illustrerad bok där gudar, jättar, dvärgar, valkyrior, monster och hjältar presenteras i all sin prakt. En bok för den som redan är intresserad och initierad, och för den som ännu inte upptäckt asagudarnas värld - ett storverk som fångar läsare i alla åldrar. Med avstamp i de gamla Eddorna har Johan Egerkrans tolkat de mest spännande och fantasifulla sagorna. Från den gruvliga skapelseberättelsen där ur-jätten Ymer styckas av Oden och hans bröder, till gudarnas ödesmättade undergång i Ragnarök. Från urtidens kaos, till världsträdets nio riken med alla dess fantastiska och ohyggliga skapelser. En mörk, blodig, fantasieggande och stundtals humoristisk resa i den nordiska mytologins värld. Välkända berättelser från Eddorna - som sagorna om Iduns äpplen, Mimers brunn och Tors färd till Utgård - paras med fakta om de varelser som befolkar Asgård, Jotunheim...

Anna Blomgren

2023-02-06

Lärorik

Annika Fransson

2020-04-27

En mycket fin bok, underbart illustrerad. Intressant att få läsa om vad folk trodde på förr i tiden.

Systrarnaböcker

2018-05-02

Jag tycker boken är bra och intressant men det är ganska många svåra ord. Det blir också ganska rörigt med alla namn och barn till den jätten som är mamma till en annan osv. Det blir ganska rörigt. Jag ÄLSKAR illustrationerna, de är bara underbara! Jag tycker det är ganska lätt beskrivet men med svåra ord. Det är lätt på så sätt att det är bra beskrivet om alla gudar. Jag tycker också att det är bra med illustrationerna för det styrker faktan, t.ex att Oden bara har ett öga.
Det blir som sagt ganska rörigt men det tycker jag att alla böcker om gudar blir eftersom det är invecklat.

Kristina Östman

2016-09-06

Väldigt faktabaserad och lite väl utdragen. Intressant för den som vill veta mer om nordisk mytologi, men knappast en kapitelbok för barn.

My.loved.books

2016-08-15

Lika vacker och spännande som hans bok "Nordiska väsen".